Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad anser du om mångkultur?
Det bör avskaffas
75,51%
148 röster
Det bör behållas
13,27%
26 röster
Neutral inställning
11,22%
22 röster
  • 1
  • 2
2010-12-04, 12:33
  #1
Medlem
Calaverras avatar
Som rubriken. Vilka av er har till en början varit för mångkultur för att sedan upptäcka att det är idiotiskt?

Vad var det som fick er att inse att mångkulturprojektet bör avskaffas? Om ni kommer ihåg.


Anledningen jag undrar är att jag frågade en kompis om det som var lite "röd" och emot SD etc.
Jag frågade honom; "Vet du ens varför du tycker så? Har du läst deras partiprogram? Läser du något annat än aftonbladet eller andra massmedier?"

ju mer han tänkte på det så insåg han att han hade åsikter, inte bara om SD utan om mångkultur m.m. , utan att ens veta varför egentligen.
"Man har ju fått en uppfattning, av att läsa nyheter m.m."

Är detta hjärntvättning?

Numera är han väl inte helt emot mångkultur men han förstår hur jag resonerar och att ska tänka mer på att faktiskt skaffa egna uppfattningar.


Han trodde (som de flesta) först att mångkultur innebar matkultur/mångetnicitet, import/export när jag bad honom att försöka förklara vad mångkultur är.
Jag fick förklara för honom att mångkultur innebär inte att man låter sig influeras av andra kulturer i viss mån, det gör precis alla kulturer i världen.

Mångkultur innebär att olika kulturer väger lika mycket i ett land. Landets ursprungskultur väger inte högre,trots att det är majoritet, än främmande kulturer som är i minoritet.

Tex Japan blir inte mångkultur bara för att ett antal svenskar skulle åka dit och fira midsommar och äta kräftskivor, eftersom Japans ursprungskultur väger ändå högst i deras land.

(Anledningen jag förklarar detta är för att jag sett många även här på FB som inte veta vad mångkultur faktiskt är)

Folk försvarar något utan att ens veta vad det är för något de försvarar.
__________________
Senast redigerad av Calaverra 2010-12-04 kl. 12:35.
Citera
2010-12-04, 12:34
  #2
Medlem
Calaverras avatar
Nån mod kanske kan göra nån för/emot mångkultur poll eller liknande?
Citera
2010-12-04, 12:39
  #3
Avstängd
Ozzalbatrozzs avatar
Har blivit omvänd kan man säga. Röstade på M i valet dock, men ångrar det. Anledningen att jag varit skeptisk till SD är synen på homosexuella. Nu är de ju officiellt inte emot det, men det har ju varit många idiot-SDare som uttalat sig korkat. Har dock kommit fram till insikten att det finns värre fiender: muslimer t ex...Så blir nog en röst på SD i nästa val.
Citera
2010-12-04, 12:41
  #4
Medlem
Ettan^s avatar
Intresset för politik (om än fortfarande någorlunda medelmåttigt) tog i mitt fall fart i samband med att jag upptäckte Flashback. Tidigare bildade jag mig uppfattningar genom Aftonbladet och andra skittidningar, och kände inget egentligt behov av att vara källkritisk eller läsa andra tidningar/bloggar för att bilda mig en uppfattning om hur det egentligen stod till i landet.

Egentligen är det väl Internet i allmänhet som "öppnat mina ögon", precis som för många andra. Youtube-dokumentärer, fristående bloggar/nättidningar, och framförallt Flashback. Människor som brinner för vad de talar om och - än viktigare - kan backa upp sina påståenden med vettiga källor.

Jag har aldrig varit en person som nitiskt håller fast vid vissa värderingar eller åsikter, utan har alltid varit öppen för nya idéer om de presenteras på ett vettigt sätt och backas med källor. När jag började läsa om mångkulturen var det fortfarande inte speciellt påtagligt i min hemstad. Jag började märka av "blatte-beteendet" (alla vet vad jag menar) på skolan och ute på gatan ungefär i samma takt som min kunskap om den politiska delen av det hela ökade, vilket gick hand i hand med varandra och eldade på mitt missnöje.

Idag är jag bara jävligt cynisk, och ser ner på folk som är för lata och/eller dumma att bilda sig en egen uppfattning, trots att det är lättare än någonsin att göra det. Om man skulle sätta sig ner och läsa på med öppet sinne tror jag absolut att SD skulle ha fått många fler röster i det här valet.
Citera
2010-12-04, 12:42
  #5
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozzalbatrozz
Har blivit omvänd kan man säga. Röstade på M i valet dock, men ångrar det. Anledningen att jag varit skeptisk till SD är synen på homosexuella. Nu är de ju officiellt inte emot det, men det har ju varit många idiot-SDare som uttalat sig korkat. Har dock kommit fram till insikten att det finns värre fiender: muslimer t ex...Så blir nog en röst på SD i nästa val.

