2022-11-21, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Är det ens åska? Har inte sett nåt liknande under min livstid.
Geologisk aktivitet kan ge upphov till urladdningar, solvindar osv. Med andra ord så kan det åska även om det endast råder lågtryck det kan till och med åska ut i rymden.
Jordens kärna är ju ändå en enorm dynamo, visst är det ovanligt men ändå inte
Citera
2022-11-21, 04:59
Medlem
FckdUps avatar
Ah, trodde att det var billjus. Syntes ända hit till Ålsten så det var kanske blixtnedslag.
Citera
2022-11-21, 05:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Skumt. Jag var vaken då 00:50 och hade alla persienner uppe åt alla sidor, för jag var vaken lite för länge men höll på att göra mig iordning och dra ner persienner. Bor typ tio minuters cykelväg från Stockholm stadsgräns och såg inget alls. Hörde inget heller...
Citera
2022-11-21, 07:34
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Är det ens åska? Har inte sett nåt liknande under min livstid.

För ganska precis 5 år sedan hade vi ett blixtnedslag under ett rätt kraftigt snöfall i centrala Göteborg.

Jag var ute och gick i mörkret när plötsligt hela världen lystes upp. Sjukt mäktigt när allt är klätt i nysnö!
Citera
2022-11-21, 07:45
Medlem
Bor centralt har inte sett eller hört något.
Citera
2022-11-21, 09:12
Medlem
Citat:
Det lyste till som fan här med vid samma tidpunkt. Trodde det var elen som gick. Det står inget om åska på väder-appen.

Är lite och cyklar kanske men är inte det ovanligt att det åskar vid den här årstiden, framförallt när det snöar?

Jo men det händer
Citera
2022-11-21, 09:15
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Vaknade vid 00:50 av att lägenheten lös upp och en stor smäll några sekunder senare (Norrmalm) Otroligt läskigt!

Min första tanke var ju naturligtvis kärnvapen

Den första tråden togs bort av mods för att ”åska” inte är ovanligt? Att hela stockholm vaknar av ett intensivt ljus och en enorm smäll mitt under snökaos förtjänar väl sin egna tråd? Åska eller inte!

Nu smäller det som fan igen här som om det vore Poltava!
hade det varit kärnvapen hade du inte ens hunnit tänka tanken, då du dött på en gång. Du hänger nog för mycket på nätet som skrämmer upp dig.
Citera
2022-11-21, 09:20
Medlem
Är det inte otroligt ovanligt med blixtar i samband med snöfall?
Citera
2022-11-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
hade det varit kärnvapen hade du inte ens hunnit tänka tanken, då du dött på en gång. Du hänger nog för mycket på nätet som skrämmer upp dig.

Jag hade alltså varit vaken i 0.5 sekunder och väcktes av att gudalikt ljus mitt i natten som följdes av ett otroligt högt och långvarigt dån.
Citera
2022-11-21, 10:05
Medlem
Msm delar med sej med film från nattens åska.

https://tv.aftonbladet.se/video/3462...-sodra-sverige
Citera
2022-11-21, 10:15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Msm delar med sej med film från nattens åska.

https://tv.aftonbladet.se/video/3462...-sodra-sverige
Klippet är ifrån augusti.

Festligt med snöåska, har för mig att det är 'vanligt' i något mildare klimat, har själv upplevt det vid kraftigt snöfall i Storbritannien.
Citera
2022-11-21, 10:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
När såg du detta senaste vintern vid snöfall?
Jag har varit med om att det åskat på vintern ett par gånger tidigare. Inte så märkligt alls. Folk har så kasst minne. Och en del idioter tror att det beror på "climate change"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in