2021-11-12, 23:19
Medlem
Stabskaptens avatar
– Nu när dom far omkring i himlen hur som helst, kan dom väl ta reda på var Gud bor, tycker inte mamma det?
Det är en sexårig herre som har ordet. Han håller på att studera tidningens flygbilder.
– Jag vet inte, kära du, säger modern. För resten är det inte säkert att Gud vill bli störd.
Hon biter sig i läppen av sin oförsiktighet.
– Varför inte det då? Är det för att han är så gammal? Många tusen år.
– Kanske det.
– Man kan väl fråga honom i alla fall.
– Ja visst, mitt hjärta.
– För när jag blir stor tänker jag fara till månen, och då kunde jag hälsa på honom. Du ska få följa med.
– Tack, det var snällt.
– Om du inte är rädd förstås.
– Inte om du styr skeppet, säger modern och kysser sin kapten.
Citera
2021-11-13, 13:52
Medlem
Stabskaptens avatar
Alla artigheter och alla tal över tre minuter var bannlysta. Värden föregick själv med gott exempel i sin hälsning.
– Välkomna, gubbar, sa han.
Och så bar det i väg under kvällens lopp med välfärdssamhälle och skattepolitik och enkammarsystem och ungdomens förvildning etc. etc. Allt interfolierat med skolminnen. Justitierådet citerade Viktor Rydberg; han kunde all svensk lyrik före sekelskiftet på sina fem fingrar, den som kommit senare läste han inte. Kontraktsprosten och redaktören konverserade om Sveriges framtid. De var fullständigt eniga om att det kunde tänkas olika vägar dit. En av jubilarerna fann det betänkligt att läkarna ständigt hittade på nya sjukdomar. Det skrämde bara upp allmänheten. Det kunde räcka med dem som man kände till.
Så domnade debatten av så småningom, och ett stilla vemod sänkte sig över församlingen. Klockan elva kördes bilarna fram. Man tog farväl, omfluten av vårkvällens ljus och dofter.
– Ja, nu ses vi kanske inte mer, hördes plötsligt en röst. Det blev tyst en stund. Man tittade på varandra. Tills prosten lade sin hand på redaktörens axel.
– Jo, kära bror, jo mina vänner, en gång ska vi träffas. Men när vet bara den som kommer att kalla oss.
Och pressen svarade med att omfamna kyrkan för ovanlighetens skull.
Citera
2021-11-13, 14:29
Medlem
Pynchs avatar
Strindberg?
Citera
2021-11-13, 16:13
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Strindberg?

Nej, men vid ett tillfälle är huvudpersonens hembiträde iväg och ser en pjäs av Strindberg. Tyvärr tyckte hon inte att den var så bra:

Citat:
Majken har varit på teatern, bjuden av sin vän Svea Åström som städar hos skådespelaren Nätterberg och som fått två biljetter. Jag ville gärna veta vad hon tyckte om pjäsen. Hon gjorde en ful grimas.
– Otäck! sa hon. Inte går det till så där i verkligheten.
– Hur menar Majken?
– Att en fin fröken kan bli kär i sin betjänt det må vara, fast det nog inte händer så ofta, men att hon tar livet av sig bara för att han säger att hon ska göra det, nähä det tror jag inte på…
– Hon var inte klok.
– Det förstås. Det är väl ingen som tar livet av sig. Men att folk vill gå och se på sånt där! Man ska ha roligt när man går på teatern, det hade åtminstone vi i min ungdom, och hur mycket vackert fick vi inte se, ”Värmlänningarna” och allting annat…
– Tror Majken, att det är så mycket verkligare det som händer i den pjäsen?
– Det behöver det väl inte vara, bara det är roligt och vackert.
Citera
2021-11-13, 16:27
Medlem
Slottsherres avatar
Chansar på Olle Hedberg.
Citera
2021-11-13, 16:30
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Chansar på Olle Hedberg.

Nej, det är inte han som har skrivit detta.
Citera
2021-11-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nej, men vid ett tillfälle är huvudpersonens hembiträde iväg och ser en pjäs av Strindberg. Tyvärr tyckte hon inte att den var så bra:

Hjalmar Bergman?
Citera
2021-11-13, 16:43
Medlem
atts avatar
Citat:
Nej, det är inte han som har skrivit detta.

Får lite Sigfrid Siwertz-vibbar, chansar på honom.
Citera
2021-11-13, 17:16
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Hjalmar Bergman?

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av att
Får lite Sigfrid Siwertz-vibbar, chansar på honom.

