2010-11-23, 21:39
Medlem
Cindybears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Nu förstår jag inte alls. Skiljer sig människor till utseende, form och förmågor lika mycket som rottweilers och, öh är det shih tzu du menar?

Svarta människor bildar inte D-vitamin särskilt bra i våra breddgrader, speciellt allvarligt för havande alt nyblivna mödrar. Speciellt om de bär väldigt heltäckande klädsel...
http://www.halsa.se/halsa_nytt.asp?id=23&artikelid=496&com=t

Innuiternas ansikten har mindre utstickande delar osv. Övertygad om att de anpassat sig på hundratals sätt. Vice versa är en innuit inte väl lämpad för ökenklimat, visst?

För övrigt är det miljöer som tvingar fram organisation som är förutsättning för att uveckla civiliserade kulturer, ex odlingar i floder som svämmar över varje år eller svåra vintrar.

Det finns också egenskaper som är fördelaktiga att ha i civilisationer, visst?

EDIT: Koppling mellan D-vitamin brist och psykisk ohälsa finns.
Senast redigerad av Cindybear 2010-11-23 kl. 21:46.
Citera
2010-11-23, 21:42
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
http://www.dn.se/debatt/ny-dna-teknik-visar-att-det-inte-finns-raser-1.842550
Ja, vad säger de på lantbrukshögskolan? Kläm fram det nu omedelbart!

De struntar nog i vad den artiklen säger, eftersom de vet att man får bättre skörd och avkastning och man använder t.ex. ko- eller veteraser anpassade till klimat och syfte. Tror inte bönder har råd att vara politiskt korrekta här.

Du får gärna berätta för mig vad i DN-artiklen du anser vara ett bevis på att ras inte kan vara en förklaringsfaktor för intelligens eller brottsbenägenhet, förutom professorns auktoritet i sig.

Jag hittar passager som:
"I Sverige är blodgrupp A relativt vanlig (27 procent) medan den hos Amerikas ursprungsbefolkning är sällsynt (1 procent)."

Om genen som styr blodgrupp i stället styrde agressivitet skulle detta påstående passa mig som rasist alldeles utmärkt.

Och vidare

"Av den sammantagna genetiska variationen finner man att cirka 85 procent hos alla befolkningsgrupper är oberoende av geografiskt ursprung."

...vilket lämnar 15% av beroende av geografiskt ursprung? Detta är betydligt större skillnad än vad jag förväntade mig, skillnaden mellan apor och människor är väl bara några få procent. Måste vara något fel där faktiskt, men hursomhelst förstår jag inte hur detta skulle vara ett argument mot raser. Teoretiskt sätt skulle en enda gen, som reglerade uttrycket av andra gener, kunna utgöra skillnaden mellan en fyrarmad rödhårig jätte och en svartmuskig dvärg med simhud.

[/quote]
Du kan ju kolla vad Mensa själva säger om IQ-tester... http://www.mensa.se/bli-medlem/oevervakat-test/170-kan-man-traena-upp-sin-foermaga-att-loesa-iq-tester
[quote=Wheretheslimelive]

Ja jag läste,

"Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa IQ-tester, men bara marginellt. Att träna kan alltså löna sig, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att vissa individer förbättrar sin prestation mellan första och andra testningen, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen."

, det lönar sig verkligen att kolla dina bevislänkar innan man tror du har rätt bara för att du postar en länk.
Citera
2010-11-23, 21:45
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Sen koloniserade väst Afrika, det gjorde inte arabvärlden.

