• 1
  • 2
2010-12-06, 18:32
Bannlyst
Ännu ett exempel på hur genomkorkad forskningen är för det mesta och vilka superidiotiska prioriteringar man får finansiellt anslag till att forska i.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8226634.ab

Men självklart så tror medelmåttan på allt som forskningen säger. Hur kommer det sig att man knappt ifrågasätter utan bara sväljer allt skit som kvasivetenskapen hävdar?
Senast redigerad av kriptokia2 2010-12-06 kl. 18:37.
Citera
2010-12-06, 18:36
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia2
Ännu ett exempel på hur genomkorkad forskningen är för det mesta och vilka superidiotika prioteringar man får finansilellt anslag till att foska i.

Jag kan hålla med om att finansilella anslag till foskare är superidiotikskt.
Citera
2010-12-06, 18:37
Bannlyst
:
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag kan hålla med om att finansilella anslag till foskare är superidiotikskt.

Touche!
Citera
2010-12-06, 18:38
Medlem
Kondensators avatar
Man gör genvägar för att underlätta sitt liv. Vem fan orkar gå genom allt man blir tillsagd för att vara sanning?

Varför tror du att nazister använde gaskammare för att döda judar på 40-talet?

Men det du länkar till är det väl inte många som tror på...hoppas jag.

Men visst, det är ett problem som jag tycker växer. En kurs i kritiskt tänkande i skolan hade inte varit fel.

EDIT: Det borde forskas mer i bättre ämnen
Senast redigerad av Kondensator 2010-12-06 kl. 18:40.
Citera
2010-12-06, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kondensator
En kurs i kritiskt tänkande i skolan hade inte varit fel.

Hur skulle det se ut? Det går inte att gå en kurs i lära sig tänka utanför ramarna.
Citera
2010-12-06, 19:29
Medlem
Kondensators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Hur skulle det se ut? Det går inte att gå en kurs i lära sig tänka utanför ramarna.
Det går säkert bra om viljan finns.

Vad sägs som finn fem fel av tio påståenden?
Citera
2010-12-06, 19:41
Medlem
Jo det är märkligt, oftast är det relativt förbjudet att ifrågasätta saker också, tänk bara i grundskolan..man läste om religion -> 99% kristendom...och evolutionsteorin = de flesta är tvärsäkra på att evolutionsteorin stämmer och tror samtigt på gud, och 40% tror utomjordingar besöker oss....hur dom får ihop resonemanget fattar jag inte riktigt.

När alla konfirmerade sig i årskus 9 tror jag det var..så hakade jag på, fan vet varför--men det var dömt att gå åt helvete, eftersom jag ifrågasätter saker..så vi kom 2 lektioner in i de efterblivna texterna i bibeln sen ansåg prästen att jag var för omogen att konfirmera mig : ) fast håltimme var hett eftertraktat också..

Fast man får tänka sig lite för vad och när man är kritisk..dom flesta reagerar med vrede om deras på lögner byggda verklighet hotas på något sett.

Varför nazisterna använde gaskammare fattar jag däremot inte, känns inte som det mest logiska sättet att begå folkmord....speciellt inte när fantasi siffran 6 miljoner döda judar nämns...och försöker man rucka på den siffran...just det vrede.
Citera
2010-12-06, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kondensator
Det går säkert bra om viljan finns.

Vad sägs som finn fem fel av tio påståenden?

Problemet är det att det är samhället och utbildningsinstitutionerna som själva sätter ramarna för vad som är acceptabelt tänkande. Därför kan man säkert göra en kurs låtsas-tänkande utanför ramarna men inte riktigt tänkande utanför ramarna. Idéerna där skulle vara samhällsundergrävande och inte i enlighet med "god sed" m.m. m.m. och kursledaren skulle genast få sparken.

Jag har för mig det var vid Göteborgs universitet där de hade en kursbok som via matematiska uträkningar bland annat visade att växthus effekten är en bluff. Genom diverse påtryckningar har man nu lyckats bannlysa boken från undervisningen. Man ville tom riva ut de kätterska sidorna ur kursböckerna. Så var det med den akademiska friheten.
Senast redigerad av fläskbak 2010-12-06 kl. 19:51.
Citera
2010-12-06, 19:59
Medlem
Haha ett av de mer meningslösa forskningsrapporter jag har sett. Tyvärr finner medelsvensken det här underhållande och intressant, annars hade anslaget aldrig givits.

Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak

Jag läste en kurs under min gymnasietid som enbart handlade om källkritik, den gick under namnet Historia C på min skola. Kursen i sig var bland det mest intressanta jag läste under gymnasietiden, otroligt lärorik och den lämnade helt klart sina spår i hur jag idag ser på saker och ting idag.
Citera
2010-12-06, 20:05
Medlem
evolutes avatar
Du kanske inte ska hämta dina vetenskapsnyheter från Aftonbladet...
Citera
2010-12-06, 20:24
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Du kanske inte ska hämta dina vetenskapsnyheter från Aftonbladet...
+1 på det, kolla bara min signatur...
Citera
2010-12-06, 20:29
Medlem
felsluts avatar
En fullkomligt idiotisk studie. Tyvärr så verkar det också som att dagstidningarna hänger på denna trenden, dock kanske inte i samma utsträckning men ändå...

Citat:
Ursprungligen postat av bobsylt
Jag läste en kurs under min gymnasietid som enbart handlade om källkritik, den gick under namnet Historia C på min skola. Kursen i sig var bland det mest intressanta jag läste under gymnasietiden, otroligt lärorik och den lämnade helt klart sina spår i hur jag idag ser på saker och ting idag.

Läser Historia C nu. Handlar dock om genusvetenskap och kvinnohistoria och även det är intressant. Men skulle helt klart föredra en kurs i källkritik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in