2010-11-24, 16:10
Medlem
Orkar inte läsa igenom tråden, alldeles för mycket rasister (idioter) på fb, ville bara säga till ts att du har helt rätt! Håller med till 100%.
Citera
2010-11-24, 16:29
Medlem
Wheretheslimelives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Jag är tillräckligt insatt och förfaren i källkritik för att inse att det är något som inte stämmer i fallet förintelsen, men hur ska vi kunna reda upp detta? De som har en avvikande mening fängslas ju! Anser inte du att detta är en smula märkligt... samt olyckligt? Om man är intresserad av sanningen, vill säga.

Sifforna fick jag från boken Gulag, den där tegelstenen som gav ut för ett antal år sedan, samt den stora (och senaste?) boken om Mao. Betvivlar du siffrorna jag angav? Stämmer de inte? Visa var dessa två böcker har fel i så fall.

EDIT: Gulag, av Anne Applebaum, samt Den Röde Tsaren av Simon Sebag Montefiore. Och vad gäller Mao: Mao av Jung Chang; Jon Halliday.

2) Nu gör du det igen! Har jag sagt det? Men nu handlade det om kannibalism, vilket du påstod var en myt, vilket jag visade att det alls inte är. Du skulle återkomma med bevis för detta. Gör det, istället för att skriva en massa oväsentligheter.

Försök inte slingra dig nu. Du har klarat dig ganska bra hittills från att förfalla till mångkulturalisternas vanliga trams och oförskämdheter... snubbla inte på trösklen nu.

OK bra, riktiga källor. Förintelsen behöver vi inte gå in på. Jag har inte tid att fortsätta diskussionen idag tyvärr.

Jag hittar tyvärr inte min kulturantropologibok där det de facto står om kannibalism. Jag får hänvisa till professorn som undervisade mig som kraftigt avfärdade kannibalism som en myt, och den här boken; William Arens - The man-eating myth (1978).

Angående underbefolkningen, slavhandelns och kolonisationens konsekvenser hänvisar jag till Afrika - historien om en kontinent av John Iliffe. Handel, råvaror, naturtillgångar, kultur, teknologi, civilisationer, krigföring och i princip allt annat beskrivs i boken mycket ingående. Ta t ex s 182. "Befolkningsmässiga konsekvenser. Eftersom kampen för att öka befolkningen dittills hade varit den afrikanska historiens huvudtema var slavhandelns demografiska effekt dess potentiellt viktigaste." Man fann att "befolkningen i hela Afrika söder om Sahara utan slavhandel skulle ha uppgått till cirka 100 miljoner medan den i själva verket var cirka 50." Detta år 1850. Nej, det här bevisar ingenting specifikt och jag försöker inte bevisa någon poäng, det är bara synnerligen koherent med mina tidigare argument.

Det är tydligt för mig att du inte har någon koll på den afrikanska kontinentens historia som helhet, så jag rekommenderar dig att läsa på i ämnet. Det finns flera ämnen jag behöver läsa in mig på också, och jag kan inte svara på varje detaljfråga.

Grundfrågan kvarstår dock, varför är Afrika underutvecklat idag? Är det för en serie historiska händelser vars effekter kvarstår än idag, eller är det på grund av en barbarisk kultur och undermåliga gener? Jag har argumenterat för det förstnämnda, men nu får det räcka för idag, det mesta står i tråden redan.
Citera
2010-11-24, 16:42
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Du tar inte ansvar för vilka hemska illdåd då? Du påstår ju att vita inte ens var inblandade i slavhandeln! Det du ägnar dig åt i det fetstilta citerade skulle kunna kallas historierevisionism med nazistiska förtecken, men så långt ska vi inte behöva gå va? Du kan väl helt enkelt bara ta tillbaka det där.

Givetvis skulle formuleringen ha varit annorlunda. Men saken är den att vita inte är dom enda som är skyldiga till slavhandel med svarta och inte dom enda som tjänade på den. Ska vi köra med nån typ av kollektiv skuld så blir det fler huvuden som får rulla. Och vad säger vi om Kina som idag arrenderar upp mark i Afrika för egen räkning?