Okej men notera att detta handlar inte först och främst om SD, utan om mångkultur.
Citera
2010-12-04, 12:46
  #6
Avstängd
Ozzalbatrozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calaverra
Okej men notera att detta handlar inte först och främst om SD, utan om mångkultur.

Okej förlåt. Då kan man väl säga att jag blev konverterad när jag var 13-14 år och gick högstadiet. Där var det mångkultur på hög nivå. Gick i en klass med jag och ca 4 svenskar till...
Citera
2010-12-04, 12:47
  #7
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Intresset för politik (om än fortfarande någorlunda medelmåttigt) tog i mitt fall fart i samband med att jag upptäckte Flashback. Tidigare bildade jag mig uppfattningar genom Aftonbladet och andra skittidningar, och kände inget egentligt behov av att vara källkritisk eller läsa andra tidningar/bloggar för att bilda mig en uppfattning om hur det egentligen stod till i landet.

Egentligen är det väl Internet i allmänhet som "öppnat mina ögon", precis som för många andra. Youtube-dokumentärer, fristående bloggar/nättidningar, och framförallt Flashback. Människor som brinner för vad de talar om och - än viktigare - kan backa upp sina påståenden med vettiga källor.

Jag har aldrig varit en person som nitiskt håller fast vid vissa värderingar eller åsikter, utan har alltid varit öppen för nya idéer om de presenteras på ett vettigt sätt och backas med källor. När jag började läsa om mångkulturen var det fortfarande inte speciellt påtagligt i min hemstad. Jag började märka av "blatte-beteendet" (alla vet vad jag menar) på skolan och ute på gatan ungefär i samma takt som min kunskap om den politiska delen av det hela ökade, vilket gick hand i hand med varandra och eldade på mitt missnöje.


Idag är jag bara jävligt cynisk, och ser ner på folk som är för lata och/eller dumma att bilda sig en egen uppfattning, trots att det är lättare än någonsin att göra det. Om man skulle sätta sig ner och läsa på med öppet sinne tror jag absolut att SD skulle ha fått många fler röster i det här valet.

Jag kan bara säga detsamma. Jag hade ingen koll eller något intresse för politik innan jag kom till flashback.
Det började med att man "öppnade ögonen", givetvis inte bara genom flashback utan för att man faktiskt såg i verkligheten hur jävla illa det håller på att bli, och följde valet intensivt och man trodde att intresset skulle avta efter valet är slut men nope

Och ja jag har varit rätt cynisk med men numera försöker jag inte det låta ta lika mycket energi.
Allt fler vaknar upp, så är det bara. Man får hoppas att det hinner bli förändring i tid.
Jag gör så gott jag kan genom att emellanåt debattera om det och informera andra.
Inte bara på nätet utan även irl om samtalsämnet skulle komma upp.
Citera
2010-12-04, 12:52
  #8
Medlem
SocialMisfits avatar
Tidigare var jag nog som de flesta är. Jag var aldrig speciellt intresserad av mångkultur utan accepterade de värderingar vi hade fått serverade utan att tänka på saken. Med tiden började jag dock instinktivt drabbas av viss kritik mot hela grejen, och när jag sedan började tänka mer på saken, satte mig in i ämnet och insåg vilka effekter mångkultursprojektet har haft på Sverige så har jag insett att hela idén var befängd från början.
Citera
2010-12-04, 12:59
  #9
Medlem
Alltings avatar
Mångkultur är bra i för utvecklingen men det kan finnas underdrifter i systemet som det ser ut i dag.
Citera
2010-12-04, 13:00
  #10
Medlem
OKPOSOs avatar
Kan inte påstå att jag blivit omvänd på något sätt.

Däremot så har jag under min tid på Flashback kommit att börja förakta den skattefinaniserade invandringspolitiken i Sverige än mer än tidigare.
Detta gäller väl i och för sig hela välfärdssamhället i stort, men just invandringspolitiken är något jag stör mig extra på då dessa pengar inte går tillbaka till de svenska skattebetalare som betalar kalaset. I motsats till ex. socialbidrag osv.
Citera
2010-12-04, 13:09
  #11
Medlem
Wheretheslimelives avatar
Nej jag förstår inte vad du menar med mångkultur ändå. Är det att det är dåligt att MENA-invandrare får komma hit? Eller är det att det är dåligt att vi är amerikaniserade?
Citera
2010-12-04, 13:15
  #12
Medlem
Norpheuss avatar
Ja, jag blev omvänd av Flashback. Flashback är väldigt bra på att ge andra perspektiv på samhället och dagens politiker, och det öppnade på sätt och vis en ny värld för mig. Innan var det "USA är störst och bäst tack vare deras mångkultur" - nu är det inte så enkelt längre, om jag säger så.

Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Nej jag förstår inte vad du menar med mångkultur ändå. Är det att det är dåligt att MENA-invandrare får komma hit? Eller är det att det är dåligt att vi är amerikaniserade?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur_i_Sverige

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiculturalism
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback