2017-08-14, 23:21
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar på samma tema sammanfogade.

// mod
Citera
2017-08-15, 10:00
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashr
En bekant skulle vilja ha ett speciellt användarnamn men det finns redan registrerat. Det registrerades 2007 och användaren har inte varit aktiv på sitt konto sedan samma dag och tidpunkt som kontot skapades, det ser man på profilsidan.

Frågan är helt enkelt om Flashback kan tänka sig att "låsa upp" användarnamnet så det kan registreras på nytt eller att det helt enkelt kan "tas över" av min bekant?

Den här tråden i Laidback kanske delvis kan besvara din fråga: (FB) Känner glädje när jag hittar er. (Gamla medlemmar med få poster).. Det är inte ovanligt att någon registrerar ett konto och enbart använder det vid sällsynta tillfällen (något enstaka inlägg med några års mellanrum) eller helt plötsligt postar sitt första inlägg fem eller tio år efter registreringen. Några exempel: (FB) Känner glädje när jag hittar er. (Gamla medlemmar med få poster)., (FB) Känner glädje när jag hittar er. (Gamla medlemmar med få poster)., (FB) Känner glädje när jag hittar er. (Gamla medlemmar med få poster)., (FB) Känner glädje när jag hittar er. (Gamla medlemmar med få poster).. Tråden har i skrivande stund 175 inlägg, alla innehållande exempel på användare som har registrerat konton för att sedan använda dessa till att posta mycket sällan eller posta sitt första inlägg 10+ år efter registrering.

Ingen kan veta om användaren som registrerade kontot 2007 fortfarande sitter inne på registrerings- och inloggningsuppgifterna. I vilket fall som helst, så anser jag - personligen, som användare - att användaren har rätt till sitt konto. Oavsett om det någonsin kommer att användas eller förbli oanvänt.
Citera
2018-04-30, 01:04
Medlem
Flashback - Ett av dom farligaste forumen att vara ärlig på?

För 10-15 år sedan förknippade alla flashback med säkerhet och anonymitet. Det var en "frizon" där man vågade säga allt man inte vågade säga annars, där man kunde diskutera sådant som inte var lagligt och känna sig säker. Flashback var på "våran sida", på folkets sida, inte på myndigheternas sida.

Så brukade jag iallafall tycka.

Men sanningen är att flashback är livsfarligt. ALLT du skriver här lagras i all evighet. Om du gör ett lindrigt brott hamnar du i polisregistret i 5 år, sen kan du börja om på ny kula, men på flashback finns det ingen 5 års gräns. Du får leva med allt du har gjort och skrivit när du mått dåligt, varit påtänd/full, haft ett pinsamt problem osv. Om någon i din omgivning räknar ut vem du är på flashback så är du körd. Saker du kanske skrev för 15 år sedan när du kanske var en helt annan person än du är idag kommer fram och kan förstöra ditt liv.

Du kan inte ta bort dina trådar, du kan inte ta bort dina inlägg, du kan inte ta bort dig själv. Folk som snackar om hur svårt det är att ta bort sig själv från facebook vet ingenting om flashback....flashback glömmer dig aldrig.

Det står att flashback just nu har 1 167 128 användare....men det är inte sant då majoriteten av alla användare är tvungna att ha allt mellan 2 och uppåt olika användarnamn. Ett som man kan vara sitt "officiella jag" på och som det inte gör något om folk i din omgivning får veta. Ett som du kanske ställer pinsamma frågor på. Ett som du trollar på. Ett som du snackar droger på osv. Flashback är en guldgruva för polis och andra myndigheter. Det skulle inte förvåna mig om FB egentligen drivs av något enhet hos polisen.

VARFÖR ska det vara såhär? Vad finns det för anledning att spara all info om en användare? Förklaringen att en person inte ska kunna ta bort en tråd där andra har skrivit köper jag inte. Visst, tråden kan få vara kvar, men varför kan inte jag sudda ut mitt användarnamn och göra så att det istället står "anonym" där?

Varför kan jag inte ta bort mitt användarnamn och göra så att namnet på alla inlägg/trådar av mig istället blir "borttagen profil".

Jag blir så trött på det här.
Citera
2018-04-30, 01:30
Medlem
Icetea101s avatar
Det är just därför man inte lägga alla ägg i samma korg. Använd VPN, registrera alla konton med en temporär email-adress, skriv inget som kan kopplas till dig och skapa nytt konto efter X-antal inlägg, variera lite. Dock brukar jag inte gå över 100 inlägg per konto.

Det blir vad man gör det till, förlita sig på någon med sina djupaste tankar och hemligheter är ett misstag. Du gör i detta nu detta misstag, förlitar dig på Flashback.
Citera
2018-04-30, 01:34
Oj, någon måste ha riktigt pinsamma problem för att inte kunna stå upp för det...

