2016-11-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Manlig författare och inte samtida, så långt stämmer det.

En bit till, kommer direkt efter föregående. Har utelämnat namnen på de som talar för att det inte ska bli för enkelt!

Boccacio? Decamerone?
Citera
2016-11-06, 14:18
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Boccacio? Decamerone?

Nej så långt tillbaka i tiden ska vi inte. Härnäst ett minicitat som ändå kan ge ledning:

Citat:
En annan trakt av skogen.
Citera
2016-11-07, 19:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Nej så långt tillbaka i tiden ska vi inte. Härnäst ett minicitat som ändå kan ge ledning:

Men en man lägger dessa ord i en kvinnas mun... Om inte 1300-tal så kanske i alla fall tillbaka till Shakespeare? Skulle det kunna vara.... mmm Så tuktas en argbigga?
Citera
2016-11-07, 19:45
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Men en man lägger dessa ord i en kvinnas mun... Om inte 1300-tal så kanske i alla fall tillbaka till Shakespeare? Skulle det kunna vara.... mmm Så tuktas en argbigga?

Shakespeare är rätt! Men det är inte Så tuktas en argbigga. Föreställningens epilog bör kunna ge klarhet:

Citat:
Det är inte vanligt att se en dam som epilog, men det är inte mera obehagligt än att se en herre som prolog. Är det sant, att gott vin inte behöver någon skylt, så är det också sant, att ett gott skådespel inte behöver någon epilog. Likväl använder man präktiga skyltar för gott vin, och ett gott skådespel går bättre med hjälp av en god epilog. Men - i vilken klämma är inte jag, som varken är en god epilog, ej heller kan komma i er gunst genom ett gott skådespel. Jag är inte utstyrd som tiggare, därför skulle det illa passa sig att jag tiggde; mitt sätt måste bli att besvärja er, och jag börjar med kvinnorna.

Jag manar er, ni kvinnor, för den kärlek ni hyser för männen, att tycka om så mycket av detta skådespel, som behagar er, och jag manar er, ni män, för den kärlek ni hyser för kvinnorna - ty det förnimmer jag av era förlägna leenden, att hata dem det gör ingen av er - att ni måtte enas med kvinnorna i att finna behag i stycket. Om jag vore kvinna, så skulle jag kyssa så många av er, som hade skägg, som jag tyckte om, anletsdrag, som tilltalade mig, och andedräkt, som inte var mig obehaglig, och jag tvivlar inte på att så många här som har fina skägg och trevliga ansikten och behaglig andedräkt inför detta mitt vänliga anbud skall komma att säga mig ett: farväl! när jag nu niger till avsked.
Citera
2016-11-07, 19:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Shakespeare är rätt! Men det är inte Så tuktas en argbigga. Föreställningens epilog bör kunna ge klarhet:

En komedi... Inte En Trettondagsafton, det är jag ganska säker på... Väljer mellan Kärt besvär förgäves och Som ni behagar, men gissar den senare.
Citera
2016-11-07, 19:57
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En komedi... Inte En Trettondagsafton, det är jag ganska säker på... Väljer mellan Kärt besvär förgäves och Som ni behagar, men gissar den senare.

Visst är det Som ni behagar. Det står ju praktiskt taget rätt ut i det sista citatet!

Frågan är din, Venator!
Citera
2016-11-07, 20:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Visst är det Som ni behagar. Det står ju praktiskt taget rätt ut i det sista citatet!

Frågan är din, Venator!

Tackar! Just vad som fick mig att tippa över i mitt val.

Jaha, då ska jag ha fram ett citat också... Ok, vi provar detta:

Citat:
One day in October 1914 I met T. S. Eliot in New Oxford Street. I did not know he was in Europe, but I found he had come to England from Berlin. I naturally asked him what he thought of the War. 'I don't know,' he replied, 'I only know that I am not a pacifist.' That is to say, he considered any excuse good enough for homicide. I became great friends with him, and subsequently with his wife, whom he married early in 1915. As they were desperately poor, I lent them one of the two bedrooms in my flat, with the result that i saw a great deal of them.

Edit: Ok, glömde kolla att det inte gick att googla, men jag litar givetvis på att ni vårdar er heder och ära.
Citera
2016-11-07, 20:19
Medlem
iters avatar
Bertrand Russell blev ju "god vän" med Eliots fru, och var väl därtill pacifist. Gissar på hans Autobiography.
Citera
2016-11-07, 20:33
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Bertrand Russell blev ju "god vän" med Eliots fru, och var väl därtill pacifist. Gissar på hans Autobiography.

Helt rätt och ur volym II om man ska vara noga. Du motiverar gissningen precis som jag misstänkte att någon av er skulle göra.

Väl inrökt pipa stoppad med Golden Mixture till iter!
Citera
2016-11-07, 21:17
Medlem
iters avatar
Ok, googla inte rad 8:

Våta gärdsgårdar,
avgränsning för trädgårdar,
dock inte för avkomlingar
till den berömda tulpanen Semper Augustus,
som Paris på 1600-talet betalade
med oerhörda priser,
eller hyacinten "Bleu Passe"
(1600 Fl. anno 1734),
man skrev in dess namn i en bok,
först flera dagar senare
kom en trädgårdsdirektör med ett exemplar -
ännu mer betalades för de bevarade gamla Ostades-ranunklerna.
Citera
2016-11-08, 00:51
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Ok, googla inte rad 8:

Våta gärdsgårdar,
avgränsning för trädgårdar,
dock inte för avkomlingar
till den berömda tulpanen Semper Augustus,
som Paris på 1600-talet betalade
med oerhörda priser,
eller hyacinten "Bleu Passe"
(1600 Fl. anno 1734),
man skrev in dess namn i en bok,
först flera dagar senare
kom en trädgårdsdirektör med ett exemplar -
ännu mer betalades för de bevarade gamla Ostades-ranunklerna.

Låter som ett utdrag ur Linnés resedagbok eller vad den heter?
Citera
2016-11-08, 07:33
Medlem
iters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Låter som ett utdrag ur Linnés resedagbok eller vad den heter?

Nej, det är faktiskt poesi, och förf. är ej svensk.

Han kan nog ha läst Linné och tagit intryck, botanik var ett intresse och en övers. till förf.s språk av iter ad exteros kom när han var i trettioårsåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in