Paolo Roberto
Var det någon som såg The Voice på Kanal5 här om morgonen då Paolo Roberto gästade studion?
För er som inte såg det så var han där för att prata om nya säsongen av Robinson. Han var kläd i tajta trikåer, såg ut lite som han skulle hoppa upp på cykeln efter intervjun och hojja ner till Tour de France. Han är en kompakt liten rackare och ser stark ut.
I slutet av intervjun skulle han och programledaren Jacob tävla i att se vem som längst kunde hänga i en stång med bara en hand. Fniss i studion. Alla visste det uppenbara. Jacob skulle klara ett par sekunder. Och Paolo skulle hänga där tills de bad honom komma ner. Koncentrerad och utan att svaja eller visa med en min hur jobbigt det är. Som en staty.
Jacob hoppar upp. Och ramlar ner. Han höll sig kvar i 1 sekund.
Paolo går fram och ställer sig under stången i taket. Ser beslutsam och segerviss ut. Han vet också vem som kommer att vinna.
Han tar sats, hoppar upp och - ramlar pladask ner på rumpan, slår ryggen i en vägg och får en cykel över sig! Han nådde aldrig stången med händerna och blev överrumplad av jordens dragningskraft.
Han tar av sig skorna (naturligtvis, det var skornas fel. De förstörde helt upphoppet), och tar en jättesats och HOPPAR! upp. Men är långt ifrån stången där uppe i taket. Såg ut lite som en mygga som försöker ge en elefant en högersving. Ett tredje försök. Den här gången hjälper en av programledarna Paolo genom att ta tag i hans höfter och lyfta upp honom. Som man skulle hjälpa en dvärg. Och med den hjälpen når han stången och SMACK! en sekund senare har han tappat greppet.
Vid intervjubordet så berodde det här på stången "stången var för tjock, man fick inte grepp" och han ser så fantastiskt obekväm ut.
Jag skrattar högt framför tv:n men får samtidigt dåligt samvete. För jag gillar Paolo. Han är en krigare. Men jag skrattar dels åt Helan och Halvan-scenen, dels åt att han inte bara kan skratta åt sig själv. Nu blev istället allt så fel. Och jag undrar, är han så mycket tävlingsmänniska att han inte kan hantera det här nederlaget? Eller är han egentligen väldigt osäker och inte trygg i sig själv (även om han gör allt för att visa upp ett sådant yttre)?
Om JAG hade ramlat så där hade jag inte kunnat hålla mig, jag hade skrattat. Och efteråt är jag rätt säker på att jag skulle ha sagt "Men alltså, jag är en kort fd proffsboxare, inte en 2 meter lång basketspelare, då kan ni inte sätta stången 10 meter upp i luften!".
Svårt att förklara, tror att bara ni som såg inslaget kan förstå det tragisk-komiska i det hela
Nästa gång Paolo, "Opp och hoppa!" som Dr Alban skulle ha sagt!