Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-08-21, 11:31
  #1
Medlem
wh0res avatar
Samlingstråd där frågor om exempelvis att skicka en sak som gåva genom tullen skall tas. Även frågor om huruvida man kan skriva ner värdet för att på det viset undvika tull och liknande lösningar kan med fördel diskuteras här istället för i spridda trådar eftersom svaren oftast är liknande.

//Moderator
Citera
2007-06-14, 14:20
  #2
Avstängd
Duffens avatar
Sko köp på ebay(tullen)

Jo det är så här för 4 veckor sedan köpte jag ett par skor på ebay, 400 kr för skorna och 200 för frakten totalt: 600:-, idag fick jag en faktura från tullen som kräver mig på yttligare 400:-, Kan de göra så på så små belopp?, Kan jag lika gärna glömma att slippa betala eller är det lika bra att betala?
Citera
2007-06-14, 14:23
  #3
Medlem
swebarbs avatar
För att undgå tullens avgifter ska man från ett land utanför EU be dom skicka paketet som Gift och sätta ner värder under 500kr tror jag det är i SEK för att det ska räknas som en gåva. Sätter dom ett högre värde eller skriver inte "gift" så har tullen rätt att göra så.
Citera
2007-06-14, 15:13
  #4
Avstängd
Duffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
För att undgå tullens avgifter ska man från ett land utanför EU be dom skicka paketet som Gift och sätta ner värder under 500kr tror jag det är i SEK för att det ska räknas som en gåva. Sätter dom ett högre värde eller skriver inte "gift" så har tullen rätt att göra så.

Skulle det inte fungera att ringa och säga att det är en gift?
Citera
2007-06-14, 16:42
  #5
Medlem
Pellles avatar
http://www.tullverket.se/se/Privat/Gåva+från+utlandet/
Citera
2007-06-14, 16:44
  #6
Medlem
swebarbs avatar
Nja ringa tror jag inte går det ska märkas redan innan han eller hon skickat den, men försöka går ju alltid.
Citera
2007-06-14, 17:02
  #7
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffen
Skulle det inte fungera att ringa och säga att det är en gift?

GÅVA heter det på svenska...

När jag handlat på Ebay ber jag alltid att säljaren skriver " gåva " ( "gift" ) på paketet.
Då har tullen inte rätt att lägga skatt / moms på ditt paket.
Citera
2007-06-14, 17:08
  #8
Avstängd
Duffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
GÅVA heter det på svenska...

När jag handlat på Ebay ber jag alltid att säljaren skriver " gåva " ( "gift" ) på paketet.
Då har tullen inte rätt att lägga skatt / moms på ditt paket.

Hade ingenaning om detta förns räkningen kom :/. Blir så jävla förbannad varför de ska ha pengar av mig för att jag köper ett par skor.

Edit: Men om skorna kostade bara 400:- så kostar ju varan mindre än 500:- men frakten 200:-, men det kanske inte spelar någon roll?
Citera
2007-06-14, 17:59
  #9
Medlem
DJ_Rövs avatar
Alkohol

Kom att tänka på det här med "gift"... Jag har använt det länge, men tanken har aldrig slagit mig att det kanske skulle gälla för alkohol också, nu med "nya" regler och allt... Skulle det funka eller är alkoholskatten oberoende av denna parentes?
Citera
2007-06-14, 21:12
  #10
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
GÅVA heter det på svenska...

När jag handlat på Ebay ber jag alltid att säljaren skriver " gåva " ( "gift" ) på paketet.
Då har tullen inte rätt att lägga skatt / moms på ditt paket.

Några slipper igenom på det viset. Stickprov sker dock. Ju större och tyngre någonting är desto mer sannolikt är det att det kollas oavsett om det står "gift" på eller ej.

Min erfarenhet är att 2 av 3 försändelser slinker igenom. Och då håller jag inte på att mygla.
Citera
2007-06-15, 00:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffen
Jo det är så här för 4 veckor sedan köpte jag ett par skor på ebay, 400 kr för skorna och 200 för frakten totalt: 600:-, idag fick jag en faktura från tullen som kräver mig på yttligare 400:-, Kan de göra så på så små belopp?, Kan jag lika gärna glömma att slippa betala eller är det lika bra att betala?

Skorna + frakt kostar 600, och de kräver dig på ytterligare 400 spänn?

Det var ingen dålig moms/tull det inte, mer än 60%. Vad exakt står det att de vill ha betalt för? Det låter orimligt med 66% påslag. Jag brukar räkna med 30% påslag för moms + tull och det har fungerat väl hittills.
Citera
2007-06-15, 10:30
  #12
Medlem
Har du beställt skorna från USA? Skor är med på listan över produkter med tilläggstull från USA som är 15%.
Då blir det tullavgift + moms + tilläggstull + frakt (tull->hem). 400kr låter ganska normalt med alla dessa avgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback