2012-06-20, 13:05
Medlem
Oneways avatar
Klart det finns en risk att tullen öppnar paketet och väljer att undersöka värdet.
Du får hem ett brev där tullverket ber dig skicka in papper som styrker värdet. Tex orderbekräftelse, kvitto på betalningen och i vissa fall utdrag från ditt bankkonto.

Jag har själv råkat ut för det flertalet gånger men har lyckats komma undan alla gånger.
Det gäller uteslutande om varor köpta på ebay och betalda via paypal.
Citera
2012-06-20, 15:01
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Klart det finns en risk att tullen öppnar paketet och väljer att undersöka värdet.
Du får hem ett brev där tullverket ber dig skicka in papper som styrker värdet. Tex orderbekräftelse, kvitto på betalningen och i vissa fall utdrag från ditt bankkonto.

Jag har själv råkat ut för det flertalet gånger men har lyckats komma undan alla gånger.
Det gäller uteslutande om varor köpta på ebay och betalda via paypal.

Nu är paketet skickat iaf, förhoppningsvis går det vägen.

Hur ofta har du råkat ut för detta? Kan du ge några exempel på omständigheterna runt frakten kontra värdet i dessa fall?

Hur lyckades du komma undan med det?
Citera
2012-06-20, 15:13
Medlem
Oneways avatar
Tjaaa,

Jag hade en låda med ett totalt värde 20.000kr som förtullades med ynka 150$, det var en stor kartong som vägde ca 10kg. Den lådan gick igenom utan några som helst problem.

Andra gånger har mindre paket med nedskrivna värden blivit stoppade men inte öppnade, tullen har sedan bett mig komma in med underlag som visar vad jag betalat. Det löste jag på mitt speciella sätt.

Sen har även paket blivit öppnade och jag ombeds skicka in underlag, dessa har jag löst på samma sätt.

Summa summarum, det är väldigt enkelt att komma undan med nedskrivna värden om man vet hur man går tillväga när tullen vill se underlagen.

Om du får problem med ditt paket kan jag hjälpa dig men då blir det via PM.
Citera
2012-06-20, 15:19
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Tjaaa,

Jag hade en låda med ett totalt värde 20.000kr som förtullades med ynka 150$, det var en stor kartong som vägde ca 10kg. Den lådan gick igenom utan några som helst problem.

Andra gånger har mindre paket med nedskrivna värden blivit stoppade men inte öppnade, tullen har sedan bett mig komma in med underlag som visar vad jag betalat. Det löste jag på mitt speciella sätt.

Sen har även paket blivit öppnade och jag ombeds skicka in underlag, dessa har jag löst på samma sätt.

Summa summarum, det är väldigt enkelt att komma undan med nedskrivna värden om man vet hur man går tillväga när tullen vill se underlagen.

Om du får problem med ditt paket kan jag hjälpa dig men då blir det via PM.

Hmm okej, får väl se om de stoppar mitt paket också. Återkommer om det händer.
Citera
2012-08-20, 05:34
Medlem
om man skickar vara till norge och sen åker dit och hämtar den ?
Citera
2012-08-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cricke90
om man skickar vara till norge och sen åker dit och hämtar den ?

Ja då ska du i princip betala tull och moms dels in i Norge och sedan in i Sverige. Grattis.
Citera
2012-08-20, 09:28
Medlem
Jag har fått många paket gratis från usa och kina och här är mitt tips(dvs utan tullskatt)

be företaget skicka in det på någon privatperson och be dom kryssa i gift och sen birthdaypresent : Och vad det innehåller voila! det kommer igenom!
Citera
2012-08-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
Jag har fått många paket gratis från usa och kina och här är mitt tips(dvs utan tullskatt)

be företaget skicka in det på någon privatperson och be dom kryssa i gift och sen birthdaypresent : Och vad det innehåller voila! det kommer igenom!

Värt att påpeka är ju att det är olagligt för säljaren och desutom för dig som köpare. Men det är en vanlig företelse och jag tror inte det är många som åker dit på det (mer än att behöva betala tull och moms alltså).
Citera
2012-08-21, 11:33
Medlem
Conceptions avatar
Ett stort problem är bara om paketet försvinner.

Det var en kille här som fick ett paket skickar från USA med DHL där värdet var nedskrivet. Paketet försvann. Killen fick ersättning med $100 fast innehållet vart värt 7000kr.

Surt sa räven om rönnbären.
Citera
2012-09-01, 13:40
Medlem
Askenars avatar
Hur blir det med kläder som har alla tag's (modell, pris etc) bortklippta och kvitton slängda innan hemresa?
Citera
2012-09-01, 13:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur blir det med kläder som har alla tag's (modell, pris etc) bortklippta och kvitton slängda innan hemresa?

Det finns en gammal tullpraxis som bygger på att sådant som är rimligt att man lika väl skaffar under resan som tar med hemifrån är inte föremål för tullens nyfikenhet. Det är därför det påstås att man slipper tull på fina kameror eller annan elektronik "bara man inte har kvitton". Ibland kan det förstås ligga något i detta, men inte ens sprillans grejor väcker normalt tullens intresse.

Det är ju inte orimligt att köpa på sig ett lager kalsonger, några par av sin favoritmodell av skor eller tröjor då man hittar dem utomlands. Jag har själv tagit hem dyra sjökläder från England på den tiden man inte egentligen fick det - aldrig något problem.

Jag tror att man överdriver risken för att tullen skall reagera på normalt bagage, om än litet finare kvalitet och några extra av något. Det som är problemet är när det handlar om olaglig import, varumärkesbedrägerier och hemtagning av balar med (falska) märkeskläder eller fiffel med tull och momsavgifter. Det är annat som tullaren hugger på om man är resenär. Se upp om tullarens hund tycker du verkar vara extra spännande...

Att smuggla märkeskläder med kurir blir så dyrt (tänk på biljettkostnader och viktgränserna på flyget... ) att det inte kan bli ett verkligt problem.
Citera
2012-09-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Värt att påpeka är ju att det är olagligt för säljaren och desutom för dig som köpare. Men det är en vanlig företelse och jag tror inte det är många som åker dit på det (mer än att behöva betala tull och moms alltså).

Bumpar lite detta.

Jag har tänkt att beställa en laptop från USA, och undrar kan det bli några konsekvenser om man försöker detta att man skriver "present" osv? Eller är det värsta som kan hända att de kollar ändå och skickar räkningar på moms osv. Och måste man själv deklarera att man har köpt någonting efter man har gjort sitt beställning eller är det ett automatisk process?

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in