2021-03-21, 19:23
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Vem har skrivit följande om en annan författare?
Ja, den var svår! I bokhyllan har jag en bok betitlad "Författare om författare", men det här citatet verkar vara från en annan tid.

Ett skott på måfå är att det kan handla om Pontus Wikner. Och att Schuck skrev detta om honom.
Citera
2021-03-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ja, den var svår! I bokhyllan har jag en bok betitlad "Författare om författare", men det här citatet verkar vara från en annan tid.

Ett skott på måfå är att det kan handla om Pontus Wikner. Och att Schuck skrev detta om honom.

Det är en mycket bra gissning, men det är inte Schück som har skrivit detta. Gissningen belönas ändå med ett citat till, den här gången ur den efterfrågade författarens memoarer:

Citat:
Följande hösttermin flyttade jag från Uppsala universitet till dåvarande Stockholms högskola.
[---]
Jag läste historia för Nils Ahnlund och den farligt attraktive Salomon Kraft. Och jag läste litteraturhistoria för den legendariske Martin Lamm.

Antingen knäcker någon nu detta ganska lätt eller så blir nästa citat ur författarens mer kända produktion.
Citera
2021-03-22, 07:40
Medlem
Massajens avatar
Bra gissning, men fel?
Fortsätter på spåret och säger Dagmar Lange a k a Maria Lang.
Citera
2021-03-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Bra gissning, men fel?
Fortsätter på spåret och säger Dagmar Lange a k a Maria Lang.

Det är alldeles riktigt. Det första citatet är hämtat ur hennes doktorsavhandling, Pontus Wikner som vitter författare, och det andra ur hennes memoarer, Vem är du? Dagmar Lange eller Maria Lang. Om jag hade varit lite snällare hade jag redan igår sagt att gissningen på Wikner var riktig, men det gick ju bra ändå med den antydan jag gav. Och så behövde jag inte välja något ur hennes 42 vuxendeckare och fyra barndeckare.
Citera
2021-03-23, 10:40
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det är alldeles riktigt. Det första citatet är hämtat ur hennes doktorsavhandling, Pontus Wikner som vitter författare, och det andra ur hennes memoarer, Vem är du? Dagmar Lange eller Maria Lang. Om jag hade varit lite snällare hade jag redan igår sagt att gissningen på Wikner var riktig, men det gick ju bra ändå med den antydan jag gav. Och så behövde jag inte välja något ur hennes 42 vuxendeckare och fyra barndeckare.
Vet inte varför jag kom att associera till Pontus Wikner. Kanske det om sparsmakad produktion, noveller och vitterhet.

Nu dags för något helt annat.

"Vadå"makt"? Vari består makten?
"Makt" år, som jag ser det, inte att kunna styra sina egnalivsmöjligheter. Det kallar jag "frihet".
Med "makt" menar jag istället att till egen fördel kunna kontrollera andra människors beteende.
Makt i denna vida bemärkelse är ett fenomen som studeras inom många olika vetenskaper, inte minst statsvetenskapen.
Men den makt som de rika har över de fattiga ligger till stor del utanför de politiska processer som statsvetarna ägnar sig åt"
Citera
2021-03-23, 13:07
Medlem
Sven Lindkvist
Citera
2021-03-23, 15:03
Medlem
von-der-Wettets avatar
Läser just en deckare av Henning Mankell. Han brukar föra liknande resonemang i sina böcker.
Det är naturligtvis inte Mankell som skrivit detta citat.
Citera
2021-03-23, 16:15
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Sven Lindkvist
Visst! Ur Avsikt att förinta. Bra taget.
Dagmar får ge oss nästa citat.
Citera
2021-03-24, 19:42
Medlem
Jag återkommer snarast med ett nytt citat.
Citera
2021-03-31, 20:56
Medlem
atts avatar
Citat:
Jag återkommer snarast med ett nytt citat.

Kom igen nurå dagmar!
Citera
2021-04-01, 00:35
Medlem
Ber om ursäkt för dröjsmålet.
Nytt citat:
Han tittade på dem med belåten min och såg därefter lite vemodigt ut genom fönstret och stämde upp sin älsklingssång:
Vart försvann du, min ungdom,
var ska min farkost ankra?
Sedan gick han ut och började plocka frukt, men han suckade därför att hans farkost hade ankrat i ett fruktbart land, där det stals mycket.
Citera
2021-04-01, 17:41
Medlem
atts avatar
Citat:
Ber om ursäkt för dröjsmålet.
Nytt citat:
Han tittade på dem med belåten min och såg därefter lite vemodigt ut genom fönstret och stämde upp sin älsklingssång:
Vart försvann du, min ungdom,
var ska min farkost ankra?
Sedan gick han ut och började plocka frukt, men han suckade därför att hans farkost hade ankrat i ett fruktbart land, där det stals mycket.

Vemod, bördighet och mycket stölder, då är min första association att vi ska en bit österut i geografin, kanske till Ukraina? Ett långskott på Gogol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in