2021-05-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Det var en hyllningsdikt till gamla officerare, ej avsedd att vara rolig. Ej EO eller AE, utan stor stockholmsprofil som skapade Habbababba och Fia Jansson, tjock farbror som gillade starka groggar.

Emil Norlander?
Citera
2021-05-08, 18:46
Medlem
Jo Emil var det.
Citera
2021-05-08, 23:44
Medlem
Då byter vi genre. Vem har skrivit följande?

Citat:
En svag lampa upplyste korridoren, där en man i uniform stod och rökte en cigarrett. När tåget visslade in i tunneln, lade han handen på den revolver han bar i bältet. Hans ansikte fick ett spänt, nästan ondskefullt uttryck. Han släckte långsamt cigarretten och tog ännu ett tag åt revolvern.
Citera
2021-05-08, 23:52
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Då byter vi genre. Vem har skrivit följande?

Går ut hårt med Mickey Spillane.
Citera
2021-05-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Går ut hårt med Mickey Spillane.

Nej, det är inte rätt. Jag tänkte vara snål med ledtrådar och bara ge citat, åtminstone ett tag. Men varje gissning belönas med ett citat som innehåller aningen mer information:

Citat:
Nu var tåget ute ur tunneln. Mannen rätade på sig, gick några steg längs korridoren, ryckte häftigt upp den första kupédörren och ropade hest:
- Vissivitsjij nästa!
Så sköt han med en smäll igen dörren och fortsatte till nästa kupé.
Citera
2021-05-09, 22:18
Medlem
atts avatar
Citat:
Nej, det är inte rätt. Jag tänkte vara snål med ledtrådar och bara ge citat, åtminstone ett tag. Men varje gissning belönas med ett citat som innehåller aningen mer information:

Tycker fortfarande det pekar mot engelskspråkig deckare/thriller. Vissivitsjij har jag inte googlat på, men transkriptionen känns typ 60-70-tal. Författare, funderade på Alistair MacLean men hittade ingen bok som passar. Kanske Desmond Bagley? Gissar på honom, med risk för att hela tänket är bortitok.
Citera
2021-05-09, 23:06
Medlem
Citat:
Tycker fortfarande det pekar mot engelskspråkig deckare/thriller. Vissivitsjij har jag inte googlat på, men transkriptionen känns typ 60-70-tal. Författare, funderade på Alistair MacLean men hittade ingen bok som passar. Kanske Desmond Bagley? Gissar på honom, med risk för att hela tänket är bortitok.

Nej, det är inte han, och inte MacLean heller, kan jag säga som bonus. Ett nytt citat en bit längre fram, och scenen utspelar sig inne i kupén, där vår huvudperson har fått sällskap av två passagerare som gått på i Vissivitsjij:

Citat:
Nu inträffade något mycket besynnerligt. Den fete tog åter ned sin portfölj ur vilken han fiskade fram ett litet runt föremål. Med en pennkniv klöv han det i två hälfter, gav den ena åt den magre och tog själv den andra. De började därefter tugga med god aptit.
[...]
Den mest ohyggligt genomträngande lukt uppfyllde med ens den lilla kupén, den insvepte hans huvud liksom i giftångor och kom honom att storkna.
Det var vitlök. Den båda männen tuggade lugnt och njutningsfullt, medan de på nytt fingrade med kortlapparna.
Citera
2021-05-09, 23:10
Medlem
atts avatar
Citat:
Nej, det är inte han, och inte MacLean heller, kan jag säga som bonus. Ett nytt citat en bit längre fram, och scenen utspelar sig inne i kupén, där vår huvudperson har fått sällskap av två passagerare som gått på i Vissivitsjij:

Jag testar en till i samma genre, Eric Ambler?
Citera
2021-05-09, 23:19
Medlem
Citat:
Jag testar en till i samma genre, Eric Ambler?

Nej, inte han heller, men jag har ju lovat att det ska komma ledtrådar i citaten, så här är en bit till:

Citat:
Då fick han en idé. Med skälvande händer tog han fram den största pipan i sin samling - han ägde tjugofyra stycken - och fyllde den med ett kvarts hekto av världens starkaste tobak, ett brosniskt märke som heter Slubb och som kostar 50 kronsk kilot. Han fyllde pipan till brädden, slog an en tändsticka och började bolma.

Genom att lägga ut denna rökridå av Slubb - som inte bara är världens starkaste utan också världens sämsta tobak - slog han tillbaka den stänkande giftångorna från vitlöken.
Citera
2021-05-10, 07:22
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Nej, inte han heller, men jag har ju lovat att det ska komma ledtrådar i citaten, så här är en bit till:
Hm, svårt det här..
Texten har smak av parodi. En association till Frank Heller dök upp så det får bli en gissning. Med risk att det är helt bortitok
Citera
2021-05-10, 07:32
Medlem
Pynchs avatar
Maigret är väl piprökare. Georges Simenon?
Citera
2021-05-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Hm, svårt det här..
Texten har smak av parodi. En association till Frank Heller dök upp så det får bli en gissning. Med risk att det är helt bortitok

Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Maigret är väl piprökare. Georges Simenon?

Det är inte Heller och inte heller Simenon. Men gissningar belönas med nytt citat:

Citat:
Nu dök konduktören upp igen. [...]

- Massivitsjij nästa! Tio minuters uppehåll.

Han ryggade tillbaka när han kände de ohyggliga ångorna av vitlök och Slubb som trängde ut ur kupén. Hans ansikte blev grönt. Han lade handen på revolvern och ropade:

- Efter revolutionen är det förbjudet att äta vitlök i Merzegovina!

Så sköt han ursinnigt igen dörren och fortsatte. De båda skurkarna hade åter börjat spela kort. Jättestora kronsk-sedlar bytte ägare. Den fete vann hela tiden, och den magre tycktes bil allt magrare i ansiktet. Kostymen hängde liksom tom på hans kropp.

Tåget slamrade in på Massivitsjijs station.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in