Citat:
Ursprungligen postat av
att
Då är det kanske Gösta Gustaf-Janson?
Ingen dålig gissning, givet vad som citerats i tråden. Men det som presenterats här är faktiskt inte alls särskilt representativt för den författare som skrivit boken.
Vi fortsätter:
Citat:
Utanför fönstret rasslade nattbrisen i gårdslinden, och månen var uppe fast jag inte fick syn på den. Luften var genomdränkt av ett matt silverstoft. Jag hörde förmaksklockan slå, och så somnade jag.
Då knarrade det plötsligt i trätrappan, dörren gick upp, och i ett svävande sken stod en liten tunn dam i bindmössa och spetskrås. Hon vaggade fram och tillbaka i vinddraget från dörröppningen, medan hon pekade på mig med ett krokigt finger som liknade en klo.
– Jaså, du kom ändå till sist, sa hon.
Jag mera gissade mig till än uppfattade hennes ord.
– Och nu vill du… Ja, vad vill du egentligen?
– Hälsa på mormor. Och lära mig hur man ska leva det här konstiga livet. Det är så svårt.
– Svårt! Det är enkelt som en pris snus.
– Då måste jag ha ätit för mycket.
– Du pratar. En sover aldrig så gott som när en är väl mätt och har kört i väg en friare. God natt med dig nu, min gosse… Hon skrattade sitt lilla torra skratt.
Och så slogs dörrn igen av det underliga luftdraget, och hon var borta. Det gick en legend i släkten att hon haft fyra, fem friare, innan den rätta kom, den glada pastorsadjunkten som mässade så vackert och som sjöng ”Vad det är skönt ändå här i naturens sköte” tillsammans med jägmästaren, så att man ville smälta bort. Jag vaknade när det gamla pendeluret med sitt bukiga, grönskimrande glas och namnet ”Claës Berg, Stockholm” på urtavlan slog åtta slag i rummet under mitt, och jag hörde hur moster Betty sjasade på hönsen.
Här borde jag ha blivit född, tänkte jag. Och här skulle jag ha stannat till livets slut, blivit god vän med djur och människor, legat och lyssnat till fågelropen om våren, sett hur markerna grönskade och gulnade och den stora linden fällde sina blad och fick nya år från år. Med lugna steg och lugna tankar skulle jag ha gått in i ålderdomen utan att märka det.
Tills Husaby kyrkogård en dag skulle ta emot mig och jorden viska som mormor: ”Jaså, du kom ändå till slut.”