Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-23, 22:47
  #1
Medlem
Midnights avatar
Döda nedfrysta möss man kan köpa från djuraffären är det någon som har koll på hur de avlivas?

Möss som man köper för att t.ex. mata ormar med.
Citera
2010-11-23, 22:51
  #2
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Tror dem gasas ihjäl, det är väl det som är mest effektivt att använda på många möss samtidigt, vem sa att vi inte lärde oss något användbart av nazisterna? Står det inte på förpackningen förresten?
Citera
2010-11-23, 22:53
  #3
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Tror dem gasas ihjäl, det är väl det som är mest effektivt att använda på många möss samtidigt, vem sa att vi inte lärde oss något användbart av nazisterna? Står det inte på förpackningen förresten?

Okej intressant.
Vet inte har aldrig köpt en själv men funderar på att göra det till ett experiment.

Gissade själv på gas faktiskt. Det verkar mest logiskt. Det eller gift.

Har du någon aning om vilken gas som kan tänkas användas?
Citera
2010-11-23, 22:58
  #4
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Det kan också vara så att mössen kvävs ihjäl genom att man suger ut luft från en behållare med många möss i. Det måste nog ändå vara det mest kostnadseffektiva. Har för mig att jag har sett en dokumentär om kötttillverkning och då gjorde de på detta sätt för att ha ihjäl kycklingar.
Citera
2010-11-23, 22:58
  #5
Medlem
jag trodde man gav levande möss till reptiler, har det med typ/storlek på reptilen att göra kanske?
Citera
2010-11-23, 23:00
  #6
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ezzmod
jag trodde man gav levande möss till reptiler, har det med typ/storlek på reptilen att göra kanske?

Det är numera olagligt att mata reptiler med levande möss. Mössen kan ju skada ormen. Tycker själv att detta är jättelöjligt.
Citera
2010-11-23, 23:01
  #7
Medlem
Lingongrottas avatar
Gift tror jag inte, då man måste injektera varenda mus med en spruta.

Gas, jag vet inte. Fastnar inte gifterna i musen sedan överförs det till reptilen som äter den?

Man kanske kväver dom? Har ingen aning.
Citera
2010-11-23, 23:01
  #8
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Det kan också vara så att mössen kvävs ihjäl genom att man suger ut luft från en behållare med många möss i. Det måste nog ändå vara det mest kostnadseffektiva. Har för mig att jag har sett en dokumentär om kötttillverkning och då gjorde de på detta sätt för att ha ihjäl kycklingar.

Att gasa dem känns på något sätt mer mänskligt men precis som du säger, personer som jobbar med detta tänker givetvis vinst i första hand.

Får nog kontakta en djuraffär och fråga om de vet hur mössen avlivas.
Citera
2010-11-23, 23:03
  #9
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingongrotta
Gift tror jag inte, då man måste injektera varenda mus med en spruta.

Gas, jag vet inte. Fastnar inte gifterna i musen sedan överförs det till reptilen som äter den?

Man kanske kväver dom? Har ingen aning.

Jag tänkte typ att man ger gift med maten de äter.
Men du har en viktig poäng där. Det kan inte röra sig om något som riskerar att anrikas det måste vara något som inte förs vidare.

Det kanske är kvävning då. Det verkar plågsamt men inte orimligt.
Citera
2010-11-23, 23:09
  #10
Medlem
Midnights avatar
Tror ni att det är möjligt att avgöra dödsorsaken som lekman på området genom att obducera en mus? Rent visuellt utan hjälp av andra hjälpmedel än dem som finns i hemmet?
Citera
2010-11-23, 23:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Tror ni att det är möjligt att avgöra dödsorsaken som lekman på området genom att obducera en mus? Rent visuellt utan hjälp av andra hjälpmedel än dem som finns i hemmet?
Det går säkert!
Säger jag som inte kan ett piss om biologi men har ju sett beck och där kan man tydligen se ALLT om dödsorsaken
Citera
2010-11-23, 23:17
  #12
Medlem
De koldioxid gasas. Samma regler som gäller för slakterier.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback