2009-03-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
Hej!

Jag gjorde tidigare en tråd i "musik"-delen där jag frågade huruvida vad som gäller om man får ett paket skickat från en privatperson USA men jag fick inte riktigt det svar jag var ute efter.

Det jag hade tänkt göra för att slippa moms + tull är helt enkelt att beställa min produkt (elgitarr i det här fallet) från internet och få den levererad till min kompis som för tillfället bor i USA. Sedan skulle min kompis paketera om gitarren (räcker det att stoppa in gitarren i det fodral jag också köper?) och skicka paketet hem till mig här i Sverige. På detta sätt slipper jag betala moms + tull och betalar endast frakten.

Mina frågor:

1. Fungerar detta eller har jag fått något om bakfoten?

2. Ifall detta skulle fungera. Hur ska min kompis gå tillväga för att skicka paketet? Måste han t.ex. skicka det som "gift" eller är det bara att skicka det som ett vanligt paket?

3. Om detta inte skulle fungera. Skulle han då kunna ta med sig gitarren på flyget hem när han flyger hem i juni? hur mycket skulle det kosta och hur skulle det gå till?

Uppskattar all sorts information men helst de som är relativt säkra på vad de snackar om då jag läst om många som sagt att det inte går och många som sagt att detta går. Vill helst vara säker på detta innan jag lägger i väg en beställning på 8000kr och vill inte riskera en extra avgift på 3000 i onödan.

Helt lagligt går inte att göra någonting i (S)verige. Men du kan åtminstone se till att du inte blir avslöjad. Be kompisen skriva nåt följebrev som gör att tullen tror att det är din gamla trogna gitarr som du glömt i USA och nu får hemskickad. Sånt behöver man ju inte betala tull på. Med andra ord bör inte kvitton, orginalförpackningsmaterial etc medfölja samma leverans som gitarren.

Ett annat alternativ är ju att man kryssar i "gift", och kompisen kan ju då även skriva "grattis på ***-dagen" eller något, på ett kort i paketet.
Citera
2009-03-16, 01:11
Medlem
Tråknicks avatar
Man kan ju åka dit om man har otur. hörde om nån som köpt en gura billigt i us och fastnade med den i tullen när han landat i Svedala. De trodde inte på hans story om att han haft med sig den dit och spelat osv utan kollade upp vad den kostade online (vilket var mycket mer än vad han betalt) och sen fick han snällt betala.

Det första du ska göra är att skicka den med usps, skicka aldrig med fedex eller andra. Sen får du ju som de andra säger försöka be honom packa det så födelsedagslikt som möjligt, kolla även om det går att skita ner gitarren så att den lätt går att göra ren igen, eller eventuellt skruva av mickar eller annat som gör att den ser mindre ny ut. Tullen har dock sett det en miljon gånger förr så vill de sätta dit dig så gör dom det.
Citera
2009-03-16, 01:30
Medlem
Har du ens kollat på Tullverket?
http://www.tullverket.se/sokordao/g/...280005731.html

Gift-idén fungerar inte över 500kr.

Att det är en privatperson som skickar är ointressant. Samma sak vad gäller kompisens ompackning av gitarren.

Kan du "bevisa" att du ägt gitarren sen tidigare och själv fraktat den till USA kan du komma undan moms+tull när den förs tillbaka. Men ett sådant "bevis" ska egentligen vara ett intyg från amerikansk tull på att den förts in i landet. Alltså inte möjligt här...

Avsändaren kommer tvingas fylla i en tulldeklaration i USA. Där kan man möjligen skriva ner värdet, men då missar man möjligheten att försäkra försändelsen till fulla värdet.

Man kan möjligen komma runt med fejkade papper på att den är en garantiförsändelse som skickas efter en garantireparation, men det är svårt.

I korthet: du kan ha tur och komma undan, men chansen är lite och du bör därför räkna med ungeför 28-30% i totala avgifter.

