2022-11-21, 11:27
Medlem
Så extremt ovanligt är det inte med snökanon och åska. Har varit med om det några gånger i Sverige.
Läs på om Lake-effect snow och thundersnow.
Kortfattat beror det på förhållandevis varma hav och kall luftmassa ovanpå vilket skapar labilitet i atmosfären med uppvindar som ger vertikal tillväxt av moln och förutsättningar för blixturladdningar. Ju större temp.kontraster desto kraftigare lake-effect snö.
Luftmassan är -10 gr i 850 hpa nivån, på ca 1500 m höjd och neråt -40 gr vid 500 hpa nivån i atmosfären. Vattentemp i Östersjön ligger på 5-10 gr.

Kan nämna att Buffalo, NY vid Lake Erie fick 2 m snö av lake-effect snö med åska nu under helgen med liknande förutsättningar.
Senast redigerad av TierraDelFuego 2022-11-21 kl. 11:39.
Citera
2022-11-21, 11:50
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Höga smällar och blixtrande ljussken rapporterades under den snöiga natten mot måndag runt om i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...over-stockholm
Citera
2022-11-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja mina damer och herrar nu svänger det i luren, nu handlar det alltså INTE om en global uppvärmning, utan om "rädslan att nya istiden kommer för snart"!

Dessa lögners lakejer får aldrig nog.

Att det kommer bli en ny istid har forskare kunnat meddela i hundra år.

Var läser du att jag var rädd för detta?=) Men det hela uppvärmningstjafset är bara en del av denna cykel. Gick på en föreläsning av en geolog Helinwerf förr i tiden, då han påtalade detta. Jag har aldrig någonsin oroat mig för den globala uppvärmningen, mycket för att man inte lever där det händer. Dock är jag rätt säker på att vattennivån kommer stiga markant och därefter kommer det bli kallare på jorden.
Citera
2022-11-21, 12:05
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Nej. Beror helt och hållet på avståndet till bomben. Du kan fortfarande se ljus / höra ljud av en bomb utan att direkt befinna dig inom ”eldbollens” radie. Dumhuvud.

När man vaknar upp mitt i natten från en dröm av att lägenheten är lika ljus som en sommardag kl 13:00 och sedan hör en otroligt hög smäll så kan ju ens överlevnadsinstinkter ta över. Dessutom låter smällen mer som en bomb då det är många ispartiklar i luften (googla). Så det var ju ett helt okänt ljud som inte ens du som är en megaexpert inom skott skulle känna igen.
Det i samband av att din hjärna precis vaknar av det kan ju få dit att tro precis vadsomhelst.

Du verkar ju vara en svagbegåvad snorunge med autism så bör ju inte ens lägga tid på dig.

Atombomb är alltså instinktivt det första man kopplar en hög smäll och starkt ljus?

Hjärntvättad av media hela högen som tror att ryssen skulle vilja ha eller bomba Sverige. Du hade ändå varit den första sopan som strukit med eller flytt om du inte dött av strålningen.

Seså, på med foliehatten nu och fortsätt spela CS i din mammas källare
Citera
2022-11-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Atombomb är alltså instinktivt det första man kopplar en hög smäll och starkt ljus?

Hjärntvättad av media hela högen som tror att ryssen skulle vilja ha eller bomba Sverige. Du hade ändå varit den första sopan som strukit med eller flytt om du inte dött av strålningen.

Seså, på med foliehatten nu och fortsätt spela CS i din mammas källare

Jo jag förstod ju att jag inte dödades av en atombomb ca 2 sekunder efter att jag vaknade av ljuset och smällen.

Du verkar aldrig ha väckts från en djup sömn då du inte fattar hur tankegångarna går de första sekunderna. Inte förvånande då du med största sannolikhet inte har så mycket för dig om dagarna / något att vakna till.

Du är så jävla häftig som kan vakna av stora smällar och ljus mitt under en snöstorm och direkt ha en otroligt intelligent och logisk förklaring till det hela. Trots att du för ett par sekunder sedan befann dig i djupsömn.

Nu nämnde jag iofs aldrig ryssen. Det gjorde du. Kanske du som är hjärntvättad?
Citera
2022-11-21, 17:39
Medlem
rovmuns avatar

– Flera maskiner har gått sönder. Blixten slog ner i några av maskinerna. Några andra har gått sönder på grund av alldeles för hög belastning av stora och väldigt tunga mängder snö, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.”

Blixten slagit ner i flera maskiner? Låter inte det lite otroligt av flera anledningar? Hur vanligt är det att blixtar slår ner i maskiner? Att den också skulle gå sönder och detta flera stycken?

Hög belastning av stora mängder snö? Är inte det handhavande fel? I maskin måste väl klara några få dm snö?

Kan det vara så att företaget inte underhållt de och skyller på diverse anledningar?
Citera
2022-11-21, 18:40
Medlem
Väldigt häftigt när det åskar och är snö samtidigt... Sällsynt.

Var med om det en gång, en rejäl blixt sen var det över vilket gjorde det hela ännu märkligare. Blixten blir extremt ljus på grund av reflektioner i snön.
Citera
2022-11-21, 19:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Behöver man vara beredd på åska i natt också?
Nåt för er konspiratörer:
De två punkter som pekas ut som mest strategiska vid ryska anfall är Gotland och Stockholm.
Det var endast där det åskade.
Målsökande åska?
Det åskade i Nacka och sydväst om stan...
Citera
2022-11-21, 19:10
Medlem
Nu har det dragit igång igen!
Citera
2022-11-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bostonmolle
Nu har det dragit igång igen!

Lite skum formation om man kollar hur de slog ner.
Citera
2022-11-21, 20:10
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Väldigt häftigt när det åskar och är snö samtidigt... Sällsynt.

Var med om det en gång, en rejäl blixt sen var det över vilket gjorde det hela ännu märkligare. Blixten blir extremt ljus på grund av reflektioner i snön.
Aha intressant, det var därför blixten var så ljus, tyckte det var ovanligt starkt ljus och sedan uppfattade jag att åskan hade ett mycket dovare ljud, mörkare ljud om man kan säga så, än vanligt. Kunde det bero på att himlen var "full" av snö`

Det var riktigt häftigt men samtidigt lite otäckt. På sommaren brukar det alltid störtregna innan det blixtrar och åskar men nu bara kom det stora blixtar utanför fönstret när det snöade som värst.

Kan det bli mer i kväll/natt. Tycker jag hör ett svagt muller nu igen långt bort Spännande.
Citera
2022-11-23, 07:32
Medlem
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem