2022-07-25, 23:51
Medlem
Åska i Lund i kväll?

Undrar om blixten slog ner i Lund i kväll vid ca 20:30 eller några minuter senare? Skulle precis titta ut genom altandörren, var väl en halv meter från, som stod öppen en liten bit när det utan förvarning small något så otroligt som om det var en bomb i närheten vilket jag först trodde. Men så började det störtregna och förstod att det nog var åskan. Men kan inte minnas att jag såg någon blixt. Det kom bara en knall och den var extrem så det måste varit i närheten.

Katten for in som en gevärskula ifrån altanen och har legat gömd flera timmar.
Citera
2022-08-04, 19:56
Medlem
Undrar vad det är för fel på folk som säger att det ”Behöver åska ur”. Nej det behöver fan inte åska ur, regnskur ja men blixt & åska är helt onödigt.

Har de som säger detta varit med om ett riktigt åskoväder någon gång? Var själv med om ett antal när jag var yngre, blixten slog ofta ner och en gång så slog den ner i en telefonstolpe några meter från huset, smällen från denna var öronbedövande och det lös upp i hela huset, ljudet från den glömmer man aldrig.

Grannungarna kom även springande gråtandes med deras hund då deras föräldrar inte var hemma, det var ett dygn som ännu sitter kvar i minnet och som alltid återkommer när det smäller ute.

Emellanåt fick man även gå några kilometer hem från busshållplatsen efter man hade var i skolan, var mindre kul när det var åskoväder ute och man gick på en väg med öppna fält bredvid.

Nej fy fan för blixt och åska, tänker på mina kollegor i hemtjänsten som nu måste cykla omkring i skiten som håller på där ute nu.
Citera
2022-08-04, 20:25
Medlem
madnesstookthems avatar
Det bullrar på bra västeröver ikväll får jag säga. Sitter med Lightningmaps och det är ett jävulskt system som dragit fram de senaste timmarna. Verkar ju aldrig ta slut...matas bara på med nytt från Kattegat. Vet inte hur det upplevs på plats men radarn har varit flitig med registreringar i vart fall
Citera
2022-08-04, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Det bullrar på bra västeröver ikväll får jag säga. Sitter med Lightningmaps och det är ett jävulskt system som dragit fram de senaste timmarna. Verkar ju aldrig ta slut...matas bara på med nytt från Kattegat. Vet inte hur det upplevs på plats men radarn har varit flitig med registreringar i vart fall

Det dundrar på bra i Göteborg. Mysigt.
Citera
2022-08-04, 22:16
Avslutad
Nu dundrar det på Östgötaslätten.
Citera
2022-08-11, 13:11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har varit med om åska som slog i en stolpe ca 50 m från mig. På ljusan dag... jag tittade åt det hållet och blev helt bländad.

Det säger inte boooooooom.

De säger Ka-brack!

Min puls gick upp!!!

Ungefär samma jag upplevt. Är ute och fiskar på kvällen och blixten går ner i ett träd 30m bort.
”KRRRACK”, ett liksom knastrande ljud, och allt blev vitt.
Mäktig upplevelse!
Citera
2022-08-11, 13:17
Medlem
christer-ulfbaages avatar
För er som gillar åska rekommenderar jag appen Lightning. Den visar nedslag med notiser på karta och det finns också radar med prognos så man får en aning om det brakar brakar lös under dagen

Edit: Fel av mig, den visar radar med historik, som är scroll-bar. Så man ser alltså riktningen på ovädret och kan gissa sig till om det blir fyrverkerier
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2022-08-11 kl. 13:29.
Citera
2022-08-16, 20:20
Avslutad
Bara mullrat på avstånd två omgångar här idag. Den där äckliga fuktiga åskvärmen kom hit dock.
Citera
2022-08-17, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Undrar vad det är för fel på folk som säger att det ”Behöver åska ur”. Nej det behöver fan inte åska ur, regnskur ja men blixt & åska är helt onödigt.

Har de som säger detta varit med om ett riktigt åskoväder någon gång? Var själv med om ett antal när jag var yngre, blixten slog ofta ner och en gång så slog den ner i en telefonstolpe några meter från huset, smällen från denna var öronbedövande och det lös upp i hela huset, ljudet från den glömmer man aldrig.

Grannungarna kom även springande gråtandes med deras hund då deras föräldrar inte var hemma, det var ett dygn som ännu sitter kvar i minnet och som alltid återkommer när det smäller ute.

Emellanåt fick man även gå några kilometer hem från busshållplatsen efter man hade var i skolan, var mindre kul när det var åskoväder ute och man gick på en väg med öppna fält bredvid.

Nej fy fan för blixt och åska, tänker på mina kollegor i hemtjänsten som nu måste cykla omkring i skiten som håller på där ute nu.
Äh, sluta lipa. Man behöver lite spänning i livet. Ni förlorade inte ens något värdefullt.
Citera
2022-08-17, 01:12
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ungefär samma jag upplevt. Är ute och fiskar på kvällen och blixten går ner i ett träd 30m bort.
”KRRRACK”, ett liksom knastrande ljud, och allt blev vitt.
Mäktig upplevelse!

Jag var nog mycket nära att bli träffad av åskan en gång. Det var på hösten. Jag har aldrig varit direkt försiktig, att bli träffad av blixten e väl minimal tänkte jag. Det åskade och mullrade. Jag såg blixten och den var typ 100 meter bort. Ingen fara tänkte jag. Efter åskan så brukar det ju vanligtvis regna men denna gång haglade det ist. Hela altanen blev full med hagel. Häftigt tyckte jag och tog fram kvasten och började skyffla bort haglet från altanen. Helt plötsligt slog blixten ner på gräsmattan nedanför altanen och här snacka vi inte om några 30 eller 50 meter utan 5 meter.
Först var det som en kraftig smäll och ljussken som bländade mig samtidigt kom det som en tryckvåg av värme emot mig. Jag blev helt paralyserad. Det kändes som jag stoppat fingrarna i en väggkontakt. Det påverkade hjärtat på ett skumt sätt.
Oj oj.. Det där var nära tänkte jag 😲Efteråt kände jag mig darrig och konstig. Tog en bra stund att återhämta sig. Jag blev jättetrött och sov flera timmar.
Det där gör jag inte om Det var läskigt.
Citera
2022-11-21, 01:05
Medlem
kaktjuvens avatar
Jäkla intensiv åskoväder!
Följer appen blixtvakt nu. Många nedslag i nacka området.
Citera
2022-11-21, 01:05
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Vaknade vid 00:50 av att lägenheten lös upp och en stor smäll några sekunder senare. Otroligt läskigt!

Nu smäller det som fan igen här.
Det lyste till som fan här med vid samma tidpunkt. Trodde det var elen som gick. Det står inget om åska på väder-appen.

Är lite och cyklar kanske men är inte det ovanligt att det åskar vid den här årstiden, framförallt när det snöar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in