Citat:
1. Det är kanske mer än du hört talas om, och det kan vara svårt att förstå först. Men en snabbkurs är, att enligt den naturvetenskapliga modellen består vårt medvetande endast under ett paraply av elektriska signaler. Syn, hörsel, smak, lukt, känsel är alla resultatet av elektrisk induktion som sker på insidan. Vi har alltså ingen möjlighet att avgöra om det vi upplever kommer inifrån, eller utifrån.
2. Ingenting är exakt, ingenting är konstant. Allt är uppfattning och upplevelse, så hur något är beror på vår egen upplevelse eller uppfattning av något. Finns inte heller något rationellt, av samma anledning som jag just nämnt. Läs elementär psykologi, läs Einsteins relativitetsteori: "Vad du upplever beror på din egen situation och position". Tro inte att det bara är experimentell teori.
3. Xenofobi och rasism är inte samma sak. Xenofobi är precis som mörkrädsla, en rädsla för det okända. Det är en infantil respons, en emotionell reflex, som ska skydda små barn från tänkbara faror fram till dess dom kan förstå och undvika faror på intellektuell väg.
4. Men rasism är ingen fobi. Som jag skrivit flera gånger innan är rasism en psykologisk försvarsmekanism, en överkompensation som ska försvara ens inre välbefinnande mot frustrationer i livet, frustrationer som är starka och vars källor är okända för rasisten själv. Det är i princip psykologisk projektion: man agerar ut sina inre frustrationer mot andra för att slippa känna av dom. Man är som en målsökande missil som söker mål att vandalisera, för att komma bort från sin inre frustration. Tappar man sitt mål, söker man ivrigt efter ett nytt. Människor med annorlunda egenskaper än sig själv är ett lovligt mål, men finns inte främlingar att tillgå så letar man efter andra mål istället. Det bygger icke på främlingsrädsla, rasister är inte ett dugg rädda för främlingar. Rasister hatar sina måltavlor, oavsett det är människor som är väldigt olika eller väldigt lika.
5. Sverige, är ett exempel på ett land där stabil fredstid råder där rasism frodas.
6. Rasism har inte heller med självbevarelsedrift att göra, men för rasisten själv upplevs det förstås som "försvar mot yttre hot" typ. Jämför med hur mörkrädda barn upplever att orsaken till deras rädsla finns "där ute", när rädslan egentligen kommer inifrån. Det finns förstås gott om intellektuella rasister i världen som själva förklarar rasism som en slags kvasi-förlängning av taxonomiska varianter av t.ex. Darwinism och andra dylika. Men det är som om en mörkrädd unge går till absurda intellektuella längder för att "bevisa" att det faktiskt finns något där ute i mörkret att vara rädd för, och att det var därför h*n är rädd. Självfallet är det inte så. Att en unge gör så, handlar mest om att ungen tycker det är en obehaglig idé att denne är slav under sina impulser - som vi alla är - och vill hitta andra, avledande förklaringar, för att h*n inte vill att obehagskänslan ska vara sann. Så funkar rasister med, hittar avledande förklaringar och aktiviteter för att slippa sin inre frustration, för att få leva ut sin arrogans och aggression.
7. Rasism känns likt en religion, en inre övertygelse, där ens inre personlighet dras mot ståndpunkten att vissa människors behov ska ha etisk rätt att föregå andra människors behov. Detta för att man vet att det är omstörtande för andra människor att höra. Men jämför du två slumpvis utvalda människor i världen, så kommer du att förstås att finna att dom genetiskt är mer än 99,99% identiska, och då tar vi bara med de 3-4% av vår arvsmassa som vi känner till. Så rasism handlar i grund och botten inte om försvar mot yttre hot, utan om försvar mot inre hot.
Nationalism och rasism är inte beroende av varandra heller. Rasister tyr sig till nationalism bara så länge det är omstörtande och upproriskt. Om det däremot är praxis i ett land att man ska vara nationalistisk, så tyr sig rasisten istället till något motsatt.
8. Vill du veta mer om hur det fungerar, så läs objektrelation, utvecklingslära och läs om psykologiska försvarsmekanismer, t.ex. projektion. Filmer som t.ex. Christian Duguays ”Hitler – The rise of Evil” och Kevin Kostners "The Postman" är ganska lättfattliga introduktioner till hur Rasism fungerar och uppstår. Studera även Hitlers bakgrund och liv noggrant, likaså Goebbels, även Goering, och jämför. Det kan ta ett tag, men förr eller senare så ser man mönstret. Och glöm inte att använda det sunda förnuftet (icke logik), för det är fullt möjligt att "bevisa" totala felaktigheter, och motsatt finns det gott om faktum som ännu inte bevisats. Glöm inte att du är människa, inte rationell, inte maskin.
Ursprungligen postat av OpusOne
1. Det är kanske mer än du hört talas om, och det kan vara svårt att förstå först. Men en snabbkurs är, att enligt den naturvetenskapliga modellen består vårt medvetande endast under ett paraply av elektriska signaler. Syn, hörsel, smak, lukt, känsel är alla resultatet av elektrisk induktion som sker på insidan. Vi har alltså ingen möjlighet att avgöra om det vi upplever kommer inifrån, eller utifrån.