/J
Citera
2009-03-17, 13:02
Medlem
_Archs avatar
Se till att orginalkvittot skickas som vanlig post till dig, be sedan din "polare" skriva ett nytt kvitto med ett mycket lägre pris - kanske 3000:- och skicka det med guran. Betala sedan moms+tull på det istället om dom börjar tjafsa.
Citera
2009-03-17, 18:39
Medlem
Du har väl egentligen 2 alt.
Antingen skriver du ner varuvärdet så långt du vågar, risken med detta är att du bara får ersättning från fraktbolaget på angivna varu värde in nått skulle inträffa.
Tullen kan fatta misstankar och göra upp uppvärdering av varan.
Varu värdet står på paketets tulldeklaration/innehålls deklaration,dvs att hinna hugga paketet innan tullen i sverige får det för att ändra varuvärdet är tämligen omöjligt.

Alt att du sätter skriver ett varu värde du känner att du kan betala och som även känns okej vid ev förlust av transportbolaget.

Vad tull-satsen är på gitarrer vet jag inte, olika saker har olika satser.
Då USA är ett sk 3e land betalas det på följande sätt/ordning vad gäller moms och tullavgift:
Varans pris+frakten=en summa du betalar tullavgiften på.
Pris+frakt+tull= beloppet du skall betala momsen på.

Några tips du kan få är: inga instruktionsböcker eller dylikt i paketet, inget NY emballage på gitarren, en rimlig varu värdes summa.

Gift mfl mfl texter är sedan länge använt vid köp från 3e land för att undkomma moms mm.
Dvs: tullen är medvetna om detta och genomskådar lätt många ggr.

Alla paket fastnar inte heller i tullens stickkontroller, så det finns även risk för att du kan slippa både tull och moms.Men detta går ju inte att svara på i förhand.
Citera
2010-03-23, 16:40
Medlem
BilboBus avatar
Fejka försändelsebelopp.

Jag beställde kläder från asien på drygt 1400kr. Jag fick ett brev från posten för några dagar där de tilfrågar mig att skicka ett "Kvitto eller någon annan betalningshandling som stryker varuvärdet varubeskrivningen vad innehåller försändelsen".

Jag har någon form av email "shipping invoice" som listar de olika plaggen och visar total summan i dollar. Som jag tänkt att bifoga. Jag undrar om jag kan med lättjan ändra priserna i exempelvis photoshop för att få ner kostnaden. Känner mig inte så mannad att betala nästan 50% mer i form av skatter och moms.

Att ändra så den totalkostnaden kommer till 800-900kr vore väll inte helt orelastiskt i mina ögon.

Vad tror ni komer det funka och är det någon som gjort något liknande?
Citera
2010-03-23, 17:06
Medlem
Kaustis avatar
Hur ska dom kunna motbevisa dig? Det skulle ju vara om det står i paketet vilken butik du fått varorna från.

Jag tror knappast dom kommer bry sig, och än mindre göra nåt åt det, sålänge det inte finns med ett kvitto i paketet där det står hur mkt paketet är värt.
Citera
2010-03-23, 17:06
Medlem
Bergakungens avatar
Tja, allt och alla har sitt pris, och ditt verkar lågt. Det du kan vinna är ju några hundralappar.

Tullen är ju inte dumma, de kan också surfa på nätet och kommer att kunna reda ut att du ändrat priserna om de får för sig att du fular dig med detta.

Är det bara litet tull och moms det handlar om, bry dig inte. Straffet du riskerar är ju i ditt fall urkundsförfalskning (om du ändrar i fakturan) och diverse tull och införselbrott.

Tips: håll de här paketen under 700 spänn, så går det lättare.
Citera
2010-03-23, 17:18
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tja, allt och alla har sitt pris, och ditt verkar lågt. Det du kan vinna är ju några hundralappar.

Tullen är ju inte dumma, de kan också surfa på nätet och kommer att kunna reda ut att du ändrat priserna om de får för sig att du fular dig med detta.

Är det bara litet tull och moms det handlar om, bry dig inte. Straffet du riskerar är ju i ditt fall urkundsförfalskning (om du ändrar i fakturan) och diverse tull och införselbrott.