De kom bara dit och byggde universitet och, eh, imperier?
Citera
2010-11-23, 21:48
Medlem
Erikons avatar
Hudfärg skiter jag i, men det är det faktum att istället för att hjälpa sitt land på alla möjliga vis, visar de bara upp arslet för sin ledare, säljer sin familj till en hallick och drar igenom 6 europeiska länder för att sedan ta sig till det mest avlägsna området i i nordlandet. De lär våra ungdomar att lyssna på rapp, hata judarna som tagit över deras land, förbjuder fläsk och bygger bomber som de sedan spränger för att se coola ut i Tv, Ingenting stoppar dem från att spränga i centrum under julhandeln tacka fan att de kommer dra vidare som insekter när de spräckt Europas ekonomi plundrat allting, våldtagit allt och alla. Då kan vi bygga upp det som gått förlorat.
Senast redigerad av Erikon 2010-11-23 kl. 21:50.
Citera
2010-11-23, 22:00
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Om du bläddrar bak några sidor så säger jag just att kulturella skillnader kan förklara en del av diskrepansen. I inlägget du citerar säger jag att de har att det ofta har att göra med en känsla av kulturell utstötthet. Ditt exempel med USA visar ingenting, jag vet inget om det aktuella exemplet - kanske är det även här den kulturella skillnaden och inte den ekonomiska som spökar? Man kan komma med en massa exempel som motbevisar en teori. En teori är dock stark när den beskriver verkligheten så som den oftast ser ut.
Det är ett faktum att alla länder har, har haft, och kommer att ha kriminalitet. Om invandrarna försvinner kommer någon annan att begå deras brott.
En idiots verklighet är enkel men ack så felaktig mina efterblivna rasistvänner
Varför? När Azschmed lämnar landet vaknar Erik upp med blattehumör eller hur resonerar du? När Azschmed slutar parasitera bidrag blir Erik avskedad? Flyttar zigenarna tillbaka till Indien börjar samerna länsa butiker på allt som är löst och gömmer det i sina fjällrävenmössor, bridgespelare börjar spela dragspel utanför köpcentrat? Vad är det för pseudovetenskapligt flum du kommer dragande med?

Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
dB är ett mått på något verkligt. således en jämförelse som visar att du inte riktigt greppar skillnaden mellan att mäta empirin och att genom modeller uppfatta den. 1 cm är 1cm. 1 dB är 1dB. 1 iq är inte 1 intelligens. skillnaden? empiri är empiri, modellerad empiri är det nödvändigtvis inte. En vettigare jämförelse hade således varit t ex. BNP, eller HDI - då dessa är konstruktioner av motsvarande typ som IQ.
Att du inte greppar min liknelse talar snarare för att du inte greppat vad dB är. Om man tycker det är roligt kan man mycket väl mät intelligens i dB. Ett iq på 100 skulle då motsvara 0 dB. Både iq och dB är skalor.
Iq är ingen modell eller konstruktion det är en kvotskala för testresultat. Denna kvotskala visar sig sedan korrelera med flera intressanta variabler så som ras, inkomst, skolprestation, brottslighet, etc och framför allt med den konstruerade modellen av generell intelligens - alltså hur klipsk man är.

Citat:
OK, så om du inte tycker att vi ska tala om en generationsskuld, kan du då tänka dig att acceptera människor med främmande hudfärg som vilka människor som helst? Tills motsatsen är bevisad t ex? Eller vill du helt fördomsfullt förutsätta att svarta människor kommer att begå brott? De är benägna att begå brott? Genetiskt? DNA-forskning påstår motsatsen. Biologiskt medicinskt? Tveksamt. Kulturellt och historiskt? Ja, kanske.

I så fall kan man ju också förutsätta att vita människor kommer att starta ett till världskrig, en ny våg av korståg och kolonisering, apartheid och förtryck eftersom det har präglat vår kultur och historia. Eller?
Nu är det ju inte hudfärgen som är grejen. Hade det bara varit hudfärgen likt olika hår- eller ögonfärger som var skillnaden hade den här diskussionen varit helt meningslös. Beteendet sitter på djupet. Att vi européer också kan bli vanvettigt grymma när det hettar till är inget jag förnekar. Det är så världen fungerar. Det finns ingen plats för förlorare. (EDIT:Även om jag såklart önskar lycka, fred och gröna skogar åt alla och så vidare.)
I slutändan handlar det om vilket samhälle man vill ha. Ett västerländskt samhälle där man kan gå på bio, ta en promenad med hunden och någon gång kanske skyldra gevär i något mer eller mindre meningslöst krig eller om man vill ha ett negerkaos där man ständigt riskerar att bli uppkäkad av grannstammen, så som det skulle se ut utan västerländsk intervention.
Västvärlden har kommit långt mot ett friare och fredligare och mer civiliserat samhälle och då är det ju synd att låta rasera detta med huvudlöst främjande av icke-västliga ... element.

Fördomsfrihet är aningslöst och naivt. Man ska inte individualisera ett kollektivt problem.
Senast redigerad av servus 2010-11-23 kl. 22:28.
Citera
2010-11-23, 22:03
Medlem
Wheretheslimelives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Du är medveten om din raljerande attityd avseende vita implicit gör att du hamnar i rasistbåten med alla oss andra?

Fast det är väl samma resonemang som vanligt.
Om någon säger att vita inte kan springa hundra meter eller boxas, så är det inget att ta notis om, men skulle någon säga att svarta inte kan bygga välfungerande samhällen, så tar det hus i helvete.