http://africanhistory.about.com/od/slavery/tp/TransAtlantic001.htm

Lite intressant läsning om slavhandeln för övrigt.
Citera
2010-11-24, 17:16
Medlem
"Vita" eller någon annan "ras" är inte skyldiga till någonting... De som bedrev slavhandel och de som tjänade på de är skyldiga. Och vem kör med kollektiv skuld? Om någon skulle ens bedriva någon sådan idé skulle väl bli idiotförklarad direkt? De människor som lever idag har ingen som helst skuld eller ansvar för slavhandeln. Och de svarta som lever idag kan inte klaga på de... eftersom de själva inte är utsatta för någon handeln. Allt sånt här är bara idiotiskt.
Citera
2010-11-24, 17:24
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noyt
"Vita" eller någon annan "ras" är inte skyldiga till någonting... De som bedrev slavhandel och de som tjänade på de är skyldiga. Och vem kör med kollektiv skuld? Om någon skulle ens bedriva någon sådan idé skulle väl bli idiotförklarad direkt? De människor som lever idag har ingen som helst skuld eller ansvar för slavhandeln. Och de svarta som lever idag kan inte klaga på de... eftersom de själva inte är utsatta för någon handeln. Allt sånt här är bara idiotiskt.

Givetvis är det helt okej när det är vita som är offer. Skuldbelägger man svarta på samma sätt är det rasism. Och begår svarta brott beror det på strukturell rasism, kulturell förnekelse , fattigdom eller så vill dom bara busa. När vita begår brott då är dom rasister eller rent av ondskefulla. Och i samma veva så cementerar man det faktum att det tydligen finns skillnader mellan olika etniska folkgrupper samtidigt som man ska framförhålla att alla minsann är lika.
Det vita samhället har dock betalat i blod och ond bråd död för både kolonialismen och slavhandeln, flera gånger om. Sök på Africa addio på google video för att beskåda den bestialiska etniska rensningen som drabbade vita oskyldiga farmare. Och med samma logik kan vi alltså snart utkräva samma blodshämnd för det som drabbar oss personligen.
Senast redigerad av ThisIsTheZodiac 2010-11-24 kl. 17:28.
Citera
2010-11-24, 17:35
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Grundfrågan kvarstår dock, varför är Afrika underutvecklat idag? Är det för en serie historiska händelser vars effekter kvarstår än idag, eller är det på grund av en barbarisk kultur och undermåliga gener? Jag har argumenterat för det förstnämnda, men nu får det räcka för idag, det mesta står i tråden redan.

Ja, för att söka bevisa den första delen - alltså en serie misslyckanden som orsak till Afrikas underutveckling - måste man kunna finna samma sak någon annanstans, historiskt eller i samtiden eller både ock. I annat fall framstår Afrika som en anomali - vilket egentligen bara leder till nya frågor (som alltid, med anomalier) som leder till MIN (rasistens) iakttagelse: afrikaner är inte som vi.

Du förstår, för att förklara Afrikas underutveckling med en serie yttre omständigheter MÅSTE du kunna visa att det som har drabbat dem är fullständigt unikt, och att samma eller likartade händelser inte har drabbat andra folk, som sedan har rest sig.

Först när detta är bevisat skulle din uppfattning i frågan stå stark.

Men, som vi alla vet, så har vi alla råkat ut för svält, naturkatastrofer, hårt klimat, missväxt, slaveri, befolkningsminskning, farsoter, krig, ockupationer, handelsblockader etc.

Att det förekommer barbari i stora delar av Afrika anser jag vara bortom alla tvivel - endast en relativist av ofantliga mått kan hävda annat. Könsstympning, autokannibalism, epidemiska nivåer av våldtäkter - även i fredsländer som Sydafrika och även på bebisar, muti-mord, ja, allt det jag varit igenom är ett faktum i Afrika, idag, år 2010.

Mycket av det som här har dryftats saknar motstycke i den vita världen - antingen förekommer händelsen inte alls bland oss, eller i en så extremt liten omfattning att frekvensskillnaden blir föremål för intresse och slutsatser som leder till mina slutsatsers giltighet.
Citera
2010-11-24, 17:45
Medlem
servuss avatar
Citat:
Alla rapporter om kannibalism är oerhört överdrivna. Organiserad kannibalism visar sig vara falskt var man än kommer. Ögonvittnesskildringar är inte vetenskap. Jag ska som sagt återkomma med kulturantropologisk forskning. Kulturantropologer har ju undersökt samtliga kulturer, stammar och folkslag som finns.
Citat:
Jag hittar tyvärr inte min kulturantropologibok där det de facto står om kannibalism. Jag får hänvisa till professorn som undervisade mig som kraftigt avfärdade kannibalism som en myt, och den här boken; William Arens - The man-eating myth (1978).
Det har dragits upp konkreta exempel i tråden på brett förekommande kannibalism i Afrika som inte kan avvisas som enskilda fall. Kannibalismen går inte att avfärda som myt. Det finns ju konkreta exempel.
Utsträckningen kan givetvis diskuteras, men någon myt är det inte.

