Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Grundfrågan kvarstår dock, varför är Afrika underutvecklat idag? Är det för en serie historiska händelser vars effekter kvarstår än idag, eller är det på grund av en barbarisk kultur och undermåliga gener? Jag har argumenterat för det förstnämnda, men nu får det räcka för idag, det mesta står i tråden redan.
Ja, för att söka bevisa den första delen - alltså en serie misslyckanden som orsak till Afrikas underutveckling - måste man kunna finna samma sak någon annanstans, historiskt eller i samtiden eller både ock. I annat fall framstår Afrika som en anomali - vilket egentligen bara leder till nya frågor (som alltid, med anomalier) som leder till MIN (rasistens) iakttagelse: afrikaner är inte som vi.
Du förstår, för att förklara Afrikas underutveckling med en serie yttre omständigheter MÅSTE du kunna visa att det som har drabbat dem är fullständigt unikt, och att samma eller likartade händelser inte har drabbat andra folk, som sedan har rest sig.
Först när detta är bevisat skulle din uppfattning i frågan stå stark.
Men, som vi alla vet, så har vi alla råkat ut för svält, naturkatastrofer, hårt klimat, missväxt, slaveri, befolkningsminskning, farsoter, krig, ockupationer, handelsblockader etc.
Att det förekommer barbari i stora delar av Afrika anser jag vara bortom alla tvivel - endast en relativist av ofantliga mått kan hävda annat. Könsstympning, autokannibalism, epidemiska nivåer av våldtäkter - även i fredsländer som Sydafrika och även på bebisar, muti-mord, ja, allt det jag varit igenom är ett faktum i Afrika, idag, år 2010.
Mycket av det som här har dryftats saknar motstycke i den vita världen - antingen förekommer händelsen inte alls bland oss, eller i en så extremt liten omfattning att frekvensskillnaden blir föremål för intresse och slutsatser som leder till mina slutsatsers giltighet.