Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
OK alla araber och svarta är pedofiler. Och vita och araber tycker att det är helt OK att handla med svarta slavar. Vita tycker att det är OK att kolonisera och exploatera resten av världen och att starta världskrig.
Det hänger inte riktigt ihop, men historiskt sett stämmer det, eller hur. Du tycker att det är skillnad IDAG. Fine. Jag hävdar att det historiska perspektivet inte får överges, och det historiska perspektivet är inte speciellt långt heller. Kolonisering och världskrig skedde i modern tid.
Nu sänker du dig ner till en nivå som inte reflekterar väl på dig själv.
Nej, alla araber och svarta är inte pedofiler - men deras samhällen har en märklig tolerans för denna företeelse som vita samhällen inte har, eller hur? Stämmer det, eller stämmer det inte?
Senast jag kollade så fanns det ingen stor opinion i Väst för att kolonisera och exploatera resten av världen - lugna ner dig lite nu. Och export har ALLTID varit köparens marknad, nästan i alla fall. Studera de många handelskrigen i Europa från 1500-talet och framåt, och du hittar exakt samma orättvisor som du hittar i Afrika på sina ställen idag. Att bli utnyttjade av en starkare handelspartner som har alternativa säljare är INTE unikt för Afrika, och om du hade kunnat vår historia skulle du förstås känna till detta faktum.
Jag överger ALDRIG det historiska perspektivet. Nästan allt jag skriver sker med historien som prisma. Men jag anser att forna umbärande och orättvisor och krig och död INTE kan anges som skäl att man som folkgrupp aldrig riktigt får till det, att som folkgrupp - var man än befinner sig, hur många riktade satsningar som än ges - alltid utgör bottenskiktet i samhället. Majoriteten individer, märk väl, ur nämnda folkgrupper.
Ja, världskrig och kolonisering hände i modern tid, men skillnaden mellan världskrigens effekt på Europa och 1900-talets sista decennier av kolonisation är enorma. Krig förstör. Raserar. All produktion inriktas på kriget, och allt annat får sättas åt sidan. Tala med någon som har upplevt WW2 så får du en bild av hur det var.
Den sista tidens kolonisering raserade inte - vita svepte inte fram och avrättade allt i sin väg, utan man byggde skolor och fabriker och man producerade. Jag säger inte att det är en dans på rosor att bli koloniserade, jag själv mår illa av tanken, men liksom du gärna visar universiteten i 1400-talets Afrika med stolthet, och dessa kom av en muslimsk kolonisering av Östafrika, konstaterar jag att även den vita koloniseringen medförde goda saker som de koloniserade kunde bygga vidare på när det hela var över.
Vi vita lämnade inga ruiner efter oss för 60 år sedan. Vi lämnade massor av saker som hade byggts upp, och varje år sedan dess har vita människor rest till Afrika för att hjälpa till med massor av saker - om så bara för att försöka rädda svarta liv.