2021-04-20, 19:42
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Tackar!

Vilken författare har vi då här?

Jag har alltid tyckt att det gamla språket lever särskilt starkt i växtnamnen. Ag och arv, rams och pors, ryl och kvanne, törel och try, vädd och näva, det låter ursprungligt och riktigt, som hade också namnen vuxit ur marken. De lärda herrarnas påhitt är däremot ofta mer beskrivning än ord som kan få liv: bergduntrav, revärenpris, grässtjärnblomma – och ett försök som damspelslilja är så konstlat att det fastnar på tungan. Så skulle aldrig en redlig danneman ha formulerat sig. Den rätta klangen har däremot lomme och skräppa, bräken och lånke, galtbröd och äxing.

Ibland syftar namnen på glömda funktioner. Skäfte är en fräkenart som användes till polering av träskaft. Frossan eller ältan botades med ältgräs. Plister hänger samman med verbet blåsa; man gjorde visselpipor av skaften.

Kanske beror de gamla namnens magi på att de sällan används. Man förstår dem inte riktigt och fyller dem med egna drömmar.

Kerstin Ekman skrev väl om en äng, gissar på henne.
Citera
2021-04-20, 21:01
Medlem
Massajens avatar
Ekman tyvärr fel.

Citat:
Ezra Pound var en lysande översättare, ofta från svårtillgängliga språk som kinesiska och japanska. Några kritiker har påstått att ju mindre han förstod, desto bättre för översättningen. Den skapande kraften behövde en viss frihet; när kunskaperna ökade blev han pedantisk och didaktisk.
Diktens funktion är just denna: att ge en första rörelse.
Citera
2021-04-21, 14:42
Medlem
Nix-registrets avatar
Lars Forssell? Som var intresserad av både finurliga ord och Ezra Pound.
Citera
2021-04-21, 18:46
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ekman tyvärr fel.

Vi tar en gissning på Harry Martinsson.
Citera
2021-04-21, 21:52
Medlem
Massajens avatar
Ingen träff.
Författarnamnet idag antagligen inte lika känt som de föreslagna.
Citera
2021-04-22, 14:40
Medlem
Massajens avatar
På min skoltid måste man samla växter, men som de flesta pojkar var jag fullkomligt likgiltig för botaniken. I slutet av augusti fanns dock ingen återvändo; vi rusade ut med portörer i axelband och rafsade ihop vad som fanns. Av våra herbarier att döma dominerades den svenska floran av höstväxeter på ett ytterst märkligt sätt.
Så småningom blev det förhör på samlingen: svenskt och latinskt namn, klass och familj, växtplats. Trots at jag då, i tolv-trettonårsåldern, var helt ointresserad, sitter dessa ramsor som nitade i huvudet, fast det är mer än 35 år sedan. Och jag kan inte gå förbi en soptipp utan att tänka på det ord vi fick lära oss att skriva på etiketten: ruderatplats.
Vi visste inte ens vad ett enda latinskt namn betydde, och vi frågade inte heller. Det är en kuslig tanke att man minns det meningslösa och inte har förmåga att sovra funktionellt. Och ännu värre: att man inte gör minsta försök att förstå det mönster som tvingas på, utan blint accepterar.
Citera
2021-04-22, 23:09
Medlem
Pynchs avatar
Sten Selander hade ett stort växtintresse.
Citera
2021-04-23, 16:57
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Sten Selander hade ett stort växtintresse.
Inte Selander. Vår författare är en knapp generation yngre.
Nästa gissning belönas med ett nytt citat.
Citera
2021-04-23, 18:02
Medlem
Citat:
Inte Selander. Vår författare är en knapp generation yngre.
Nästa gissning belönas med ett nytt citat.

Är jag helt efter om jag gissar på Gunnar Ekelöf?
Citera
2021-04-24, 12:19
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clamance
Är jag helt efter om jag gissar på Gunnar Ekelöf?
En helt annan typ än Ekelöf.
"Du är bara en människa", sa grävskopan och blåste avgaser på mig. "På mitt högre organisationsplan syns han tydligt. Vi har äntligen löste problemet med skrotbilarna. Vi pressar ihop dem och gjuter in dem i block av betong. Av dessa betongkuber, armerade med våra käraste tankar och drömmar, är den majestätiska staten byggd. Det är en man, åttio meter hög, med ena armen lyft till hälsning mot överljudsplanen som ska komma.
"Tomgångsmessias, så klart. "

Gatukontorets Parkavdelning är en förverkligad utopi i miniatyr. Man har goda inkomster, trygghet, inget ansvar, ett arbete eller kanske rättare ett tidsfördriv som borde vara tilltalande. Någon stress förekommer inte. I maj lossar ett par lastbilar era sten och cementplattor, i augusti har stenhuggaren och plattläggaren ännu inte synts till. Ingen blir förvånad om det dröjer några år; större är inte kraven på planering. Som alltid är den utopiska företagsformen nedbrytande; man hamnar i slapphet och godtycke. Drivkrafter saknas. De många små utopiernas slöhet adderas till den stora katastrofen.
Citera
2021-04-24, 13:24
Medlem
Citat:
På min skoltid måste man samla växter, men som de flesta pojkar var jag fullkomligt likgiltig för botaniken. I slutet av augusti fanns dock ingen återvändo; vi rusade ut med portörer i axelband och rafsade ihop vad som fanns. Av våra herbarier att döma dominerades den svenska floran av höstväxeter på ett ytterst märkligt sätt.
Så småningom blev det förhör på samlingen: svenskt och latinskt namn, klass och familj, växtplats. Trots at jag då, i tolv-trettonårsåldern, var helt ointresserad, sitter dessa ramsor som nitade i huvudet, fast det är mer än 35 år sedan. Och jag kan inte gå förbi en soptipp utan att tänka på det ord vi fick lära oss att skriva på etiketten: ruderatplats.
Vi visste inte ens vad ett enda latinskt namn betydde, och vi frågade inte heller. Det är en kuslig tanke att man minns det meningslösa och inte har förmåga att sovra funktionellt. Och ännu värre: att man inte gör minsta försök att förstå det mönster som tvingas på, utan blint accepterar.
Känner igen detta men det var länge sedan. Är det möjligen en självbiografisk tillbakablick av Piraten?
Citera
2021-04-24, 17:15
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunga-Bunga
Känner igen detta men det var länge sedan. Är det möjligen en självbiografisk tillbakablick av Piraten?
Nej, långt från Piraten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in