2. Ingenting är exakt, ingenting är konstant. Allt är uppfattning och upplevelse, så hur något är beror på vår egen upplevelse eller uppfattning av något. Finns inte heller något rationellt, av samma anledning som jag just nämnt. Läs elementär psykologi, läs Einsteins relativitetsteori: "Vad du upplever beror på din egen situation och position". Tro inte att det bara är experimentell teori.
3. Xenofobi och rasism är inte samma sak. Xenofobi är precis som mörkrädsla, en rädsla för det okända. Det är en infantil respons, en emotionell reflex, som ska skydda små barn från tänkbara faror fram till dess dom kan förstå och undvika faror på intellektuell väg.
4. Men rasism är ingen fobi. Som jag skrivit flera gånger innan är rasism en psykologisk försvarsmekanism, en överkompensation som ska försvara ens inre välbefinnande mot frustrationer i livet, frustrationer som är starka och vars källor är okända för rasisten själv. Det är i princip psykologisk projektion: man agerar ut sina inre frustrationer mot andra för att slippa känna av dom. Man är som en målsökande missil som söker mål att vandalisera, för att komma bort från sin inre frustration. Tappar man sitt mål, söker man ivrigt efter ett nytt. Människor med annorlunda egenskaper än sig själv är ett lovligt mål, men finns inte främlingar att tillgå så letar man efter andra mål istället. Det bygger icke på främlingsrädsla, rasister är inte ett dugg rädda för främlingar. Rasister hatar sina måltavlor, oavsett det är människor som är väldigt olika eller väldigt lika.
5. Sverige, är ett exempel på ett land där stabil fredstid råder där rasism frodas.
6. Rasism har inte heller med självbevarelsedrift att göra, men för rasisten själv upplevs det förstås som "försvar mot yttre hot" typ. Jämför med hur mörkrädda barn upplever att orsaken till deras rädsla finns "där ute", när rädslan egentligen kommer inifrån. Det finns förstås gott om intellektuella rasister i världen som själva förklarar rasism som en slags kvasi-förlängning av taxonomiska varianter av t.ex. Darwinism och andra dylika. Men det är som om en mörkrädd unge går till absurda intellektuella längder för att "bevisa" att det faktiskt finns något där ute i mörkret att vara rädd för, och att det var därför h*n är rädd. Självfallet är det inte så. Att en unge gör så, handlar mest om att ungen tycker det är en obehaglig idé att denne är slav under sina impulser - som vi alla är - och vill hitta andra, avledande förklaringar, för att h*n inte vill att obehagskänslan ska vara sann. Så funkar rasister med, hittar avledande förklaringar och aktiviteter för att slippa sin inre frustration, för att få leva ut sin arrogans och aggression.
7. Rasism känns likt en religion, en inre övertygelse, där ens inre personlighet dras mot ståndpunkten att vissa människors behov ska ha etisk rätt att föregå andra människors behov. Detta för att man vet att det är omstörtande för andra människor att höra. Men jämför du två slumpvis utvalda människor i världen, så kommer du att förstås att finna att dom genetiskt är mer än 99,99% identiska, och då tar vi bara med de 3-4% av vår arvsmassa som vi känner till. Så rasism handlar i grund och botten inte om försvar mot yttre hot, utan om försvar mot inre hot.
Nationalism och rasism är inte beroende av varandra heller. Rasister tyr sig till nationalism bara så länge det är omstörtande och upproriskt. Om det däremot är praxis i ett land att man ska vara nationalistisk, så tyr sig rasisten istället till något motsatt.
8. Vill du veta mer om hur det fungerar, så läs objektrelation, utvecklingslära och läs om psykologiska försvarsmekanismer, t.ex. projektion. Filmer som t.ex. Christian Duguays ”Hitler – The rise of Evil” och Kevin Kostners "The Postman" är ganska lättfattliga introduktioner till hur Rasism fungerar och uppstår. Studera även Hitlers bakgrund och liv noggrant, likaså Goebbels, även Goering, och jämför. Det kan ta ett tag, men förr eller senare så ser man mönstret. Och glöm inte att använda det sunda förnuftet (icke logik), för det är fullt möjligt att "bevisa" totala felaktigheter, och motsatt finns det gott om faktum som ännu inte bevisats. Glöm inte att du är människa, inte rationell, inte maskin.
1) Vi har en ganska god möjlighet, skulle jag vilja påstå, att bedöma huruvida invandring från vissa länder är bra eller dåligt för svenska folket. Ökar brotten med invandrare som överrepresenterade = inte bra. Om jag dödar din familj så kommer du att, oavsett var känslan kommer ifrån, känna ofantlig vrede och sorg och hämndbegär. Världen är verklig. Det är smärta att förlora sina nära, och det ÄR farligt att tro att Mongolerna inte kommer för att erövra och plundra. Du kan inte skydda dig mot världen genom att försöka lura bort dess hårdhet - eller dess skönhet - med intellektuella små spel. Och du kan sannerligen inte komma undan en diskussion med hedern i behåll med hjälp av sådant kvasi-intellektuellt trams.
