Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Jag har läst historia så jag har ganska bra koll, jag också. Och att kolonialismen skulle hindrat utvecklingen så mycket som du påstår är mycket, mycket osannolikt. Det var inte bara i Afrika som britterna använde sina kanoner, utan även i Asien. Indien var också en koloni, likaså hela Sydamerika. Sen har vi ju handelskonflikterna med Kina. Och som grädde på moset så har vi Japan; ett land som blev totalt jävla överkört av kanonbåtsdiplomatin. Japan blev enormt exploaterat, likaså Kina och Indien. Hur ser dessa länder ut idag? Som länderna i Afrika? Nej, precis.
Japan är ett extremt intressant och imponerande exempel. På hundra år gick man från något som kan liknas vid den medeltida feodalismen till ett av världens ledande nationer, inte minst teknologiskt. Detta trots britternas exploatering.
Och vad menar du med att vi låg på ungefär samma nivå på 1500-talet? Jag skulle gärna vilja se valfritt afrikanskt land stå emot den spanska armadan eller varför inte våra kanoner? Och om du nu läst så mycket bör du veta att slaveriet var ett resultat av den industriella utvecklingen, inte tvärtom! När Europa började söka efter arbetskraft i Afrika så var det bara att höja musköten och peka. Motståndet bestod av pinnar och sten.
Japan är ett extremt intressant och imponerande exempel. På hundra år gick man från något som kan liknas vid den medeltida feodalismen till ett av världens ledande nationer, inte minst teknologiskt. Detta trots britternas exploatering.
Och vad menar du med att vi låg på ungefär samma nivå på 1500-talet? Jag skulle gärna vilja se valfritt afrikanskt land stå emot den spanska armadan eller varför inte våra kanoner? Och om du nu läst så mycket bör du veta att slaveriet var ett resultat av den industriella utvecklingen, inte tvärtom! När Europa började söka efter arbetskraft i Afrika så var det bara att höja musköten och peka. Motståndet bestod av pinnar och sten.
Att du tycker att det är osannolikt gör det inte mindre sant, men det är alltså kolonialismen i kombination med slavhandeln. Japp, kanonbåtsdiplomatin användes mot mindre värda folkslag runt hela jorden. När man fick tillgång till flygplan och bomber använde man dessa vapenslag med lika stor framgång. I Sydamerika blev rätt många miljoner indianer dödade och ersatta med spanjorer, men någon slavhandel i samma utsträckning som i Afrika förekom inte. Inte heller i Indien och definitivt inte i Japan. Ett handelskrig mot Kina minskade knappast befolkningen där.
Jag sa inte att vi låg på ungefär samma nivå på 1500-talet, jag sa att då stod kontinenterna varandra som närmast teknologiskt och utvecklingsmässigt. Det betyder inte att vi nödvändigtvis stod på samma nivå, bara att vi stod närmare varandra än vad vi gör nu.
Motståndet bestod inte av pinnar och sten... Ska du påstå sådant är det kanske inte värt att vi diskuterar. Man hade dock inte kanoner och framförallt inte fartyg (med kanoner) som snabbt kunde ta sig från en kontinent till en annan. Förresten, menar du att den industriella revolutionen skedde på 1500-talet alltså?
Det intressanta är ju att detta har hänt och att västerlandet har begått fruktansvärt många illdåd. Jag ser inte hur detta på något sätt skulle rättfärdiga rasism. Jag väntar också fortfarande på argument för rasism. Källor, vetenskap osv.