Det får jag med. Faktum är att när jag skrev ner det andra citatet, det med prosten, redaktören och justitierådet som träffas och har trevligt, tänkte jag "undrar om någon kommer tro att Sigfrid Siwertz har skrivit detta". Men det är inte Siwertz.

Lite mer:

Citat:
Han såg ut som en sugga. De små grisögonen glodde ilsket, ögonhår och ögonbryn var smutsgula. På något vis verkade han alltid förolämpad. Han inlät sig endast i konversation med akademistaten eller andra jämbördiga.
En dag placerade oss ödet bredvid varandra på en rakstuga i Uppsala. Mannen som expedierade honom ansåg det höra till sina plikter att underhålla sig med kunderna. Något svar erhöll han naturligtvis inte i detta fall. Men han fortsatte oförfärat.
– Och så kan jag hälsa professorn från en gemensam vän, sa han.
– Jag vet inte att vi har några gemensamma vänner, grymtade suggan.
Jag betraktade expediten. Han blev röd, och i nästa ögonblick var han blek. Men han bockade sig tyst. När turen kom till mig att betjänas försökte han småle.
– Professorn var inte riktigt vid humör i dag, tror jag. Det trötta ansiktet lutade sig över mitt.
– Varför skar ni inte halsen av karln? sa jag. Det hade varit det enda rätta.
Han bibehöll en stunds tankfull tystnad.
– Det är möjligt, kom det slutligen. Men det är så svårt att alltid handla rätt.
Och våra ögon möttes och hade glädje av varandra.
Citera
2021-11-13, 17:31
Medlem
atts avatar
Citat:
Nej.

Det får jag med. Faktum är att när jag skrev ner det andra citatet, det med prosten, redaktören och justitierådet som träffas och har trevligt, tänkte jag "undrar om någon kommer tro att Sigfrid Siwertz har skrivit detta". Men det är inte Siwertz.

Lite mer:

Då är det kanske Gösta Gustaf-Janson?
Citera
2021-11-13, 18:29
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Då är det kanske Gösta Gustaf-Janson?

Ingen dålig gissning, givet vad som citerats i tråden. Men det som presenterats här är faktiskt inte alls särskilt representativt för den författare som skrivit boken.

Vi fortsätter:

Citat:
Utanför fönstret rasslade nattbrisen i gårdslinden, och månen var uppe fast jag inte fick syn på den. Luften var genomdränkt av ett matt silverstoft. Jag hörde förmaksklockan slå, och så somnade jag.
Då knarrade det plötsligt i trätrappan, dörren gick upp, och i ett svävande sken stod en liten tunn dam i bindmössa och spetskrås. Hon vaggade fram och tillbaka i vinddraget från dörröppningen, medan hon pekade på mig med ett krokigt finger som liknade en klo.
– Jaså, du kom ändå till sist, sa hon.
Jag mera gissade mig till än uppfattade hennes ord.
– Och nu vill du… Ja, vad vill du egentligen?
– Hälsa på mormor. Och lära mig hur man ska leva det här konstiga livet. Det är så svårt.
– Svårt! Det är enkelt som en pris snus.
– Då måste jag ha ätit för mycket.
– Du pratar. En sover aldrig så gott som när en är väl mätt och har kört i väg en friare. God natt med dig nu, min gosse… Hon skrattade sitt lilla torra skratt.
Och så slogs dörrn igen av det underliga luftdraget, och hon var borta. Det gick en legend i släkten att hon haft fyra, fem friare, innan den rätta kom, den glada pastorsadjunkten som mässade så vackert och som sjöng ”Vad det är skönt ändå här i naturens sköte” tillsammans med jägmästaren, så att man ville smälta bort. Jag vaknade när det gamla pendeluret med sitt bukiga, grönskimrande glas och namnet ”Claës Berg, Stockholm” på urtavlan slog åtta slag i rummet under mitt, och jag hörde hur moster Betty sjasade på hönsen.
Här borde jag ha blivit född, tänkte jag. Och här skulle jag ha stannat till livets slut, blivit god vän med djur och människor, legat och lyssnat till fågelropen om våren, sett hur markerna grönskade och gulnade och den stora linden fällde sina blad och fick nya år från år. Med lugna steg och lugna tankar skulle jag ha gått in i ålderdomen utan att märka det.
Tills Husaby kyrkogård en dag skulle ta emot mig och jorden viska som mormor: ”Jaså, du kom ändå till slut.”
Citera
2021-11-13, 19:20
Medlem
Slottsherres avatar
Desperat famlande gissning: Delblanc?
(Författaren verkar ju ha humor).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem