2023-03-04, 15:23
Medlem
Massajens avatar
Vem har vi här i vilket verk?

Jag vaknade strax efter klockan tre på morgonen. Jag märkte att jag talade franska. Det var i ansträngningen att precisera mina tankar i en enkel, dock stilren och klassisk franska som jag vaknade. Jag var svettig. Samtidigt som jag öppnade ögonen hörde jag min röst dö bort.

Gardinerna var fråndragna. Månen var uppe och det gick ett brett band av månljus över mitt ansikte. Jag vände bort ansiktet föra att undvika ljust; på den vita väggen ovanför min huvudkudde hade månen tecknat fönsterbågarna som ett lothringenkors. Jag steg upp och gick mot fönstret. Golvet var kallt. När jag klev upp ur sängen lyfte min hund på huvudet och såg på mig.

Bortom glasrutorna snölandskapet, skogen, vägen. Allt helt upplyst och stilla. Spåren som ledde in på vintervägen hade fått djupa slagskuggor. Det var mycket ljus, men det fanns ingen färg; ett svartvitt vinterlandskap.
Citera
2023-03-05, 14:50
Medlem
Massajens avatar
"Som text i en trickfilmning såg jag tanken forma sig typ för typ tvärs över den vita vägen.: ”Månskenslandskapet ger ett grafiskt intryck; detta dock beroende på ögats konstruktion, inte på månljusets spektrum. Ett bättre öga skulle se färg i månskenslandskap. Detta skiljer verklighetens belysningseffekter från teaterns”. Tanken avtecknade sig skarpt mot snön. Sedan drog den undan och jag lyssnade in mot huset, kölden knäppte i trävirket. Jag hade talat med A. När jag nu såg ner mot snöfälten märkte jag att jag tänkte:

- Och varför tala franska med A? Ett språk hon inte kan och som jag inte helt behärskar."
Citera
2023-03-08, 19:04
Medlem
Massajens avatar
Orden ljudade helt klart för mig och jag mindes samtidigt att jag inte duat henne. Jag hade tilltalat henne med vous. Vi hade gått på en mörk gata i sextonde arrondissementet. Alla markiser hade varit upprullade, alla fönsterluckor stängda och alla fönster döda. Hon hade burit en silvergrå kappa. Det duggregnade. Hon nådde mig till axeln. Hon hade lagt sin hand i min och jag hade försökt på det främmande språket treva mig fram till en ärlig kärleksförklaring. Jag hade sett henne i ögonen och talat mycket fort, ty det var ont om tid. Hela tiden hade jag snubblat på det franska språket.

Det drog kallt från fönstret och skogen vilade mörkt i fonden. Jag tyckte mig se rävspår i snön.
Citera
2023-03-09, 12:56
Medlem
Massajens avatar
Hunden hade kommit fram bredvid mig, lagt tassarna på fönsterbrädan och stirrade nu ut i natten. Jag strök över dess huvud och öronen klippte under min hand. Jag kände en djup beklämning. Den formade sig som P:s röst för några månader sedan:

- Es ist später als Du glaubst:

Orden studsade tillbaka i engelska, förändrades:

- It is later than you know, much later, too late.

Samtidigt som de tog form på svenska:
Citera
2023-03-09, 13:50
Medlem
Olga tokgarzuk eller vad hon heter?
Citera
2023-03-09, 14:20
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Olga tokgarzuk eller vad hon heter?
Nej, fel språk, vilket torde ha framgått..
Fel ålder och fel kön
Citera
2023-03-09, 15:46
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nej, fel språk, vilket torde ha framgått..
Fel ålder och fel kön

Något av Lars Gustafsson? Inte för att jag känner igen detta men…
Citera
2023-03-09, 16:22
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Något av Lars Gustafsson? Inte för att jag känner igen detta men…
Nu bränns det, men det är inte Lars.
Citera
2023-03-09, 22:07
Medlem
Inte Lars men Gustavsson kanske är rätt ? Drar ändå till med Sture Dahlström (gissar bara) ?
Citera
2023-03-10, 07:53
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Inte Lars men Gustavsson kanske är rätt ? Drar ändå till med Sture Dahlström (gissar bara) ?
Rätt generation, men inte Sture.
Det här är en vida mer läst och produktiv författare.
Citera
2023-03-10, 10:06
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Rätt generation, men inte Sture.
Det här är en vida mer läst och produktiv författare.

Inget jag läst men gissar på Enquist, P O.
Citera
2023-03-10, 10:18
Medlem
atts avatar
Gav upp och googlade. Det visade sig vara en bok jag läst, men idag hade jag aldrig kunnat gissa vilken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in