2017-09-26, 22:19
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Det kan det vara. Ur samlingen Leva eller dö.

Över till dig, Flu!
Då kör vi igen!

Barnen var naturligtvis de första på platsen. Sommarlovet hade nyligen börjat och de flesta hade ännu inte hunnit vänja sig riktigt vid friheten; de var hågade för att samlas i lugn och ro ett tag, innan de började med sina bullersamma lekar, och de pratade fortfarande om klassrummet och läraren, om böcker och anmärkningar. Bobby Martin hade redan proppat fickorna fulla med sten, och snart följde de andra pojkarna hans exempel, noga med att välja ut de slätaste och rundaste stenarna.
Citera
2017-09-27, 01:04
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Då kör vi igen!

Barnen var naturligtvis de första på platsen. Sommarlovet hade nyligen börjat och de flesta hade ännu inte hunnit vänja sig riktigt vid friheten; de var hågade för att samlas i lugn och ro ett tag, innan de började med sina bullersamma lekar, och de pratade fortfarande om klassrummet och läraren, om böcker och anmärkningar. Bobby Martin hade redan proppat fickorna fulla med sten, och snart följde de andra pojkarna hans exempel, noga med att välja ut de slätaste och rundaste stenarna.

Stenar! Då tänker man genast på Shirley Jacksons läskiga historia The Lottery?
Citera
2017-09-27, 09:41
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Stenar! Då tänker man genast på Shirley Jacksons läskiga historia The Lottery?
Stämmer bra det!
Det är novellen Lotteriet av Shirley Jackson som man kan hitta på svenska i skräcknovellantologin Mannen i svart som Torsten Jungstedt sammanställde 1966.

Över till Slottsherre!
Citera
2017-09-27, 10:46
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Stämmer bra det!
Det är novellen Lotteriet av Shirley Jackson som man kan hitta på svenska i skräcknovellantologin Mannen i svart som Torsten Jungstedt sammanställde 1966.

Över till Slottsherre!

Ah, tack! Det var länge sen man hade den äran:

"I detta ansikte är på näsans plats ett djupt hål, varigenom ansiktet erhåller formen av en tratt, vars öppning begränsas av överkäkens blottlagda tänder, av kindkotorna och pannbenet. Genom övre käkbenets nedsmältning har dessa tänder kommit att stå rakt ut, garnerande trattens kant. men det märkligaste är likväl ögonen... Dessa ögon äro vidöppna. Beträffande dem kunde man säga att de ständigt skåda in i det omänskliga och icke förtröttas att skåda. Ty det finns inget som är likt denna svindel"
Citera
2017-09-27, 12:45
Medlem
srinivasas avatar
Citat:

"I detta ansikte är på näsans plats ett djupt hål, varigenom ansiktet erhåller formen av en tratt, vars öppning begränsas av överkäkens blottlagda tänder, av kindkotorna och pannbenet. Genom övre käkbenets nedsmältning har dessa tänder kommit att stå rakt ut, garnerande trattens kant. men det märkligaste är likväl ögonen... Dessa ögon äro vidöppna. Beträffande dem kunde man säga att de ständigt skåda in i det omänskliga och icke förtröttas att skåda. Ty det finns inget som är likt denna svindel"

Läste Kyrklund i min ungdom, för hundra år sedan, det låter lite som denne.
Citera
2017-09-27, 13:07
Medlem
Citat:

Lovecraft?
Citera
2017-09-27, 13:33
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Läste Kyrklund i min ungdom, för hundra år sedan, det låter lite som denne.

Helt rätt. Jag är imponerad. Tyckte jag hade valt ett medvetet illvilligt citat utan ledtrådar. Med baktanken att få citera lite mer ur denna utsökta lilla bok (Mästaren Ma).
Men nu över till mäster srinivasa.
Citera
2017-09-27, 15:41
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Helt rätt. Jag är imponerad. Tyckte jag hade valt ett medvetet illvilligt citat utan ledtrådar. Med baktanken att få citera lite mer ur denna utsökta lilla bok (Mästaren Ma).
Men nu över till mäster srinivasa.

Tackar, det är andra gången du kör Mästaren Ma och andra gången jag gissar rätt, så det var väl inte så imponerande egentligen. Jag måste väl ha varit en 14-15 år när jag läste Kyrklund och tyckte han var lite bra. Nuförtiden läser jag bara deckare i stort sett, som bekant.

Författare sökes:

Livet som ett trassligt garn
Ingen början, ingen ände
Irrar vilset som ett barn
Säg, vad var det som hände?
Citera
2017-09-27, 16:14
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Tackar, det är andra gången du kör Mästaren Ma och andra gången jag gissar rätt, så det var väl inte så imponerande egentligen. Jag måste väl ha varit en 14-15 år när jag läste Kyrklund och tyckte han var lite bra. Nuförtiden läser jag bara deckare i stort sett, som bekant.

Författare sökes:

Livet som ett trassligt garn
Ingen början, ingen ände
Irrar vilset som ett barn
Säg, vad var det som hände?

Nils Ferlin?
Citera
2017-09-27, 17:04
Medlem
Tänkte också Ferlin, melodin känns lite snusig luffarjargong, men Srinivasas känns inte, av hans tidigare gåtor att döma, som en som hänger sig åt döda svenska 1900-talsbohemer. Har säkert jättefel.

Jag gissar på Joseph Brodsky. Han hade säkert någon rimperiod.
Senast redigerad av Magmunnen 2017-09-27 kl. 17:14.
Citera
2017-09-27, 17:45
Medlem
Slottsherres avatar
Tycker det låter som ett skämt. Är det något srinivasa själv snott ihop för att skoja med oss?
Citera
2017-09-27, 18:07
Medlem
Citat:
Tycker det låter som ett skämt. Är det något srinivasa själv snott ihop för att skoja med oss?

Nej, nej, det är helt säkert nån ryskjudisk exilpoet som småbusigt balanserar på gränsen bara. Brodsky typ.

Ska bli spännande och få reda på vad det är.

Eftersom bara författaren sökes är det nog ur någon antologi eller samlingsverk. Jag tror på samlingsverk. Häftad bok från något halvstort förlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in