• 5
  • 6
2010-12-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffersson
Hur menar du då? Vetenskap är kritiskt granskande av verkligheten, religion är blind tro. Begreppen är varandras direkta motsatser så det är svårt att sätta likhetstecken mellan dem.

Menade väl egentligen inte så jättemycket i och för sig. Men den vetenskapliga metoden förutsätter att man kan lita på de mänskliga sinnena, något som man inte kan ta för givet egentligen.
Citera
2010-12-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Sokrates skall ha varit intresserad av vetenskap i sin ungdom och slukade alla slags böcker om hur saker och ting fungerar men blev besviken eftersom den utlovade sa mycket ( förklara allt mellan himmel och jord ) utan att förklara nagot av betydelse.

Jag ställer mig skeptisk till konceptionen om teknisk utveckling - den har samma utopiska grund som evolutionstänkandet. Man tänker sig att saker blir bättre när allt, precis allt de facto blir sämre. Människan blir dummare hela tiden, sjukvarden sämre, fordonen sämre, miljön sämre, arterna färre, maten
sämre, kläderna sämre....etc etc.

Hur kan man t ex fa det till att förbränningsmotorn är mer avancerad än häst och kärra? Det är obegripligt!

Men detta stämmer ju ändå inte någonstans (utom kanske miljöförstöringen)! Sett över lite längre tidsrymder får vi det allt bättre. Jämför läget idag med för säg 200 år sen. Vi lever längre, drabbas av mindre sjukdomar, har en betydligt bättre levnadsstandard, mindre samhällsklyftor osv. De flesta av dessa förbättringar vill jag hävda kommer ur teknologiska och vetenskapliga framsteg inom medicinen, fysiken, kemin osv. Just nu kanske det ser ut att gå utför, men det är knappast på grund av att vetenskapen brister, snarare handlar det om ekonomers kortsiktighet och kanske bristande politik.

Hästen är mer komplicerad än förbränningsmotorn, visst. Men vi behöver inte förstå hästen för att utnyttja den, och idéen att koppla en häst till en kärra är betydligt mindre komplicerad än att bygga en fungerande bil.
Citera
2010-12-09, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Vi lever längre, drabbas av mindre sjukdomar, har en betydligt bättre levnadsstandard, mindre samhällsklyftor osv.
"Det viktiga är inte att leva utan att leva väl" ( fritt citat ur...hjälp mig nagon, hur som helst Sokrates )
Vi lindrar visserligen symtomen men skapar fler sjukdomar. Var levnadsstandard är noll, de flesta av oss lever som myror, det är fasansfullt.
Citat:

De flesta av dessa förbättringar vill jag hävda kommer ur teknologiska och vetenskapliga framsteg inom medicinen, fysiken, kemin osv.
Det finns inte en enda "medicin" som inte är skadlig, det finns inte ett enda syntetiskt material som har nagot som helst värde. Allt vi analyserar/söndrar och bygger upp är patetiskt skit som är skadligt för människan och gör henne sjuk, sen bedövas sjukdomen: alkohol, Tv, vald, cigaretter, heroin, sex, porr, arbete....bedövningsmedel allt.

Citat:
Hästen är mer komplicerad än förbränningsmotorn, visst. Men vi behöver inte förstå hästen för att utnyttja den, och idéen att koppla en häst till en kärra är betydligt mindre komplicerad än att bygga en fungerande bil.

Du är - ursäkta mig - "alienerad" fran ditt ursprung. Alla fria djur är fantastiska och man bör visst strava efter att tolka och första dom. Och givetvis bör man inte koppla nagon kärra pa djuren; en man kan bära allt han behöver pa sin rygg.

Men jag menade som sa att den enfaldiga bilen alltid reagerar pa samma sätt, men det krävs kännedom om hästar för att rida en häst.
Senast redigerad av Tinman 2010-12-09 kl. 09:29.
Citera
2010-12-12, 12:20
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumdidum
Menade väl egentligen inte så jättemycket i och för sig. Men den vetenskapliga metoden förutsätter att man kan lita på de mänskliga sinnena, något som man inte kan ta för givet egentligen.

Eh det finns en hel värld av synsätt på forskning som behandlar detta. Din tidigare kommentar ser mer och mer ut att vara sprungen ur ignorans och inget annat.
Citera
2010-12-12, 17:15
Medlem
Zigzagzoes avatar
Jag tycker inte precis att vetenskapen är bara ett stort skämt, men jag kan bli irriterad ibland på att många verkar se dom som gudar eller nåt, tex som Darwin skulle va en gud. Nog tror jag det kan ligga nåt i det han säger men... Tex oftast om man tar fram källor på "fakta" från vad olika forskare och filosofer och författare har sagt då tror folk på vad man säger. Och snack om vad som är naturligt eller inte verkar dom flesta se likadant på. Forskare o filosofer är bara människor precis som alla andra. Inga gudar! Jag tar iallafall inte andras forskning och filosofi på så jättestort allvar. Särskilt eftersom jag tänker själv o har mina egna ideer. En del saker kan jag tro på andra saker är jag skeptisk till.
Citera
2010-12-12, 18:04
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzoe
Jag tycker inte precis att vetenskapen är bara ett stort skämt, men jag kan bli irriterad ibland på att många verkar se dom som gudar eller nåt, tex som Darwin skulle va en gud. Nog tror jag det kan ligga nåt i det han säger men... Tex oftast om man tar fram källor på "fakta" från vad olika forskare och filosofer och författare har sagt då tror folk på vad man säger. Och snack om vad som är naturligt eller inte verkar dom flesta se likadant på. Forskare o filosofer är bara människor precis som alla andra. Inga gudar! Jag tar iallafall inte andras forskning och filosofi på så jättestort allvar. Särskilt eftersom jag tänker själv o har mina egna ideer. En del saker kan jag tro på andra saker är jag skeptisk till.

Kunskap bygger på att studera och analysera något. Det är just detta vetenskapsmän gör.

När ett ämne diskuteras är det vår samlade kunskap om ämnet som är underlaget till diskussionen. Då är det helt naturligt att man använder så verifierad och dokumenterad kunskap som möjligt - den hittar du alltid inom just vetenskapen. Allt utanför vetenskap och forskning är tro - det finns inget argument emot det.

Vill du kritisera kunskap som är sprungen ur forskning måste du reflektera över den egna åsikten du själv vill föra fram och varför den är mer tillförlitlig än det du kritiserar. Lustigt nog är det också så vetenskap fungerar och utvecklas. Ett enormt antal individuella grupper och personer som bearbetar och bygger ut det vi vet inom ett visst ämne.
Citera
2010-12-17, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffersson
Allt utanför vetenskap och forskning är tro - det finns inget argument emot det.

Jag vet hur man far fram en dubbelt sa stor kvadrat. Nagon har visat det eller sa har jag tänkt ut det (erinrat mig det ).

Om vi läser Menon om hur kunskap blir till lägger vi märke till att slavpojken endera lär sig i smyg eller sa har han all kunskap inom sig, ok. Det behövs ingen vetenskap eller forskning för verklig kunskap.

I alla tider före denna galna, har verklig kunskap betytt att nagot är pa samma sätt alltid: en cirkel - inte den vi ritar upp pa sanden - utan cirkelns form du har i sinnet/medvetandet/själen - är alltid en cirkel, den är perfekt.

Människan har tillgang till denna kunskap utan forskning och vetenskap.

Men du kanske menar att kunskap är hur mycket avgaser som släpps ut i naturen arligen och förstör livet pa jorden? Ser ni, inte bara förstör vetenskapen, den redovisar även för sin förstörelseverksamhet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in