Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad anser du om mångkultur?
Det bör avskaffas
75,51%
148 röster
Det bör behållas
13,27%
26 röster
Neutral inställning
11,22%
22 röster
  • 9
  • 10
2010-12-05, 12:34
  #109
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
olja...

Och vad har import av olja att göra med kultur eller dylikt att göra?
Citera
2010-12-05, 12:39
  #110
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Mångkultur är någonting naturligt. Du kan inte göra så mycket åt det, eftersom människor tenderar att skapa kulturer. Alla samhällen är mångkulturella, men inte multietniska och vissa kulturer på en viss nivå kan vara betydligt större och dominera andra kulturer. Detta är således ett sociologiskt fenomen med vissa filosofiska och lingvistiska viktiga kanon.

Däremot är jag kritisk mot normativ multikulturalism (inom filosofi) - dvs. att dina rättigheter och skyldigheter skall baseras på din kulturella identitet. Lagen skall bygga på på universalistiska värden och sanna värden, inte på värdenihilism. Detta i samklang med mina favoritfilosofer, Jesus och Platon.

När man pratar om att nationer är mångkulturella så pratar man om något helt annat. Jag tror du vet mycket väl om vad.

Ett land blir inte mångkulturellt bara för att de tar in influenser från andra kulturer.

Säg inte att du är lika dryg som Orizon..
Citera
2010-12-05, 12:50
  #111
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Förstår jag det hela rätt?

Motståndare till mångkultur är inte emot att kulturen förändras i ett land men de vill att alla i landet ska ha samma kultur?

Nej. Motståndare till mångkultur vill att ens lands ursprungskultur är det som ska väga mest, inte jämställas med främmande minoritetskulturer.

Man kan tycka om andra kulturer utan att vilja ha det påtvingat i massor i ens "tomt".

Det är skillnad på att låta sig influeras av andra kulturer och att massinvandra dem hit.


Citat:
Jag är neutral i frågan. Det kan alltid bli problem i ett samhälle där olika grupper av människor lever tilsammans, men jag skulle vilja hävda att kultur är bara en av många saker som skapar grupper. Det finns massor av motsättningar i alla samhällen redan som det är. Ekonomi, makt, bostadsort, yrke, status, sexuell läggning, ålder, utbildning... listan kan göras oändlig.

Sant, det är inte bara mångkultur som skapar spänningar, men vissa saker medför större/fler konsekvenser än andra. Du kan ju inte jämställa mångkulturens påföljder med yrken etc.

Citat:
När samhället förändras fort uppstår även motsättningar mellan det gamla och det nya. Kanske är det så att förändringen har gått för fort i Sverige?
Ja delvis. Men även för att vi har blivit påtvingade utan att få ha nånting att säga till om i frågan, samt att folk inte vill ta in horder av MENA folk och islam då de vet att det medför många problem.

Hade det varit massinvandring från andra i-länder från tex amerika/östasien är jag säker på att de flesta skulle ha någorlunda lättare att acceptera läget.
De vet hur man anpassar sig, begår färre brott och är,enligt många, mycket mer tilltalande än islamister och spökplumpar.

Men som sagt, mångkulturen idag handlar om mycket mer än så än att folk enbart skulle vara missnöjda om vilka kulturer man tar in. Det har som du säger gått för fort på för kort tid, samt att vi hela tiden blir påtvingade det.

Citat:
Men detta är bara en fråga av många, och att som SD hävda att mångkulturen är roten till allt ont är bara löjligt.

SD tar upp problem mångkultur för med sig och vill väcka debatt i frågan. Det ska de hyllas för, inte hånas.
Roten till det onda är som alla vet de landsförrädiska politikerna som skriver in sådant i våra grundlagar bakom ryggen på folket.
Citera
2010-12-05, 12:59
  #112
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calaverra
När man pratar om att nationer är mångkulturella så pratar man om något helt annat. Jag tror du vet mycket väl om vad.

Ett land blir inte mångkulturellt bara för att de tar in influenser från andra kulturer.

