2011-08-23, 09:29
Medlem
IvanDFs avatar
Då så sitter man på tåget in till jobbet. Med träningsvärk i främst bröstet men jag känner av både axlar och triceps. Mina nedre tricepsfästen ömmar. Trots myggvikter så tog de ändå stryk. Men de kommer att helt få vila tors-söndag.

Frukost i dag: Dubbel protteshake, mixad med en apelsin och en halv avocado (hade en över och orkade inte dela och skrapa ur en ny).

Har precis ätit 1/3 av min horpasta på fullkorns dinkelmjöl och kycklingfilé. Hungrigare än någonsin. Känner verkligen av att jag konstant slutat tillföra kroppen snabba kolisar i form av alkohol, vitt bröd, snacks och annat (skit)småätande.

Ligger egentligen lite lägre på kolhydrater. Men eftersom jag ska köra ben i dag så blev det pasta. Jag har slutat vara rädd för kolhydrater. Även om jag mår bäst på att ligga rätt lågt. Just nu ligger jag inte på kaloriöverskott. Min egentliga bulk- och köttarperiod börjar om 1-2 veckor.

(Men vad fan, nu sitter det en äcklig jävel bakom min rygg och frustar och fräser och draaaar upp snor i näsan. Hur dj*vla svårt kan det vara att snyta sig och bete sig snäppet bättre än en babian? Fan vad många människor är äckliga, äckliga, ÄCKLIGA)

Men fram tills dess vill jag bli av med ett par sladderkilon. I går när jag satte mig upp på bänken efter att ha kört i smithen, såg jag min mage i spegeln. Den levde liksom sitt eget liv där under collagetröjan. Och välde ut över byxlinningen. Så osnyggt.

I dag ska jag prova på ett par yttersta försiktiga och lätta reps knäböj i smithen. Förutom min ryggskada har jag två trasiga knän där speciellt det vänstra inte alls mår bra. Men av erfarenhet vet jag, att om jag lyckas rehabträna musklerna runt knäleden - så att knät får mer stadga - fungerar det rätt okey.

Sen har knäböjen en annan fördel. Den tränar röven. Jag har nämligen en rövplan, haha. På semestern har du säkert sett gubbar i +55-årsåldern gå i tajta speedos. Som trots att de är tajta ändå fladdar över skinkorna. Så vill jag aldrig se ut. Alltså: Knäböj.

Utöver det inga konstigheter som Baren-Håkan hade sagt: Benpress, benspark, lårcurl, vadpress (om gymet nu har en sådan). Hacklift är för stygg för mina knän.
Citera
2011-08-23, 09:52
Medlem
Starcrows avatar
Väldigt kul att se dig börja kötta igen
Alltid kul med riktig träningsvärk har skälv rekord av träningsvärk jag har i axlar går knappt att sätta handen på ryggen
Citera
2011-08-23, 10:01
Medlem
WhiskeyGinWines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF
Tack!

Men min son, talar man så till sin pappa? Nu ber dom ursäkt, annars drar jag in din veckopeng och att du ska få titta på Stargate Atlantis kan du glömma

/Dad

Tänk på vad du säger nu, åldring. Jag är jordens framtid. The future lies before me!

Ärligt talat så känns det kul att du är tillbaka. Det märks på din entusiasm också. Nu är du uppvilad efter en slapp semester så nu är det bara att köra hårt!
Antar att du kommer köra en clean bulk fram tills vårdeffen eller?
Citera
2011-08-23, 10:40
Medlem
HappyHarrys avatar
Citat:
Klart man vill göra Harry glad. SadHarry låter inte alls lika roligt

Egentligen heter den Skökans Pasta (Pasta Puttanesca). Men "horpasta" låter lite mer klatschigt. Om jag inte minns fel så är det ett ganska ungt recept, från 50-talet. En fattigmanssås a'la man tager vad man haver. Det är egentligen i grunden en vanlig tomatsås men med kapris, svarta oliver och sardeller (som jag ändå ofta använder i basen. De smälter helt och ger en god sälta utan att släppa ifrån sig fisksmak).

