2010-11-23, 23:20
Medlem
xMaxs avatar
Gift är ju inte direkt lysande att använda då det stannar kvar i muskroppen och på så vis förs över till reptilen.

Antar att det är vanligast att koldioxid används för att avliva mössen.

Edit: Gaynar var lite snabbare
Citera
2010-11-23, 23:22
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ezzmod
Det går säkert!
Säger jag som inte kan ett piss om biologi men har ju sett beck och där kan man tydligen se ALLT om dödsorsaken

Ja precis hehe.
Även om man inte kan det så lär man sig ju något ändå. Att lära sig att det inte är "så enkelt" är en kunskap även det.
Och testar man inte kan man ju inte bli riktigt säker.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
De koldioxid gasas. Samma regler som gäller för slakterier.

Kolmonoxid?
Citera
2010-11-24, 00:05
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Man gör som PETA, stänger in dem i frysen och låter dem somna in i en djup "dvala"
Citera
2010-11-24, 18:23
Medlem
Midnights avatar
En till fråga på samma linje.

Säg att jag gör detta experiment. Är resultatet något jag kan lämna in till min biologilärare utan att läraren anser mig vara psykopat?

Rent moraliskt. Är detta fel? Bör jag komma på någon annan idé?
Citera
2010-11-25, 00:51
Bannlyst
Det mest sannolika är att man kolmonoxid-gasar ihjäl dem.
det är humant och smärtfritt.

att kväva,frysa eller injicera gift är otänkbart i mina ögon.

För de som vill ha levande möss är det bara att skapa en enkel attrap och ställa den i källaren
http://www.youtube.com/watch?v=MV9woxUshuA
Citera
2010-11-26, 03:37
Medlem
buffalos avatar
Kan man inte bara slå dem i skallen?
Citera
2010-11-26, 04:04
Medlem
ragmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Kan man inte bara slå dem i skallen?

Klart man kan, men tror inte det är det mest effektiva.

Tänk om du har 500 möss du ska döda, och slå ihjäl allihopa (utan att den börjar blöda?) så måste en person göra detta jobb dag in och dag ut, istället för att sätta alla i nån gaskammare och kväva ihjäl, så kan eventuellt personen som skulle slå ihjäl dom göra annat under tiden.
Citera
2015-08-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ezzmod
jag trodde man gav levande möss till reptiler, har det med typ/storlek på reptilen att göra kanske?

Nej det är förbjudet för flera år sedan, dels för att många ormar inte kramar ihjäl mössen/råttorna helt innan de sväljer dem, vilken gör så att musen/råttan får en fruktansvärd död. Och för att om ormen sväljen en mus/Råtta som ”bara är medvetslös” alltså inte helt ihjäl kramad så kan den ”vakna” i ormens mage och försöka gräva sig ut, vilken den kommer lyckas med. så både ormen och musen kan få en fruktansvärd död.
Citera
2015-08-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingongrotta
Gift tror jag inte, då man måste injektera varenda mus med en spruta.

Gas, jag vet inte. Fastnar inte gifterna i musen sedan överförs det till reptilen som äter den?

Man kanske kväver dom? Har ingen aning.

Vet inte heller, mössen jag köper har alltid blod vid nosen och när dom har tinat så rinner de ut kvarblivet blod från nosen. tror att dom kvävs.
Citera
2015-08-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaggazauw
Vet inte heller, mössen jag köper har alltid blod vid nosen och när dom har tinat så rinner de ut kvarblivet blod från nosen. tror att dom kvävs.
Det låter mer som om vacum används om det är på det viset.
Citera
2017-06-10, 05:13
Medlem
Jessigirlies avatar
Pinkies (nyfödda ungar) stoppas direkt i frysen!
Man lägger i en plastburk o sätter på lock, in i frysen ett tag, fyller på med nästa kull ovanpå o samma igen.
När burken/arna är fulla drar man massa papper runtom allt o tar med hela rasket till djuraffärn o säljer som fryst pinkie.

Större möss o råttor lägger man i ett örngott eller liknande, o smäller hårt i betongvägg!
Hemskt men sant. Har både fött upp, sålt o avlivat exakt så.

Har även matat med levande till mina ormar men då gick jag helst ut under tiden😭
Citera
2017-08-11, 18:55
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Det är numera olagligt att mata reptiler med levande möss. Mössen kan ju skada ormen. Tycker själv att detta är jättelöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av zaggazauw
Nej det är förbjudet för flera år sedan, dels för att många ormar inte kramar ihjäl mössen/råttorna helt innan de sväljer dem, vilken gör så att musen/råttan får en fruktansvärd död. Och för att om ormen sväljen en mus/Råtta som ”bara är medvetslös” alltså inte helt ihjäl kramad så kan den ”vakna” i ormens mage och försöka gräva sig ut, vilken den kommer lyckas med. så både ormen och musen kan få en fruktansvärd död.

Är det verkligen något som var ett problem? Har inte ormar magsyra som dödar musen om den inte redan är död? Hur får man ormar att äta döda möss? Ormar tar väl normalt bara levande byten, jag såg ett program om ormar som bodde i fladdermusgrottor och i det programmet sas att det var den enda arten av orm som äter döda byten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in