Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Men en man lägger dessa ord i en kvinnas mun... Om inte 1300-tal så kanske i alla fall tillbaka till Shakespeare? Skulle det kunna vara.... mmm Så tuktas en argbigga?
Shakespeare är rätt! Men det är inte
Så tuktas en argbigga. Föreställningens epilog bör kunna ge klarhet:
Citat:
Det är inte vanligt att se en dam som epilog, men det är inte mera obehagligt än att se en herre som prolog. Är det sant, att gott vin inte behöver någon skylt, så är det också sant, att ett gott skådespel inte behöver någon epilog. Likväl använder man präktiga skyltar för gott vin, och ett gott skådespel går bättre med hjälp av en god epilog. Men - i vilken klämma är inte jag, som varken är en god epilog, ej heller kan komma i er gunst genom ett gott skådespel. Jag är inte utstyrd som tiggare, därför skulle det illa passa sig att jag tiggde; mitt sätt måste bli att besvärja er, och jag börjar med kvinnorna.
Jag manar er, ni kvinnor, för den kärlek ni hyser för männen, att tycka om så mycket av detta skådespel, som behagar er, och jag manar er, ni män, för den kärlek ni hyser för kvinnorna - ty det förnimmer jag av era förlägna leenden, att hata dem det gör ingen av er - att ni måtte enas med kvinnorna i att finna behag i stycket. Om jag vore kvinna, så skulle jag kyssa så många av er, som hade skägg, som jag tyckte om, anletsdrag, som tilltalade mig, och andedräkt, som inte var mig obehaglig, och jag tvivlar inte på att så många här som har fina skägg och trevliga ansikten och behaglig andedräkt inför detta mitt vänliga anbud skall komma att säga mig ett: farväl! när jag nu niger till avsked.