2024-11-04, 22:04
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Där satt den!
Bra gissat. Ur Sorgemusik för frimurare.

Du citerar vidare.

Tack! Vem är det här. Ett stort namn. Ur en volym med intervjuer.

Jag har aldrig knarkat. I början drack jag whisky, calvados, det jag kallar fadd alkohol, öl, verveine du Velay - det värsta för levern, sägs det. Och till sist började jag dricka vin och jag har aldrig slutat.
Så fort jag började dricka blev jag alkoholist.
Citera
2024-11-04, 22:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Tack! Vem är det här. Ett stort namn. Ur en volym med intervjuer.

Jag har aldrig knarkat. I början drack jag whisky, calvados, det jag kallar fadd alkohol, öl, verveine du Velay - det värsta för levern, sägs det. Och till sist började jag dricka vin och jag har aldrig slutat.
Så fort jag började dricka blev jag alkoholist.

Houellebecq, Hålla sig vid liv?
Citera
2024-11-04, 22:37
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Houellebecq, Hålla sig vid liv?

Rätt land, i övrigt fel. Några rader till.

Alkoholen får ensamheten att ljuda och till slut gör den så att man föredrar den framför allt annat. Att dricka är inte nödvändigtvis att vilja dö, nej. Men man kan inte dricka utan att tänka att man tar livet av sig. Att leva med alkoholen är att leva med döden inom räckhåll. Det som hindrar en att ta livet av sig är tanken på att man inte kommer att kunna dricka när man är död.
Citera
2024-11-04, 22:41
Medlem
atts avatar
Citat:
Rätt land, i övrigt fel. Några rader till.

Alkoholen får ensamheten att ljuda och till slut gör den så att man föredrar den framför allt annat. Att dricka är inte nödvändigtvis att vilja dö, nej. Men man kan inte dricka utan att tänka att man tar livet av sig. Att leva med alkoholen är att leva med döden inom räckhåll. Det som hindrar en att ta livet av sig är tanken på att man inte kommer att kunna dricka när man är död.

Marguerite Duras, Vardagens ting?

(FB) Författare som var alkoholister
Citera
2024-11-04, 22:52
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Marguerite Duras, Vardagens ting?

(FB) Författare som var alkoholister

Helt rätt! Det skålar vi på! Din tur.
Citera
2024-11-04, 23:26
Medlem
atts avatar
Citat:
Helt rätt! Det skålar vi på! Din tur.

Skål och tack! Nästa bok:
Till hans förvåning väntade hans svägerska redan vid tunnelbaneuppgången. Hon satt hopsjunken i trappan som om hon hade varit där länge. Med en bylsig tröja över slitna jeans såg hon ut att ha klivit ut från en annan årstid. Han såg på hennes ansikte, som var blankt av svett, och lät blicken svepa över hennes kropp. Han stod kvar en stund utan att ropa på henne, ville frysa bilden av henne. Förbipasserande kastade oroliga blickar mot denne till synes besatte man.
(...)
Nu när hon satt mittemot honom i hans bylsiga tröja med skeden instoppad i munnen, kände han att eftermiddagens mirakel, som äntligen hade lyckats stilla det gångna årets ihållande, ångestfyllda åtrå, verkligen var över.
(...)
Den här gången var hon klädd i en bylsig svart tröja och samma jeans som förut. Hennes utsläppta hår, naturligt korpsvart, var fortfarande vått; hon måste ha tvättat det precis innan hon gick hemifrån. Hon tittade först på honom, sedan på J, och gav till ett kort skratt.
Senast redigerad av att 2024-11-04 kl. 23:28.
Citera
2024-11-09, 20:59
Medlem
atts avatar
"Ska du måla på mig?"

"Just det. Och du låter färgen sitta kvar tills jag filmat klart."

"Måla . . . på min kropp?"

"Jag tänker måla blommor." Någonting skälvde till i hennes ögon. Hade han begått ett misstag? "Det kommer inte att vara svårt. En timme kanske två - mer behöver jag inte. Någon dag som passar dig."
Citera
2024-11-09, 21:01
Medlem
Massajens avatar
Citat:
"Ska du måla på mig?"

"Just det. Och du låter färgen sitta kvar tills jag filmat klart."

"Måla . . . på min kropp?"

"Jag tänker måla blommor." Någonting skälvde till i hennes ögon. Hade han begått ett misstag? "Det kommer inte att vara svårt. En timme kanske två - mer behöver jag inte. Någon dag som passar dig."
Vår nobelpristagare?
Vegetarianen
Citera
2024-11-09, 21:08
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vår nobelpristagare?
Vegetarianen

Nu gick det snabbt! Bra, visst är det Han Kangs Vegetarianen.

De förra citaten var elakt valda. Tre bylsiga tröjor inom tjugotvå sidor, det är inte nobelprisklass, om det nu är författarens eller översättarnas fel. Engelska översättningen som den svenska kommer ifrån har "chunky sweater" på alla ställena.

Din tur!
Citera
2024-11-10, 19:28
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

De förra citaten var elakt valda. Tre bylsiga tröjor inom tjugotvå sidor, det är inte nobelprisklass, om det nu är författarens eller översättarnas fel. Engelska översättningen som den svenska kommer ifrån har "chunky sweater" på alla ställena.

Din tur!

I poesi kan ju upprepningar användas medvetet. "Bylsig tröja" är inget snyggt eller poetiskt alls, inte chunky sweater heller. Men tänk om det är ett enda ord på koreanska, som har en homonym som betyder något annat? Att upprepningen ger en särskilt effekt på koreanska när den förekommer i olika sammanhang och konstellationer av ord. Bara en tanke.
OT...
Citera
2024-11-10, 19:30
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
I poesi kan ju upprepningar användas medvetet. "Bylsig tröja" är inget snyggt eller poetiskt alls, inte chunky sweater heller. Men tänk om det är ett enda ord på koreanska, som har en homonym som betyder något annat? Att upprepningen ger en särskilt effekt på koreanska när den förekommer i olika sammanhang och konstellationer av ord. Bara en tanke.
OT...

Ja, det kan mycket väl vara i översättningen det blivit så banalt.
Citera
2024-11-11, 19:20
Medlem
Massajens avatar
Citat:

Din tur!
Tack! Ja det gick snabbt eftersom jag nyss läst boken.

Vem/vad har vi då här?

Denne betraktade tavlan med belåten uppsyn men utan entusiasm och tycktes säga:”Jag har gjort bättre saker än så!”

- Den är ganska levande, sade han, min stackars mästare överträffade där sig själv, men det fattades ännu något för att bakgrunden skulle vara riktigt äkta. Mannen är levande, han reser sig och kommer emot oss. Men luften, himlen, vinden vi inandas, ser och känner, fattas. Och så är han ju till sist bara en människa som alla andra, medan den enda människa som kommit direkt ur Guds händer borde ha haft något gudomligt över sig som inte finns där. Mabuse brukade själv missnöjd erkänna det när han inte var berusad.

Ledtråd: Tvivelsutan en storhet i litteraturhistorien...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in