Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Om du bläddrar bak några sidor så säger jag just att kulturella skillnader kan förklara en del av diskrepansen. I inlägget du citerar säger jag att de har att det ofta har att göra med en känsla av kulturell utstötthet. Ditt exempel med USA visar ingenting, jag vet inget om det aktuella exemplet - kanske är det även här den kulturella skillnaden och inte den ekonomiska som spökar? Man kan komma med en massa exempel som motbevisar en teori. En teori är dock stark när den beskriver verkligheten så som den oftast ser ut.
Det är ett faktum att alla länder har, har haft, och kommer att ha kriminalitet. Om invandrarna försvinner kommer någon annan att begå deras brott.
En idiots verklighet är enkel men ack så felaktig mina efterblivna rasistvänner
Varför? När Azschmed lämnar landet vaknar Erik upp med blattehumör eller hur resonerar du? När Azschmed slutar parasitera bidrag blir Erik avskedad? Flyttar zigenarna tillbaka till Indien börjar samerna länsa butiker på allt som är löst och gömmer det i sina fjällrävenmössor, bridgespelare börjar spela dragspel utanför köpcentrat? Vad är det för pseudovetenskapligt flum du kommer dragande med?
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
dB är ett mått på något verkligt. således en jämförelse som visar att du inte riktigt greppar skillnaden mellan att mäta empirin och att genom modeller uppfatta den. 1 cm är 1cm. 1 dB är 1dB. 1 iq är inte 1 intelligens. skillnaden? empiri är empiri, modellerad empiri är det nödvändigtvis inte. En vettigare jämförelse hade således varit t ex. BNP, eller HDI - då dessa är konstruktioner av motsvarande typ som IQ.
Att du inte greppar min liknelse talar snarare för att du inte greppat vad dB är. Om man tycker det är roligt kan man mycket väl mät intelligens i dB. Ett iq på 100 skulle då motsvara 0 dB. Både iq och dB är skalor.
Iq är ingen modell eller konstruktion det är en kvotskala för testresultat. Denna kvotskala visar sig sedan korrelera med flera intressanta variabler så som ras, inkomst, skolprestation, brottslighet, etc och framför allt med den konstruerade modellen av generell intelligens - alltså hur klipsk man är.
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
OK, så om du inte tycker att vi ska tala om en generationsskuld, kan du då tänka dig att acceptera människor med främmande hudfärg som vilka människor som helst? Tills motsatsen är bevisad t ex? Eller vill du helt fördomsfullt förutsätta att svarta människor kommer att begå brott? De är benägna att begå brott? Genetiskt? DNA-forskning påstår motsatsen. Biologiskt medicinskt? Tveksamt. Kulturellt och historiskt? Ja, kanske.
I så fall kan man ju också förutsätta att vita människor kommer att starta ett till världskrig, en ny våg av korståg och kolonisering, apartheid och förtryck eftersom det har präglat vår kultur och historia. Eller?
Nu är det ju inte hudfärgen som är grejen. Hade det bara varit hudfärgen likt olika hår- eller ögonfärger som var skillnaden hade den här diskussionen varit helt meningslös. Beteendet sitter på djupet. Att vi européer också kan bli vanvettigt grymma när det hettar till är inget jag förnekar. Det är så världen fungerar. Det finns ingen plats för förlorare. (EDIT:Även om jag såklart önskar lycka, fred och gröna skogar åt alla och så vidare.)
I slutändan handlar det om vilket samhälle man vill ha. Ett västerländskt samhälle där man kan gå på bio, ta en promenad med hunden och någon gång kanske skyldra gevär i något mer eller mindre meningslöst krig eller om man vill ha ett negerkaos där man ständigt riskerar att bli uppkäkad av grannstammen, så som det skulle se ut utan västerländsk intervention.
Västvärlden har kommit långt mot ett friare och fredligare och mer civiliserat samhälle och då är det ju synd att låta rasera detta med huvudlöst främjande av icke-västliga ... element.
Fördomsfrihet är aningslöst och naivt. Man ska inte individualisera ett kollektivt problem.