Citat:
Ursprungligen postat av rövner
... hål i välfärdssamhället till följd av en sluttande befolkningskurva som jag redan knäppt dig på näsan om. Följerna av SDs huvudlösa förslag att minska invandringen så kraftigt skulle med all sannolikhet bli stora ekonomiska problem och också kraftigt höjd brottslighet.
Knappast troligt. En modern myt skulle jag vilja säga.
För det första ställer jag mig skeptisk till att vi överhuvudtaget kommer hamna i någon flaskhals på arbetsmarknaden pga demografin - om 10 år kommer vi uppleva vår lägsta arbetslöshet i den moderna historien.
Förbättrade och automatiserade processer ersätter allt fler arbetstillfällen inom industrin,vilket frigör fler människor till tjänste/service sektorn. Och alla pensionärer behöver ändå inte vårdpersonal som tar hand om dem dygnet runt. Högst troligt kommer den svenska arbetarklassen uppleva en ekonomisk storhetstid de närmsta decenniumen.
Men med en kraftig invandring - för att pressa tillbaka arbetarklassens löner och motverka facken - vad sker när den tillfälliga puckeln av 40-talister dött ut eller flyttat utomlands, och slutat spendera sina förmögenheter? Då står vi inför massiva problem med en stor arbetslöshet, ett stort utanförskap, spänningar i samhället, och... - troligen en fortsatt massiv invandring! Inte utan att man bävar för 2030-talet om rådande situation får fortsätta.
Citat:
Invandrare har blivit tillskjutna den svenska arbetsmarknaden i stora mängder
Du har rätt - den svenska arbetsmarknaden, det svenska välfärdssamhället och det svenska folket, är inte redo att ta emot sådana mängder av invandrare som nu sker.
Citat:
och man har satt alla i samma förstäder, detta är inte optimalt för integrationen.
Ingen sätter någon i förstäder i Sverige, dit flyttar man själv.
Bor trångt med förslumming som följd. Lär sig inte svenska, försörjer sig på bidrag och bildar vad SD kallar etniska enklaver där de endast umgås med landsmän, talar sitt språk, och hamnar allt mer utanför det svenska samhället. Flyttar in till
kommuner som är hårt ekonomiskt ansatta, samtidigt som välavlönade, svenska barnfamiljer flyttar ut och minskar skattebasen.
De kommuner som nu protesterar mot den ohämmade invandringen är alla styrda av Socialdemokrater:
Malmö, Södertälje, Söderhamn....
Citat:
Man kan också konstatera att sossarnas klemande med nyanländas utbildning och liknande inte direkt gynnat de människor som verkligen vill lära sig något.
Och alla de här problemen är verkliga och diskuteras av de riktiga partierna. Endast SD diskuterar påhittade problem och lösningar som kommer leda Sverige rakt ner i ett rövhål.
De är
inte påhittade problem. Att negligera väljarnas oro som du gör, kommer bara leda till att SD växer som en svamp suger upp desperation. Det som saknas i Sverige är att de
etablerade partierna lyssnar på sina kommunpolitiker, och börjar föra en ansvarsfull invandringspolitik. Annars tror jag SD hamnar på
9.2% år 2014, och kanske
15-20% år 2018. Troligast är att de stabiliserar sig ungefär på Fremskrittspartiets nivå i Norge (22,9% i valet 2009), och bildar regering under 2020-talet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fremskrittspartiet
Citat:
Eftersom Sverige inte har nått att tjäna på SDs politik så får man sluta sig till att partiet inte egentligen som de säger vill värna om Sverige och svenskarna. Då ligger det nära till hands att anta att de gamla rasistiska motiven ligger kvar nånstans bakom fasaden.
Och jag håller med TS om att rasister i allmänhet inte är några genier, men när det gäller dessa neofascistiska idiotrörelser i Europa blir det pinsamt mycket tydligare.
Att stoppa huvudet i sanden kommer inte att hjälpa.
Alla anklagelser om att SD är ett rasistiskt parti kommer att slå tillbaka mot deras rabiata motståndare.
Väljarna kommer att syna korten, lära sig fundamenten i deras partiprogram, och inse att SD inte är mer rasistiska än de moderater och sossar som avslöjats i valstugorna. Hjälp inte till att begå det misstaget, det kommer bli klassiskt, och
skratten kommer eka på samma sätt som man idag skrattar åt 70-talets flumsamhälle i velourbyxor.