Du behöver:

Lök
Vitlök
Olivolja
Sardeller i olja
Tomatpuré
Burktomater, hela (använd INTE färska tomater då de sällan har bra smak eller sötma)
Socker
Lagerblad
Fond, kyckling eller grönsak
Salt
Peppar
Svarta kalamataoliver med kärnor (men man kan köra med billiga, svarta oliver också)

Finhacka lök och vitlök, låt mjukna i olivolja utan att få färg i en kastrull
Tillsätt ett par sardeller (beroende på hur salt du vill ha såsen), låt mjukna
Ha i ett par matskedar tomatpuré och bränn av (det förhöjer smaken), dvs fräs med oljan och löken.
Häll i tomaterna + 1 burk med vatten
Tillsätt socker (ett absolut måste), jag höftar men ca 0.5-1 msk
Tillsätt fond, jag tycker kyckling ger bäst resultat men grönsak fungerar bra det med
Tillsätt 1-2 lagerblad, kapris och oliver
Ev salt (smaka av först eftersom såväl sardellerna, oliver, kapris och fond ger sälta).

Ev. tillbehör: Citron eller vinäger, socker och smör, tabasco/spansk peppar.

Låt det stå och puttra länge. Ha lite koll så att inte för mycket vätska försvinner. Tillsätt mer vatten i sådana fall. Ju längre det står och puttrar, ju mer gifter sig smakerna.

Smaka av om det behövs mer salt eller socker. Behövs det mer syra så har du i citron, vinäger eller vin. Just till puttanesca så passar citron bra. Om såsen är "stickig" kan den rundas av med lite fett. I just det här receptet så använder du smör och inte grädde/mjölk. Vill du ha lite sting använder du en pepparfrukt, tabasco eller sambal olek.

Vill du ha en vanlig tomatsås så utesluter du oliver och kapris. Mot slutet kan du då tillsätta färska örter efter smak.

Det viktigaste är själva avsmakningen när man balanserar upp såsen med syra, sötma etc. Inte så krångligt som det låter.

Lycka till!

Aha, det var tabascon som gav det lite drag! Låter gott.

Du kan din matlagning, det hörs. Måste vara ett helvete att deffa då. Själv är jag värdelös på mat och har således inga problem att hålla mig slank. Det är inte tillräckligt gott helt enkelt.
Citera
2011-08-23, 10:44
Medlem
IvanDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starcrow
Väldigt kul att se dig börja kötta igen
Alltid kul med riktig träningsvärk har skälv rekord av träningsvärk jag har i axlar går knappt att sätta handen på ryggen

Visst är det underbart?!!
Citera
2011-08-23, 10:49
Medlem
IvanDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyGinWine
Tänk på vad du säger nu, åldring. Jag är jordens framtid. The future lies before me!

Ärligt talat så känns det kul att du är tillbaka. Det märks på din entusiasm också. Nu är du uppvilad efter en slapp semester så nu är det bara att köra hårt!
Antar att du kommer köra en clean bulk fram tills vårdeffen eller?

Haha! Ok, vi nöjer oss med oavgjort på målsiffran 1-1.

Tack för det. Känns kul/bra för mig också. Visst har det varit skönt men samtidigt så mår jag inte bra av att gå ner mig så här.

Ja, ska försöka hålla en kontrollerad bulk. Ligga +500 kcal. Redan nu vet man, att varje gram fett som jag nu lägger på mig också måste plockas bort sen.

Fem månader är egentligen för lite. I mitt fall innebär det att jag måste gå ner 1 kg i veckan. Det är lite för mycket. Jag vill helst gå ner 0.5-0.7 kg.
Citera
2011-08-23, 10:51
Medlem
IvanDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHarry
Aha, det var tabascon som gav det lite drag! Låter gott.

Du kan din matlagning, det hörs. Måste vara ett helvete att deffa då. Själv är jag värdelös på mat och har således inga problem att hålla mig slank. Det är inte tillräckligt gott helt enkelt.