2) 1+1=2. Ljusets hastighet är konstant - den är aldrig relativ, helt enligt Einstein själv. Schrödingers katt ÄR antingen död eller levande inne i lådan... den kan inte sväva i ett mellantillstånd. Vi kan leka med tankarna - men när det är din tur att hoppa in i boxen för att prova kattens icke-bestämda öde så vägrar du - med all rätt.
3) Intellektuell förståelse för faror är också förmågan att veta, och ta hänsyn till, att det kanske inte är så klokt att importera tusentals svarta från sydafrika, där vi vet att var fjärde man är en våldtäktsman. Intellektuellt så VET vi att vi därmed kommer att importera våldtäktsmän.
Den vita kvinnan som möter ett gäng svarta på gatan gör rätt i att lyssna på sin xenofobiska instinkt, eftersom det är ca 10 ggr. större risk med denna grupp att råka illa ut än om det hade varit ett gäng vita.
4) Jag skulle nog vilja påstå att en rasist frustrationer är ganska konkreta - vi vill inte ha ett Sverige med större brottslighet och otrygghet än nödvändigt, alltså är vi emot invandring av i synnerhet folkgrupper som ökar brottsligheten. Vilket också är direkt mätbart. Våra klagomål är inte diffusa inre frustrationer - vi har direkt konkreta skäl till vårt missnöje, och väldigt konkreta förslag till lösningar.
5) Och den ökande rasismen/invandringskritiken har ingen som helst bäring i invandringsolitiken? Dessa två är helt oberoende av varandra? Du mig skämta aprilo. Vi kan ju konstatera att SD växer i ställen som Landskrona, Almegården och andra ställen som är i direktkontakt med invandringen. En idiot kan se hur den ena påverlkar den andra. Nej, förresten, en idiot kan inte se det.... uppenbarligen.
6) Försök säg det till dem som förr var rädda för att se drakskeppen i fjärran, eller dammet från mongolernas hästar. Som mångkulturalist i en skyddad verkstad har du glömt bort att fruktan och vaksamhet är nyttiga ingredienser i en våldsam värld.
7) Religion handlar per defintion om tro, och tro är som bekant något som existerar utan bevis. Motvilja och/eller kritik mot invandring har direkt konkreta skäl: ökat brottslighet, värnandet om självbestämmande inom sina egna gränser, önskan att inte bli ett nytt Jugoslavien, de faktiska ekonomiska konstaden för folk som inte tillför... etc. Till allt detta finns bevis. Vad vi sedan kan göra är att ta ställning, och det har både rasisten och mångkulturalisten gjort. Rasisten säger att det aldrig kan accepteras att främlingar ska slå sig ner här på vår bekostnad, att invandringen aldrig ska få betyda att våra egna livsvillkor försämras, att vårt samhälle blir otryggare och sämre. Mångkulturalister - som du - svamlar en massa ovidkommande strunt... allt medan svenskar dör, våldtas och misshandlas och rånas. Detta är den konkreta konsekvensen av din oförmåga att våra ta ställning, att våga peka på något som är fel. Du är av samma skrot och korn som dem som tvingade Galileo, trots hans bevis, att göra avbön för en TROS skull.
Du är den religiöse här - den som vägrar se bevisen, som vägrar att ens diskutera sakfrågan. Du är som prästerna som korsade sig mot Galileos och andra upplysta personers fakta och bevis, och skickade dem i arresten eller döden.
8) Det lilla jag har glömt genom åren är mer än vad du kommer att lära dig under en livstid. Du talar ju emot dig själv hela tiden, vilket gör det hela uppenbart. Först säger du att vi inte har någon möjlighet att ha egentliga fakta, att dra konkreta och hållbara slutsatser. Sedan rekommenderar du, av alla saker, utvecklingsläran, som du uppenbarligen inte begriper ett dugg av. Men poängen är: mina argumentationer, mina bevis, mina källor och mina slutsatser har vi ingen möjlighet att bedöma giltigheten i... men DINA rekommendationer ska vi helt plötsligt kunna nå en konsensus via. Du rekommenderar mig att ta del av material för att nå samma sanning som du. Men hur är det möjligt i en värld, som du beskriver, utan några sanningar och bevis alls?
Hur mycket kan man slingra sig på en skala?
Men visst, jag tar gärna en diskussion om utvecklingslära, och dess sidogren: Sociobiologi. Vi kan väl börja med att ta en titt på xenofobi, tycker du inte? Låt oss utröna om den fyller en evolutionär funktion eller inte, och vad dess syfte i sådana fall skulle vara. Eller förresten: välj du ämne, visa mig ett par slutsatser från dina rekommenderationer som DU har kommit fram till, så diskuterar vi dessa utifrån de ämnen du rekommenderade mig. Du var ju så snäll att rekommendera "lättbegripligt" stoff, så jag är ju garanterat helt oinsatt i det du rekommenderar mig. Upplys mig.
Senast redigerad av Cimmerian 2010-12-11 kl. 20:12.
Senast redigerad av Cimmerian 2010-12-11 kl. 20:12.