Citat:
Ursprungligen postat av
christer-ulfbaage
Ungefär samma jag upplevt. Är ute och fiskar på kvällen och blixten går ner i ett träd 30m bort.
”KRRRACK”, ett liksom knastrande ljud, och allt blev vitt.
Mäktig upplevelse!
Jag var nog mycket nära att bli träffad av åskan en gång. Det var på hösten. Jag har aldrig varit direkt försiktig, att bli träffad av blixten e väl minimal tänkte jag. Det åskade och mullrade. Jag såg blixten och den var typ 100 meter bort. Ingen fara tänkte jag. Efter åskan så brukar det ju vanligtvis regna men denna gång haglade det ist. Hela altanen blev full med hagel. Häftigt tyckte jag och tog fram kvasten och började skyffla bort haglet från altanen. Helt plötsligt slog blixten ner på gräsmattan nedanför altanen och här snacka vi inte om några 30 eller 50 meter utan 5 meter.
Först var det som en kraftig smäll och ljussken som bländade mig samtidigt kom det som en tryckvåg av värme emot mig. Jag blev helt paralyserad. Det kändes som jag stoppat fingrarna i en väggkontakt. Det påverkade hjärtat på ett skumt sätt.
Oj oj.. Det där var nära tänkte jag 😲Efteråt kände jag mig darrig och konstig. Tog en bra stund att återhämta sig. Jag blev jättetrött och sov flera timmar.
Det där gör jag inte om

Det var läskigt.