Citat:
Ursprungligen postat av rövner
1) För att återknyta till våran diskussion om våldtäktsstatistik så kan vi se att lagstiftarna har skärpt och förtydligat den ordentligt. Mycket som idag klassas som en våldtäkt hade inte klassats som en våldtäkt för 50 år sedan. Ulf Lundell har ju själv erkänt att han tillsammans med några kompisar gruppvåldtog en kvinna när an var ung och att det i dag skulle klassas som våldtäkt. Naturligtvis begicks det gruppvåldtäkter innan negrerna kom och naturligtvis skulle det begås gruppvåldtäkter även om de försvann.
2) Om vi börjar komma längre bak i kriminalhistorien så finns det inte alls lika mycket statistik, men ingen seriös forskare skulle påstå att det inte begicks betydligt fler våldtäkter vid t.ex. det "ariska" sekelskiftet än idag, helt enkelt för att lagstiftningen då inte tydde det som våldtäkter och det var mer accepterat, dessutom var våldsdåd överhuvud vanligare på den tiden då det fortfarande fanns ett prolitariat och polisiära insatser inte nådde lika många i samhället.
1) Så... det var INTE förbjudet att våldta på 50-talet?
2) Aj aj aj! Vi som har studerat historia på landets arkiv är lyckligt lottade här i Sverige, eftersom vi har gedigen statistik tillbaka till 1600-talet.
Så nej, ingen seriös historiker skulle faktiskt påstå det du hävdar. Bara någon som är totalt okunnig inom historia kan göra en sådan vild gissning.
Du har även fel om våldsdåden. Vet du vilket det vanligaste brottet var under hela 1800-talet? Stöld. Ofta av smycken eller kläder.
Våldsbrott var mycket sällsynta.
Jag har tillbringat dagar och veckor och månader med näsan i gamla domböcker. Det är alldeles tydligt att du bara gissar, och det reflekterar inte väl på dig själv.
Men om du vidhåller så ber jag dig bevisa det - vi HAR gedigen statistik att tillgån långt, långt tillbaka i tiden.
Nu ska vi titta vad Colin Wilson säger om saken, författaren till mastodontverk som undersöker brott under alla tider. Vi tittar närmare på just våldtäkter förr i tiden:
"But we can also see that the sexual violence tended to be confined to members of society who had a great deal of power over other the lives of other people. It was simply NOT COMMITED by the ordinary criminalm, who was more concerned to keep body and soul together by stealing money or food." (The Mammoth Book of Murder. Colin Wilson, sid. 71)
Oj då - det stämmer ju bra med det jag såg i domböckerna, tycker du inte?
Har jag fel? Har Colin Wilson fel?
Kom med något som visar detta, tack.