2021-03-14, 15:19
Medlem
Kvinna, inte Selma L, sykkelogisk/realistisk roman - Victoria Benedictsson?
Citera
2021-03-14, 15:39
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Kvinna, inte Selma L, sykkelogisk/realistisk roman - Victoria Benedictsson?
Träff! Bra tagning.
Ur Pengar. Har jämförts med sin samtida Strindberg. En av århundradets största svenska romanförfattare. Den feministiskt färgade diskussionen om hennes liv och verk skymmer hennes förtjänster. Hon var helt enkelt en rasande skicklig författare.

StafettPinnen och en digital riksdaler till Silverjanne.
Citera
2021-03-14, 16:17
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Träff! Bra tagning.
Ur Pengar. Har jämförts med sin samtida Strindberg. En av århundradets största svenska romanförfattare. Den feministiskt färgade diskussionen om hennes liv och verk skymmer hennes förtjänster. Hon var helt enkelt en rasande skicklig författare.

StafettPinnen och en digital riksdaler till Silverjanne.

Dags för Gustaf von Paykull?
Citera
2021-03-17, 17:27
Medlem
Lustigt citat om en studsande greve:
“Se där, usling, har ni ert lumpna guld åter,’ utbrast jag utom mig av vrede och smärta. ‘Giv det åt er grevliga brud, vilken ni för till altaret med lögnen på edra läppar. Men jag vill i brudgåva giva er en moders förbannelse, en förbannelse lika vild som den smärta denna mor erfor, då hon nyss satt vid den bädd, på vilken offret för er otyglade lidelse utandas sitt unga livs sista suck.’
Jag såg, hur den unge greven vid mina ord bleknande studsade tillbaka, men utan att vidare taga notis om honom, lämnade jag det grevliga palatset med en skyndsamhet, som jagades jag av onda makter.”
Citera
2021-03-17, 18:46
Medlem
Citat:
Lustigt citat om en studsande greve:
“Se där, usling, har ni ert lumpna guld åter,’ utbrast jag utom mig av vrede och smärta. ‘Giv det åt er grevliga brud, vilken ni för till altaret med lögnen på edra läppar. Men jag vill i brudgåva giva er en moders förbannelse, en förbannelse lika vild som den smärta denna mor erfor, då hon nyss satt vid den bädd, på vilken offret för er otyglade lidelse utandas sitt unga livs sista suck.’
Jag såg, hur den unge greven vid mina ord bleknande studsade tillbaka, men utan att vidare taga notis om honom, lämnade jag det grevliga palatset med en skyndsamhet, som jagades jag av onda makter.”

Formuleringarna tyder på att det inte är helt färskt. Jag vågar en gissning på Carl August Cederborg, som åtminstone ibland skrev om grevar.
Citera
2021-03-18, 11:11
Medlem
Boken om den studsande greven skrevs av en kvinna, samtida till C Aug Cederborg men blev 90+
Citera
2021-03-20, 14:07
Medlem
Den nu aktuella författarinan kan knappast räknas bland sin samtids stora intellektuella. Hon är dessutom ‘sten-död’ idag och finns inte ens med på Wikipedia. Hon var 1900-1920 en ‘följetongs-drottning’ som skrev i veckotidningarna, gav ut en hel del böcker som idag kan köpas billigt.
Citera
2021-03-20, 14:43
Medlem
En föregångare till Barbara Cartland (hon blev 98 år) ?
Kan det finnas ett samband mellan lång livslängd och att skriva
den typen av litteratur ?
Har tyvärr ingen gissning.
Citera
2021-03-20, 15:29
Medlem
Den nu aktuella skrev inte så många böcker som Barbara C men det var riktiga tegelstenar: den citerade boken 850 sidor och en annan 1214 sidor. Hon var en på alla sätt begränsad person, men hennes böcker sålde helt OK och lästes 1910 av varje symamsell och husa. Anledningen att jag skaffade mig hennes bok, kostade 40 kr, var att den handlade om det s k Riks-spöket.
Citera
2021-03-21, 11:05
Medlem
Citat:
Den nu aktuella skrev inte så många böcker som Barbara C men det var riktiga tegelstenar: den citerade boken 850 sidor och en annan 1214 sidor. Hon var en på alla sätt begränsad person, men hennes böcker sålde helt OK och lästes 1910 av varje symamsell och husa. Anledningen att jag skaffade mig hennes bok, kostade 40 kr, var att den handlade om det s k Riks-spöket.

Edel Lindblom?
Citera
2021-03-21, 13:00
Medlem
Edel L var det, Helga de la Brache a k a Riks-spöket.
Citera
2021-03-21, 17:10
Medlem
Vem har skrivit följande om en annan författare?

Citat:
Till de nio prosaskisser eller "noveller" som utgöra kärnan i hans produktion, kunna läggas några korta ungdomsdikter, men därmed äro också hans i egentlig mening "vittra skrifter" nämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in