Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
OK, då tycker jag att du har klargjort var du står och jag har lagt fram mina argument så att det räcker tror jag. Tack för den här delen, det var intressant.
Jag hade förvisso en fråga om det barbariska Afrika som du inte svarade på, och vars svar jag gärna hade tagit del av. Det är nämligen så att en annan användare ondgjorde sig över att jag kallade folkslag barbariska - just för att jag tog upp barbariska sedvänjor... och användaren vägrade svara på den raka frågan om inte han/hon tyckte att exempelvis omskärelse är barbariskt.
Jag skulle som sagt gärna ta del av din syn på saken.
Är det inte trots allt så, att många afrikanska folkslag än idag tillämpa sedvänjor som, om vi skulle ha läst om dem hos ett utdött folk, vi utan att tveka skulla ha kallat vid deras rätta namn: barnarer? Men eftersom svarta är "offer" så gör vi inte det?
Min fråga kring förmågan till abstrakt tänkande anser jag också vital för diskussionen - gör inte du? Söker vi inte alla förklaringarna till att svarta alltid misslyckas i Väst, som grupp betraktat? Kan vi verkligen nöja oss med att säga att det är för att de har lidit? Ska vi låta det bero med detta?