Citat:
Om populationen begränsat sig till Afrika hade jag i viss mån kunnat instämma i din optimism. Dock raderar populationens analoga kvaliteter i västerländer i min mening all grund till optimism. Empirin är allt för överväldigande för att komma till annan slutsats än att grunden till populationens kvaliteter finns att finna inom snarare än utom den. Oavsett habitat visas i grund och botten liknande beteende.

Din slutsats är (något förenklad) att de svarta afrikanerna har "otur" ( egentligen överförbart på alla sk blattar) och att detta oflyt förklarar allt.
Min slutsats är att antingen är afrikanerna extremt känsliga för minsta lilla motgång eller svårighet (miljö), vilket oavsett vad gör dem olämpliga att släppa in i västerländska samhällen, då helt enkelt ingen miljö kan realistiskt bli tillräckligt "bra" för dem, eller så är afrikanen helt enkelt som han är. Oavsett vad, så är det din slutsats som är den långsökta. De svarta afrikanerna har "otur" överallt alltid, liksom zigenarna har "otur" och blir felaktigt anklagade för att vara skrupelfria tjuvar vart de än kommer.

Det är inte särskilt svårt att värdera sannolikheten hos förklaringsmodellerna "ihållande otur" gentemot "kultur och gener".
Kan du inte ens gå med på "otur samt kultur" eller "kultur, men inte gener" som förklaringsmodell? Du behöver ju inte ta steget ut och gå in på biologi med en gång.
Senast redigerad av servus 2010-11-24 kl. 18:00.
Citera
2010-11-24, 18:00
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Älskar när vita ska få det att låta som att de är extremt förtryckta haha

Sluta göra er till offer?
Citera
2010-11-24, 18:12
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-ZaUrie
Älskar när vita ska få det att låta som att de är extremt förtryckta haha

Sluta göra er till offer?

Nu är det ju så att rasistbrott mot vita inte uppmärksammas alls medans rasistbrott mot svarta gör det. Det märkte vi alltför väl när en rasistmobb på 20 män överföll en en ensam tjej. Sen kommer du inte ifrån det faktum att etniskt svenska tjejer i dom flesta fall är offer när invandrare våldtar och utnyttjar tjejer, hade det varit tvärtom hade du garanterat sett rubriker om det. Och det finns många fler exempel där vita skuldbeläggs för saker som skett för över 100 år sen. Ska du döma en hel ras för vad några få individer gör är det ren rasism och inget annat.
Citera
2010-11-24, 18:24
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Nu är det ju så att rasistbrott mot vita inte uppmärksammas alls medans rasistbrott mot svarta gör det. Det märkte vi alltför väl när en rasistmobb på 20 män överföll en en ensam tjej. Sen kommer du inte ifrån det faktum att etniskt svenska tjejer i dom flesta fall är offer när invandrare våldtar och utnyttjar tjejer, hade det varit tvärtom hade du garanterat sett rubriker om det. Och det finns många fler exempel där vita skuldbeläggs för saker som skett för över 100 år sen. Ska du döma en hel ras för vad några få individer gör är det ren rasism och inget annat.

Ja, att ingen vill rapportera om rasism mot vita är sant. Lite som att ingen bryr sig om när kvinnor misshandlar män eller lurar män på deras sperma.

Hur många etniskt svenska tjejer som blir våldtagna av invandrare har jag velat haft statistik på länge men ingen har gett mig tillräckligt konkret material.

Jag förnekar inte att det finns diskriminering mot oss vita men samtidigt är det löjligt att prata om det som att vi vore förtryckta. Som att vi var en "andra klassens medborgare" eller nåt.
Citera
2010-11-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Givetvis är det helt okej när det är vita som är offer. Skuldbelägger man svarta på samma sätt är det rasism. Och begår svarta brott beror det på strukturell rasism, kulturell förnekelse , fattigdom eller så vill dom bara busa. När vita begår brott då är dom rasister eller rent av ondskefulla. Och i samma veva så cementerar man det faktum att det tydligen finns skillnader mellan olika etniska folkgrupper samtidigt som man ska framförhålla att alla minsann är lika.
Det vita samhället har dock betalat i blod och ond bråd död för både kolonialismen och slavhandeln, flera gånger om. Sök på Africa addio på google video för att beskåda den bestialiska etniska rensningen som drabbade vita oskyldiga farmare. Och med samma logik kan vi alltså snart utkräva samma blodshämnd för det som drabbar oss personligen.

Men nu är det ju så att det är "vita" som skuldbelägger andra "vita", och väljer att inte rapportera om rasist dåd mot andra "vita"
Citera
2010-11-24, 19:29
Medlem
Intressant att någon som startar en tråd mot rasister väljer att posta riktigt rårasistiska tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in