Jag talar bara ur egna erfarenheter. Jag har någon pinsam tråd jag skapat också. Helst inget jag kollar tillbaka på (inte den med chilinötterskal, det är ett RIKTIGT problem)

Däremot så står jag för det helt enkelt. Jag har nog berättat mitt nick för... 2? Varav båda inte bryr sig varav 1 kanske inte minns.
Varav jag som står upp för det.

Så tänker jag iallafall.
Citera
2018-04-30, 01:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Men det finns ju regler kring detta med att anonymitet. Dvs det ska aldrig gå att koppla användarnamn till ett riktigt namn på FB. Men jag fattar din oro. Om vi säger om 100 år när ens barnbarn barn kommer söka upp vad som finns sparat för deras gammelfarfar så kommer det säkert finnas söksystem som låter dom liksom hitta allt utifrån att bara jämföra hur man skriver och då kunna matcha. Även om Flashback kanske då sedan länge bara är ett minne blott så kommer säkert all information härifrån vara sparad.

Men det är väl lite det man får tänka på när man surfar på nätet idag. Man är aldrig 100% anonym. Allting sparas i någon form.
Citera
2018-04-30, 01:39
Medlem
Du kan t.ex. satsa på att ha ett konto i 6 månader. Sen gör du ett nytt. Det är nog lättare att anpassa dig till rådande system, än att få igenom en ändring.

Dessutom vem som du känner skulle kunna luska fram ditt kontonamn utan att redan sedan innan ha luskat fram att du tar steroider och flummar på medicin?
Citera
2018-04-30, 01:47
Medlem
NovaOculuss avatar
Finns ju lustiga metoder för att koppla samman två konton också. Allt som krävs är en riktigt dedikerad privatdetektiv.

Vad händer om en admin eller en moderator går rogue och sparar ner massa IP-adresser och emails t.ex. Visst finns det många VPNare och guerillamails, men någon klantig jävel går säkert att länka till IRL. Ännu värre är väl en okänd hackare.
Citera
2018-04-30, 01:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icetea101
Det är just därför man inte lägga alla ägg i samma korg. Använd VPN, registrera alla konton med en temporär email-adress, skriv inget som kan kopplas till dig och skapa nytt konto efter X-antal inlägg, variera lite. Dock brukar jag inte gå över 100 inlägg per konto.

Det blir vad man gör det till, förlita sig på någon med sina djupaste tankar och hemligheter är ett misstag. Du gör i detta nu detta misstag, förlitar dig på Flashback.

Det där kommer ju inte hjälpa direkt. För framtiden där de kommer ha sökprogram som kommer gå igenom allt och matcha efter bara hur man skriver. Dvs hur du stavar, hur du uttrycker dig etc sedan hitta att detta stämmer upp till 100%. Det kommer räcka att de bara har en liten text som man vet är skriven av just dig sedan är det bara att jämföra denna med allt som finns sparat inkl då detta som sparas just för Flashback.

Så om man vill åtminstone försvåra för framtidens sökalgoritmer så är ett tips att försöka variera sitt språkbruk, stava fel osv ibland även om det i sig säkert bara just försvårar.
Citera
2018-04-30, 01:50
Citat:
Ursprungligen postat av Computeme
Dessutom vem som du känner skulle kunna luska fram ditt kontonamn utan att redan sedan innan ha luskat fram att du tar steroider och flummar på medicin?

Man bör ju välja ett nick som ej går att koppla till vem du är irl...
Men sen, de trådar du gör/vad för inlägg du skriver avslöjar en del.

Jag hoppas på att en familjemedlem som hänger här aldrig hittar mig
Citera
2018-04-30, 03:00
Medlem
Drinkycrows avatar
Nojjar man får man väl skapa många konton. Jag är redan outad för några IRL(sagt det själv) och bryr mig inte värst. Vem som helst med lite information om den riktiga drinkycrow hade kunnat lista ut det om de gick igenom mina tusentals inlägg. Jag hade mest blivit impad de orkade.

Går ju inte bevisa någonting. Skrivit massa om att sälja knark och det ena och det andra, inte som att det kan användas som bevis ändå, kan ju bara säga att jag låtsades för att verka tuff, att fler hade tillgång till kontot eller vad som helst.

De enda försiktighetsåtgärder jag åtar är att inte skriva ut min hemstad, ålder eller ladda upp någon bild. Om jag drar till Barbados och skriver om det på flashback kanske jag skriver Grenada, om jag överhuvudtaget ska resa och det nämns här kommer jag ljuga om datum.

Om man inte tänkte utföra terrorbrott eller smuggla in ett ton kokain så tror jag inte polisen orkar. Skulle bli smickrad om någon brydde sig nog att luska ut det.

Men ja skriver man om narkotikasmuggling och nämner sin ålder, hemstad och datum så får man ju skylla sig själv kan jag tycka.

Jag skäms inte för något jag skrivit och jag vet att det inte skulle hålla i rättegång så skitsamma.
Citera
2018-04-30, 03:12
Medlem
Det är ju bara störda personer (som Robert Arsleberg) som bryr sig.

Nästan allt som skrivs på flashback kan de flesta känna igen sig i, ingenting att skämmas över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in