2010-12-06, 21:38
Eh, jaha... joho. Här sitter jag och lever i villfarelsen att det är precis tvärtom, dvs. att den största delen av den vetenskapliga forskningen som sker i världen är till gagn för mänskligheten, men
att det givetvis finns undantag (av vilka en del är rent ut sagt pinsamma). Det ska nog erkännas att jag inte vet hur det faktiskt ligger till med den saken, men med tanke på vilket delforum tråden är placerad i så tar jag mig friheten att spekulera.
Och av egen erfarenhet vågar jag påstå att man inser att väldigt många vetenskapliga förklaringsmodeller som vi som moderna människor håller för sanna (evolutionsteorin, som ett exempel), också är sanna - i det hänseendet att dessa förklaringsmodeller är närmast Sanningen hittills - vilket man märker om man sätter sig in i dem.
Acceptabelt tänkande? Oftast handlar det väl ändå om att man som forskare utgår från förklaringsmodeller som faktiskt funkar, som faktiskt säger något om verkligheten. Vill man komma någonstans är det nästan ett måste att utgå ifrån dessa förklaringsmodeller, om inte annat så för att hitta fel i dem och eventuellt motbevisa dem.
Sen är faktiskt växthuseffekten ett verkligt fenomen. Försök att förklara Venus klimat utan den.
Givetvis ska kurslitteratur som är direkt felaktig defenestreras!
att det givetvis finns undantag (av vilka en del är rent ut sagt pinsamma). Det ska nog erkännas att jag inte vet hur det faktiskt ligger till med den saken, men med tanke på vilket delforum tråden är placerad i så tar jag mig friheten att spekulera.

Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Problemet är det att det är samhället och utbildningsinstitutionerna som själva sätter ramarna för vad som är acceptabelt tänkande. Därför kan man säkert göra en kurs låtsas-tänkande utanför ramarna men inte riktigt tänkande utanför ramarna. Idéerna där skulle vara samhällsundergrävande och inte i enlighet med "god sed" m.m. m.m. och kursledaren skulle genast få sparken.
Jag har för mig det var vid Göteborgs universitet där de hade en kursbok som via matematiska uträkningar bland annat visade att växthus effekten är en bluff. Genom diverse påtryckningar har man nu lyckats bannlysa boken från undervisningen. Man ville tom riva ut de kätterska sidorna ur kursböckerna. Så var det med den akademiska friheten.
Jag har för mig det var vid Göteborgs universitet där de hade en kursbok som via matematiska uträkningar bland annat visade att växthus effekten är en bluff. Genom diverse påtryckningar har man nu lyckats bannlysa boken från undervisningen. Man ville tom riva ut de kätterska sidorna ur kursböckerna. Så var det med den akademiska friheten.
Acceptabelt tänkande? Oftast handlar det väl ändå om att man som forskare utgår från förklaringsmodeller som faktiskt funkar, som faktiskt säger något om verkligheten. Vill man komma någonstans är det nästan ett måste att utgå ifrån dessa förklaringsmodeller, om inte annat så för att hitta fel i dem och eventuellt motbevisa dem.
Sen är faktiskt växthuseffekten ett verkligt fenomen. Försök att förklara Venus klimat utan den.

Senast redigerad av Vetrarmegin 2010-12-06 kl. 21:47.
Senast redigerad av Vetrarmegin 2010-12-06 kl. 21:47.