Nej, det är INTE roligt att deffa. Det går på ren vilja. Men jag älskar att laga och äta mat.
Men - bara att bita ihop.
Citera
2011-08-23, 11:38
Medlem
ballings avatar
Alltid lika roligt att läsa dina långa inlägg. Fortsätt med det.

Har du varit till någon sjukgymnast eller dylikt och rehabat knäet, eller har du gjort din egen rehabplan?
Citera
2011-08-23, 12:13
Medlem
Citat:
Då så sitter man på tåget in till jobbet. Med träningsvärk i främst bröstet men jag känner av både axlar och triceps. Mina nedre tricepsfästen ömmar. Trots myggvikter så tog de ändå stryk. Men de kommer att helt få vila tors-söndag.

Frukost i dag: Dubbel protteshake, mixad med en apelsin och en halv avocado (hade en över och orkade inte dela och skrapa ur en ny).

Har precis ätit 1/3 av min horpasta på fullkorns dinkelmjöl och kycklingfilé. Hungrigare än någonsin. Känner verkligen av att jag konstant slutat tillföra kroppen snabba kolisar i form av alkohol, vitt bröd, snacks och annat (skit)småätande.

Ligger egentligen lite lägre på kolhydrater. Men eftersom jag ska köra ben i dag så blev det pasta. Jag har slutat vara rädd för kolhydrater. Även om jag mår bäst på att ligga rätt lågt. Just nu ligger jag inte på kaloriöverskott. Min egentliga bulk- och köttarperiod börjar om 1-2 veckor.

(Men vad fan, nu sitter det en äcklig jävel bakom min rygg och frustar och fräser och draaaar upp snor i näsan. Hur dj*vla svårt kan det vara att snyta sig och bete sig snäppet bättre än en babian? Fan vad många människor är äckliga, äckliga, ÄCKLIGA)

Men fram tills dess vill jag bli av med ett par sladderkilon. I går när jag satte mig upp på bänken efter att ha kört i smithen, såg jag min mage i spegeln. Den levde liksom sitt eget liv där under collagetröjan. Och välde ut över byxlinningen. Så osnyggt.

I dag ska jag prova på ett par yttersta försiktiga och lätta reps knäböj i smithen. Förutom min ryggskada har jag två trasiga knän där speciellt det vänstra inte alls mår bra. Men av erfarenhet vet jag, att om jag lyckas rehabträna musklerna runt knäleden - så att knät får mer stadga - fungerar det rätt okey.

Sen har knäböjen en annan fördel. Den tränar röven. Jag har nämligen en rövplan, haha. På semestern har du säkert sett gubbar i +55-årsåldern gå i tajta speedos. Som trots att de är tajta ändå fladdar över skinkorna. Så vill jag aldrig se ut. Alltså: Knäböj.

Utöver det inga konstigheter som Baren-Håkan hade sagt: Benpress, benspark, lårcurl, vadpress (om gymet nu har en sådan). Hacklift är för stygg för mina knän.

ännu en härlig dag på väg till arbetet.

/P
Citera
2011-08-23, 12:32
Medlem
IvanDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmbladet
ännu en härlig dag på väg till arbetet.

/P

Ja, människor...*suckar tungt och uppgivet*
Citera
2011-08-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ja, människor...*suckar tungt och uppgivet*

fördelen med att se eländet är att man inser hur långt före i utvecklingen man är såna människor.

bokat tid ännu?

/P
Citera
2011-08-23, 12:38
Medlem
IvanDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Alltid lika roligt att läsa dina långa inlägg. Fortsätt med det.

Har du varit till någon sjukgymnast eller dylikt och rehabat knäet, eller har du gjort din egen rehabplan?

Bra att du gillar det. För de lär komma i en strid ström nu. Skriver snabbt och utan att tänka så ofta är jag inte medveten om att det till slut blir ett låångt inlägg.

Jag gick till sjukgymnast i början när det krånglade, gjorde magnetröntgen (som inte visade något) fortsatte gå till sjukgymnasten. Som inte gav något. Sedan när jag började styrketräna på egen hand så försvann det gradvis och utan att jag tänkte på det. Insåg en dag att "Men jag har inte ont längre!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in