Tips: håll de här paketen under 700 spänn, så går det lättare.

Tycker det inte är vidare lågt, med tanke på vad skattepengarna går till. Det blir ju runt 700kr extra vilket är 50% mer än vad jag planerat så nog är det mycket pengar för en fattig student som var dum nog att förtränga tullreglerna. Varför ska jag hålla paketen under 700kr?

Och tullen har tid med detta? Att sitta och kolla upp kläder på internet, kläder som kan ha haft ett annat pris vid beställning ? Eftersom det inte stog utanpå paketet, så får jag be till gud att det inte finns en faktura inuti som visar vad det egentligen kostat.
Citera
2010-03-23, 17:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Tycker det inte är vidare lågt, med tanke på vad skattepengarna går till. Det blir ju runt 700kr extra vilket är 50% mer än vad jag planerat så nog är det mycket pengar för en fattig student som var dum nog att förtränga tullreglerna. Varför ska jag hålla paketen under 700kr?

Och tullen har tid med detta? Att sitta och kolla upp kläder på internet, kläder som kan ha haft ett annat pris vid beställning ? Eftersom det inte stog utanpå paketet, så får jag be till gud att det inte finns en faktura inuti som visar vad det egentligen kostat.

Som sagt, mitt råd är ägnat att hålla dig utanför straffregistret, inte att optimera dina utgifter. Har du råd att att skicka efter för 1400 kr och är student torde du vara kapabel att reda ut vad extrakostnaden skall bli redan innan beställningen. Om du vill riskera att svärta ner dig för 700 kronor eller något sådant, så, som man säger, be my guest.

Avseende 700-kronorsgränsen (den är inte exakt): gör en sökning på orden "tull" och "gåva". Fundera sedan helt kort på varför alla kinahandlare har "gift" som förval på tulldeklarationen.

Och, har tullen tid med detta? Inte tror du att tullen är en affärsdrivande organisation? De jagar både små och stora införselbrottslingar och vaktar på att vårt fina samhälle inte förpestas av otullade och omomsade varor från t e x Kina och USA. De jagar inte dig (eller mig) för att tjäna pengar, utan för de vackra principernas skull. Men som all myndigheter slår de med hård hand om du lurar dem aktivt.

Men du gör som du vill. Jag bedömer att du har stor chans att klara dig, mindre risk att åka dit. Sedan kan du alltid berätta för din framtida arbetsgivare (du var ju student?) att det inte var den sortens varusmuggling eller den sortens urkundsförfalskning. Han litar säkert på dig.
Citera
2010-10-22, 17:39
Medlem
Lite halvt offtopic..

är det inte så att tullen har 2 anledningar till att kräva ett riktigt varuvärde i deklarationen, och det är skatter samt tullavgift + att om nånting händer, som t.ex att paketet försvinner i tullen så blir du ersatt till värdet som skrivits i deklarationen?
Citera
2010-10-22, 18:29
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns flera anledningar att inte fubba. Det smidigaste är till att börja med inte köpa grejor om det blir en dålig affär OM man får tull/moms på den då den kommer.

Sedan finns den magiska gränsen för gåva, när tullen inte bryr sig, typ 500 kronor. Håll "gift" under detta värde. Köper man något dyrare i delar, så sprid i så fall paketen. Ibland på Ebay ser man en del dyrare kapitalvaror i HongKongaffärer, där man får någon liten gåva med på affären. Då kan den listige kinesen skriva "gift" på paketet ("Ojdå, satt det en dyr kamera på UV-filtret som var en gåva, så det kan bli...")

En annan möjlighet, varuprov under ungefär 300 kronor, men det är krångligare.

Tullen är inte dum, och vet hur det (inte) funkar, så de begär att få gåvan värderad emellanåt. Visar man inget kvitto, slip eller vad man nu har (Paypalkvitto) så öppnar de paketet, de får de lov till. Sedan vet de rätt väl vad allt kostar, de har också Internet och söker med facit i hand. Så en skitdyr kamera för 30 HK-dollar blir inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in