Det första är ju inte sant, ta Ingo t ex. Och det sista är inte heller sant, så du får nog raljeringspriset här.
Citera
2010-11-23, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindybear
Svarta människor bildar inte D-vitamin särskilt bra i våra breddgrader, speciellt allvarligt för havande alt nyblivna mödrar. Speciellt om de bär väldigt heltäckande klädsel...
http://www.halsa.se/halsa_nytt.asp?id=23&artikelid=496&com=t

Innuiternas ansikten har mindre utstickande delar osv. Övertygad om att de anpassat sig på hundratals sätt. Vice versa är en innuit inte väl lämpad för ökenklimat, visst?

För övrigt är det miljöer som tvingar fram organisation som är förutsättning för att uveckla civiliserade kulturer, ex odlingar i floder som svämmar över varje år eller svåra vintrar.

Det finns också egenskaper som är fördelaktiga att ha i civilisationer, visst?

EDIT: Koppling mellan D-vitamin brist och psykisk ohälsa finns.

Så, på grund av D-vitaminbrist är svarta lägre stående och det gör inget om man dödar dem? Är det så jag ska förstå dig?
Citera
2010-11-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabyrinth
De struntar nog i vad den artiklen säger, eftersom de vet att man får bättre skörd och avkastning och man använder t.ex. ko- eller veteraser anpassade till klimat och syfte. Tror inte bönder har råd att vara politiskt korrekta här.

Du får gärna berätta för mig vad i DN-artiklen du anser vara ett bevis på att ras inte kan vara en förklaringsfaktor för intelligens eller brottsbenägenhet, förutom professorns auktoritet i sig.

Jag hittar passager som:
"I Sverige är blodgrupp A relativt vanlig (27 procent) medan den hos Amerikas ursprungsbefolkning är sällsynt (1 procent)."

Om genen som styr blodgrupp i stället styrde agressivitet skulle detta påstående passa mig som rasist alldeles utmärkt.

Och vidare

"Av den sammantagna genetiska variationen finner man att cirka 85 procent hos alla befolkningsgrupper är oberoende av geografiskt ursprung."

...vilket lämnar 15% av beroende av geografiskt ursprung? Detta är betydligt större skillnad än vad jag förväntade mig, skillnaden mellan apor och människor är väl bara några få procent. Måste vara något fel där faktiskt, men hursomhelst förstår jag inte hur detta skulle vara ett argument mot raser. Teoretiskt sätt skulle en enda gen, som reglerade uttrycket av andra gener, kunna utgöra skillnaden mellan en fyrarmad rödhårig jätte och en svartmuskig dvärg med simhud.

Du kan ju kolla vad Mensa själva säger om IQ-tester... http://www.mensa.se/bli-medlem/oevervakat-test/170-kan-man-traena-upp-sin-foermaga-att-loesa-iq-tester
Citat:

Ja jag läste,

"Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa IQ-tester, men bara marginellt. Att träna kan alltså löna sig, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att vissa individer förbättrar sin prestation mellan första och andra testningen, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen."

, det lönar sig verkligen att kolla dina bevislänkar innan man tror du har rätt bara för att du postar en länk.

Jaha, så människor är kor och vete? Du får nog vara försiktig med dina analogier.

Och ja, hos mensa står det ju klart och tydligt att det GÅR att förbättra resultatet, eller hur?
Citera
2010-11-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabyrinth
De kom bara dit och byggde universitet och, eh, imperier?

Vilka, väst eller araberna?
Citera
2010-11-23, 22:09
Medlem
vespens avatar
Ja,dom svarta i Afrika som ogillar vita är idioter.
Citera
2010-11-23, 22:09
Medlem
Jag höll med dig till du skrev "men visst fan är de som röstar SD trögare i huvudet än vi normala människor. " -.-

Rasism handlar inte bara om vita-svarta. Utan att man tar skillnad från "ras till ras", människa till människa.

Ibland undrar man vem som är rasist -.-

Det är också fel att dra alla över en kant. Ni som ser patrioter som rasister kan gärna få kliva fram och förklara er -.-
Citera
2010-11-23, 22:10
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Så, på grund av D-vitaminbrist är svarta lägre stående och det gör inget om man dödar dem? Är det så jag ska förstå dig?

Så du har inga motargument och väljer istället att attackera halmgubbar? Är det så jag ska förstå dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in