Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Intressant fråga. Vad vet du och jag om folk i Afrika? Vad vet vi om deras samhällen och civilisationer? Ställ dig dessa frågor, hitta svar och inse att Afrika är det minst utvecklade området på denna planet. Och det beror då fan inte på miljö.
Jag vet uppenbarligen betydligt mycket mer om dig om Afrika då jag har läst kulturantropologi, kultur och idéhistoria och filosofi. Dessutom har jag varit där och studerat kontinentens historia och skrivit uppsatser. Ja Afrika är det minst utvecklade området på planeten och du har rätt i att det inte beror på miljö. Det beror på koloniseringen av kontinenten, slavhandeln och exploateringen av resurser.
Från 1500-talet, vilket är den period i mänsklighetens historia när kontinenterna stod närmast varandra teknologiskt och utvecklingsmässigt, har Afrika haft en faktiskt befolkningsminskning under ca 400 år. Några gissningar vad det beror på? Just det, slavhandeln.
Du kanske känner till att afrikaner togs som slavar till Västindien och Amerika? Du kanske känner till att västerlandet koloniserade Afrika med våld och lät befolkningen arbeta som slavar? Hört talas om kanonbåtsdiplomati? Det var brittiska imperiets sätt att lösa konflikter. Två folkslag är helt och hållet utrotade i världen, de ena är tasmanierna och det andra fanns i Afrika, jag minns inte vad det heter men det står att läsa i den här boken;
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=983
Den här fina, hederliga, överlägsna, kolonisationen är en av baserna för vårt västerländska välstånd. Man talar om handelstriangeln, svarta slavar fördes till bomullsplantager i Amerika och bomullen togs till Europa. För att nämna ett exempel på handelsvaror, det fanns många andra, t ex gummi, elfenben, kakao, kaffe osv. Ta exemplet Belgiska Kongo t ex. Man beräknar att ca 10 miljoner svarta dog för att kung Leopold och Belgien fick härja fritt. Belgien är känt för sin choklad du vet. Växer det kakao i Belgien? Nej, men i Kongo.
Under åren efter 1500-talet förstördes alla former av samhällsstrukturer i Afrika söder om Sahara och man kunde inte ens behålla en skriftlig tradition, svarta sågs ju inte som människor som kunde få utbildning och arbete, och det berodde inte på dem själva. De västerländska makterna passade sedermera på att fullkomligt plundra kolonierna när dessa krävde självständighet. Hur skulle du bygga upp ett land utan infrastruktur, skolor, industri eller tillgångar?
Kom inte och säg att det beror på afrikanerna själva att kontinenten Afrika söder om Sahara är underutvecklad.