2016-11-05, 23:09
Medlem
Samizdats avatar
Poe?

Han gillade ju att rimma på det viset.
Citera
2016-11-05, 23:11
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Poe?

Han gillade ju att rimma på det viset.

Du är het ikväll!

Visst är det Edgar Allan Poe. Frågan är din!
Citera
2016-11-05, 23:26
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Du är het ikväll!
Ibland så

And all I loved, I loved alone.

Vi fortsätter direkt:
Citat:
Då och då genomborrades jag av en tanke som framkallade en djup och sårande smärta: det går tio år, tjugo år, fyrtio år och jag, till och med efter fyrtio år kommer jag äcklad och förnedrad att minnas dessa de vidrigaste, löjligaste och hemskaste minuterna av mitt liv.
Citera
2016-11-06, 01:22
Medlem
Anteckningar från källarhålet, Dostojevskij.
Citera
2016-11-06, 01:25
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Anteckningar från källarhålet, Dostojevskij.
Alldeles riktigt, över till dig.
Citera
2016-11-06, 01:28
Medlem
Drozds avatar
Felgissning ser jag nu...
Citera
2016-11-06, 01:39
Medlem
Okej, då kör jag ett nytt försök:
Citat:
På väg till kyrkan en viss söndagsförmiddag hade jag lille Miles vid min sida och hans syster framför oss tillsammans med mrs Grose, gott och väl inom synhåll. Det var en klar, frisk dag, den första av sitt slag på en tid. Under natten hade det varit frost, och den klara, kyliga höstluften fick kyrkklockorna att närmast låta muntra. Det var ett märkligt sammanträffande att jag just då med glädje frapperades mer än vanligt av hur lydiga mina små skyddslingar var. Varför hade de aldrig någonting emot mitt oupphörliga, ständiga sällskap? Någonting måste ha fått mig att reflektera över att jag närapå hade pojken fastnålad vid min sjal och att jag föste våra kamrater framför oss som om jag fruktade ett uppror. Jag var som en fångvaktare beredd på tänkbara överraskningar och flyktförsök. Men att de så glatt låt mig vaka över dem var just ett av de fenomen som var mest outgrundliga.
Citera
2016-11-06, 01:56
Medlem
atts avatar
Tror det här är Skruvens vridning av Henry James. Översättningen känns lite knagglig eller?

Har inte läst boken, men sett filmversionen från 1961 med den underbara Deborah Kerr:
The Innocents.
Citera
2016-11-06, 02:13
Medlem
Kanske... kollar på första sidan och inser att det här är en nyöversättning av Ola Klingberg, som annars är mest känd för att översätta Dan Browns böcker. Titeln ändrades också märkligt nog till När skruven dras åt. Jag undrar om det verkligen var nödvändigt? Det ledde i alla fall till att den dök upp i bokhandlarna ett tag, och det blev första gången jag läste Henry James, så något positivt kom väl utav det.

Över till att.
Citera
2016-11-06, 02:55
Medlem
atts avatar
Tackar! Letade i botten på en av bokhögarna och hittade detta, vad är det?

Citat:
Kärleken är inget annat än en galenskap och förtjänar lika väl mörk arrest och prygel som andra galningar, och skälet till att den inte straffas och botas så där, det är det, att sjukdomen är så allmän, att de som skulle sköta påken, är kära själva. Ändå lovar jag att bota den med ett gott råd.
Citera
2016-11-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar! Letade i botten på en av bokhögarna och hittade detta, vad är det?

Arrest och prygel, det är alltså inte samtida. Tror vi ska ut på kontinenten, Frankrike kanske. Ja, det osar fransos lång väg. Det är en man, definitivt en man. Känns på lukten också. Jag gissar på Stendahl och Om kärleken. Känns dock lite för kliché för honom. Men jag kör på det. Är det fel, vilket jag är ganska så rejält säker på, så hoppas jag på nytt citat, eller möjligen lite ledtrådar.
Senast redigerad av Magmunnen 2016-11-06 kl. 08:42.
Citera
2016-11-06, 13:26
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Arrest och prygel, det är alltså inte samtida. Tror vi ska ut på kontinenten, Frankrike kanske. Ja, det osar fransos lång väg. Det är en man, definitivt en man. Känns på lukten också. Jag gissar på Stendahl och Om kärleken. Känns dock lite för kliché för honom. Men jag kör på det. Är det fel, vilket jag är ganska så rejält säker på, så hoppas jag på nytt citat, eller möjligen lite ledtrådar.

Manlig författare och inte samtida, så långt stämmer det.

En bit till, kommer direkt efter föregående. Har utelämnat namnen på de som talar för att det inte ska bli för enkelt!

Citat:
Har ni nånsin botat någon på det sättet?

Ja en, och det gick så till. Han skulle inbilla sig, att jag var föremålet för hans kärlek, hans älskarinna, och varje dag skulle han uppvakta mig. Jag, som nu är ett flarn för alla vindar, jag visade mig orolig, kvinnlig, kinkig, trånande, högmodig, fantastisk, ombytlig, full med apekonster; än grät jag, än skrattade jag; något av varje passion, men inget i det hela, såsom barn och kvinnor vanligen är till kulören: än tyckte jag om honom, än avskydde jag honom; än var jag förekommande, än avvisande; än grät jag efter honom, än rynkade jag på näsan åt honom, så att jag drev min trogne kavaljer ifrån ett anfall av kärleksraseri till ett anfall av verkligt raseri, och det bestod i att han avsvor sig världens buller för att leva sitt liv i en avkrok som munk. På det sättet kurerade jag honom, och så vill jag också åta mig att tvätta ert hjärta så rent som ett friskt fårhjärta, så att där inte skall synas en fläck av kärlek mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in