Säg inte att du är lika dryg som Orizon..
Du hittar på din egen definition av mångkultur och alla som inte håller med dig om den avfärdar du som dryga och ignorerar? Då förstår jag hur man kan vara emot det mångkulturella samhället. Än en gång du måste se skillnad på mångkulturalism och det mångkulturella samhället. När du definierar mångkultur definierar du egentligen mångkulturalism vilket snarast är en politisk/filosofisk åsikt om grupprättigheter, särlagstiftning och statligt stöd till olika kulturer etc etc. Men man kan vara mot allt det och fortfarande vara för ett mångkulturellt samhälle speciellt då alla länder faktiskt är mångkulturella samhällen. Svensk kultur kan delas in i mindre kulturer. Finns en del skillnader mellan vad man skulle kunna beskriva som skånsk kultur och norrländsk kultur etc etc.
Citera
2010-12-05, 14:20
  #113
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Frågan är förvirrande hur exakt ”avskaffar” man mångkultur. Det enda sättet jag kan se det lyckas är att man inför en totalitär diktatur som kontrollerar människor in i minsta detalj. Tänk 1984 fast betydligt värre. Frågan är vad exakt som skulle få finnas kvar. Av högtider får man ju fortfarande fira midsommar. Men klarar jul och påsk sig? Det är ju trots allt kulturella influenser utifrån. Halloween måste ju självklart förbjudas det är ju amerikansk kultur etc etc har ni verkligen tänkt igenom detta ni som vill avskaffa det mångkulturella samhället? Engelska låneord måste ju också förbjudas.

Det är väl ingen som påstår att alla utländska influenser måste elimineras inom nationens gränser bara för att man vill begränsa invandringen? Så tröttsamt och samtidigt löjeväckande argument från mångkulturförespråkarnas sida. Finns liksom inget mellanting enligt dem. Antingen omfamnar vi alla den höga invandringen och allt den medför på gott och ont, eller så sparkar vi ut allt som inte är det "ursvenska", etablerat på 1300-talet eller tidigare. Att överdriva in absurdum är tydligen mångkulturanhängarnas bästa försvar.
Citera
2010-12-05, 14:32
  #114
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Det är väl ingen som påstår att alla utländska influenser måste elimineras inom nationens gränser bara för att man vill begränsa invandringen? Så tröttsamt och samtidigt löjeväckande argument från mångkulturförespråkarnas sida. Finns liksom inget mellanting enligt dem. Antingen omfamnar vi alla den höga invandringen och allt den medför på gott och ont, eller så sparkar vi ut allt som inte är det "ursvenska", etablerat på 1300-talet eller tidigare. Att överdriva in absurdum är tydligen mångkulturanhängarnas bästa försvar.
Nu disskuterar vi mångkultur och inte invandring är en stor skillnad.
Citera
2010-12-05, 15:07
  #115
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Du hittar på din egen definition av mångkultur och alla som inte håller med dig om den avfärdar du som dryga och ignorerar? Då förstår jag hur man kan vara emot det mångkulturella samhället. Än en gång du måste se skillnad på mångkulturalism och det mångkulturella samhället. När du definierar mångkultur definierar du egentligen mångkulturalism vilket snarast är en politisk/filosofisk åsikt om grupprättigheter, särlagstiftning och statligt stöd till olika kulturer etc etc. Men man kan vara mot allt det och fortfarande vara för ett mångkulturellt samhälle speciellt då alla länder faktiskt är mångkulturella samhällen. Svensk kultur kan delas in i mindre kulturer. Finns en del skillnader mellan vad man skulle kunna beskriva som skånsk kultur och norrländsk kultur etc etc.

Det är ju fan du som har hittat på en egen definition vilket du t.o.m. har erkänt tidigare.

Du har blivit varnad, du är ignorerad och jag kommer inte kunna läsa vad du skriveri fortsättningen.
Citera
2010-12-05, 15:08
  #116
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Det är väl ingen som påstår att alla utländska influenser måste elimineras inom nationens gränser bara för att man vill begränsa invandringen? Så tröttsamt och samtidigt löjeväckande argument från mångkulturförespråkarnas sida. Finns liksom inget mellanting enligt dem. Antingen omfamnar vi alla den höga invandringen och allt den medför på gott och ont, eller så sparkar vi ut allt som inte är det "ursvenska", etablerat på 1300-talet eller tidigare. Att överdriva in absurdum är tydligen mångkulturanhängarnas bästa försvar.

Ja visst är det så. "Alla ska med".
Citera
2010-12-06, 15:28
  #117
Medlem
Staniolrustnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calaverra
på grund av vad?

Det var flera saker, gick steg för steg. Det tog fart på allvar när jag skulle leta efter argument att "ta" SDare med, och inte kunde hitta några. Sen var det en episod då några PKare kallade mej för rasist då jag sa att man måste akta sej för Rumänska vägpirater. Sedan har jag varit med om att åka kollektivtrafik som blir attackerat av stenkastande blattar. FB och Politisk Inkorrekt har sedan hjälpt till att hitta länkar, info mm.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback