2021-05-10, 11:41
Medlem
Mannen med pipan = Agaton Sax?
Citera
2021-05-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Mannen med pipan = Agaton Sax?

Det är författaren som efterfrågas. Men du får första tjing fram till klockan 16 på att gissa på den som har skrivit om Agaton Sax.
Senast redigerad av Banankontrakt 2021-05-10 kl. 13:31.
Citera
2021-05-10, 14:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det är författaren som efterfrågas. Men du får första tjing fram till klockan 16 på att gissa på den som har skrivit om Agaton Sax.
Underbart! Silver-Janne får plocka hem författaren.
Jag har Agaton Sax i bokhyllan. "Ett ganska oerhört brott har inträffat"..
Jag tyckte alltid figuren var riktigt rolig, betydligt mer underhållande än Ture Sventon.
Citera
2021-05-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Underbart! Silver-Janne får plocka hem författaren.
Jag har Agaton Sax i bokhyllan. "Ett ganska oerhört brott har inträffat"..
Jag tyckte alltid figuren var riktigt rolig, betydligt mer underhållande än Ture Sventon.

Jag kan bara hålla med. I väntan på rätt författare citerar jag vidare för nöjes skull - ur nästa kapitel när han har kommit hem:

Citat:
Att ensam sköta en tidning som Byköpings-Posten är nästan lika svårt som att komma in i läroverk. Agaton Sax hade därför skaffat sig en mycket hög redaktionsstol, så att han bättre skulle kunna överblicka det väldiga nyhetsmaterial som från hela världen strömmade in på Byköpings-Postens redaktionsbord.

Beväpnad med sax, klisterburk, röda och blå pennor, skrivmaskin, kautschuk och telefon delgav Agaton Sax Byköpingsborna vad som hade hänt ute i världen.

Hans korrespondenter i Stockholm, Alberga och Vingåker ringde per telefon in sina nyheter varje dag. De stora nyhetsbyråerna meddelade nyheter från de större städerna, såsom New York, London, Paris, etc.
Citera
2021-05-10, 16:36
Medlem
Nils-Olof Franzen:
https://www.barnboken.net/index.php/clr/article/view/258/770
Citera
2021-05-10, 17:00
Medlem
Citat:
Nils-Olof Franzen:
https://www.barnboken.net/index.php/clr/article/view/258/770

Alldeles rätt! Citaten är ur den första av elva böcker om Agaton Sax, Agaton Sax klipper till. Stafettpinnen är din.
Citera
2021-05-11, 13:21
Medlem
Dikt av en lustig gammal skotsk poet:
"As soon as the catastrophe came to be known
The alarm from mouth to mouth was blown,
And the cry rang out, all o'er the town,
Good heavens! The Tay bridge is blown down!
And a passenger train from Edinburgh,
Which fill'd all the people's hearts with sorrow,
And made for them to turn pale
For none of the passengers was sav'd to tell the tale!
How the disaster happen'd on the last Sabbath day of 1879
Which will be remember'd for a very long time."
Citera
2021-05-12, 19:36
Medlem
Han stod staty vid Edinburgh Wax Museum, en lustig figur som folk minns idag.
Citera
2021-05-13, 07:21
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Han stod staty vid Edinburgh Wax Museum, en lustig figur som folk minns idag.
McGonnagall?
Citera
2021-05-13, 12:28
Medlem
William McGonagall, a k a The World's Worst Poet. Denna rekommenderas:
https://www.amazon.co.uk/Comic-Legend-William-McGonagall-Illustrated/dp/1902407539/ref=sr_1_2?dchild=1&keywords=william+mcgonagall&qi d=1620901478&sr=8-2
Citera
2021-05-13, 22:44
Medlem
Massajens avatar
Utom möjligen bödeln är diktaren den enda utövare av livet som har anledning att känna samvetskval över sin gärning.. Han har ju dock sett alltför många exempel på att människor levt både lyckliga och glada, ja till och med dött i största salighet utan att ha haft minsta användning för honom. I motsats till slaktaren eller byggnadsarbetaren kan han inte slå sig för sitt bröst och ropa: I dag har jag mättat 5 000 människor med mina händers arbete eller i går åstadkom jag att 250 barnrika familjer fick tak över huvudet. I stället kan han ju få uppleva att en kopia av människosonen säger till honom: Jag vill ha bröd. Du gav mig dikter. Jag ville ha vatten. Du gav mig aforismer att dricka.

Vem skrev?
Citera
2021-05-14, 11:44
Medlem
Chansar vilt på Ludwig Wittgenstein. Han såg upp till praktiska yrken som gjorde konkret nytta har jag fått för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in