2025-02-10, 11:45
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Inga gissningar alls. Lägger upp för en smash:

"[Cora] hittade en rytm, pumpade med armarna och satte hela kroppen i rörelse. Mot norr. Färdades hon genom tunneln eller grävde hon den? Varje gång hon tryckte armarna mot handtaget körde hon in en hacka i berggrunden, svingade en slägga mot en rälsspik. Hon fick aldrig Royal att berätta om de män och kvinnor som byggde den underjordiska järnvägen."

Smash var ordet. De tre sista orden, "den underjordiska järnvägen" fick mig att misstänka att boken är Colson Whiteheads slaveriskildring The underground railway. Jag har inte läst den, men den står i hyllan. En snabb bläddring visade att en "Cora" förekommer. Är den bra?
Citera
2025-02-10, 12:15
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Smash var ordet. De tre sista orden, "den underjordiska järnvägen" fick mig att misstänka att boken är Colson Whiteheads slaveriskildring The underground railway. Jag har inte läst den, men den står i hyllan. En snabb bläddring visade att en "Cora" förekommer. Är den bra?
Jo, den är bra.pulitzerprisbelönad helt välförtjänt.
Omskakande läsning.

Växlar över till dig.
Citera
2025-02-10, 12:31
Medlem
Attackcykelns avatar
Tack Massajen.
Den underjordiska järnvägen kommer inom kort att flyttas från bokhylla till nattduksbord.

Så här beskrivs en viktig person i den berättelse jag har valt:

Citat:
Han hade under sin studietid huvudsakligen ägnat sin uppmärksamhet åt bildande umgänge och gastronomi. Följden härav hade dels blivit en flytande tunga och dels en liten mycket rund och solid mage samt en dubblerad haka. Med sitt skägglösa, stora och värdiga anlete, vars förnämsta prydnader voro en jättelik cendréfärgad tupé, en djärv örnnäsa och två små vassa, gråblå ögon, såg han närmast ut som en högtstående andans man.
Citera
2025-02-10, 14:14
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Tack Massajen.
Den underjordiska järnvägen kommer inom kort att flyttas från bokhylla till nattduksbord.

Så här beskrivs en viktig person i den berättelse jag har valt:

"Dumskallarnas sammansvärjning" av Toole?
Citera
2025-02-10, 14:22
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"Dumskallarnas sammansvärjning" av Toole?

Fet person som ägnat sig åt universitetsstudier, så långt stämmer det. Tyvärr är du i fel land.
Citera
2025-02-10, 15:46
Medlem
RugerSixSecuritys avatar
Citat:
Fet person som ägnat sig åt universitetsstudier, så långt stämmer det. Tyvärr är du i fel land.

G.K. Chesterton?
Citera
2025-02-10, 16:21
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RugerSixSecurity
G.K. Chesterton?

Chesterton ligger bakom många underfundiga och smarta personbeskrivningar, men inte denna.
Fortfarande fel land. Historien utspelar sig i Sverige och är skriven av en svensk.
Citera
2025-02-10, 17:05
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Chesterton ligger bakom många underfundiga och smarta personbeskrivningar, men inte denna.
Fortfarande fel land. Historien utspelar sig i Sverige och är skriven av en svensk.

Känns som förra sekelskiftet. Frank Heller?
Citera
2025-02-10, 17:14
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Känns som förra sekelskiftet. Frank Heller?

Inte Frank Heller. 1800-talets andra hälft.

Citat:
Han satt synbarligen och funderade på något, och en cigarr hjälpte honom därmed. Plötsligen kastade han cigarren, föll ihop i vagnshörnet och började skratta - först tyst, sedan allt högre och högre. Kusken vände sig om ännu en gång och såg på honom, men herremannen bara vinkade gapskrattande med handen och lät honom köra vidare.

Hans skratt rullade fram genom skogen och skrämde de sovande fåglarna. Han tyckte till sist, att månen, som först häpet betraktat honom, började fatta och gilla orsaken till hans munterhet och skrattade med - ett guldlöje - med ett ansikte blekgult som en hökareost.

Nästa gång kanske ni får veta vad han skrattade åt.
Citera
2025-02-11, 12:32
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Inte Frank Heller. 1800-talets andra hälft.

Nästa gång kanske ni får veta vad han skrattade åt.

Det där skrattet... kan det vara den ondskefulle Sintram i Gösta Berlings saga?
Citera
2025-02-11, 15:29
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Det där skrattet... kan det vara den ondskefulle Sintram i Gösta Berlings saga?

Ett fantastiskt förslag. Det smärtar mig att säga att det är fel. Du måste resa längre söderut i vårt avlånga land.

Dagen efter vagnsturen håller vår överviktige herreman följande predikan:

Citat:
- Det gäller religionen, mina barn och vänner! Det är någonting fruktansvärt på tok med den här i landet!
Äro vi icke svenskar?
Skola vi då icke hålla fast vid vad våra förfäder skänkt oss såsom en skatt att bevara till urminnes sekler? Skola vi icke det - kanske? Jo, det skola vi, svenskar skola vi vara - och ändå hava vi en utländsk, en tysk religion!
Detta kan icke i längden gå an. Vi hava ju i vår ägo, inom räckhåll, en riktig, en svensk, gammal och god religion som hete asaläran, och som så skall heta - så länge vi leva.
Citera
2025-02-11, 20:19
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ett fantastiskt förslag. Det smärtar mig att säga att det är fel. Du måste resa längre söderut i vårt avlånga land.

Dagen efter vagnsturen håller vår överviktige herreman följande predikan:
Fakiren rentav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in