2007-09-30, 21:26
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Retur fungerar enligt egen erfarenhet, från just USA, men om det fungerar rent juridiskt vet jag inte. Det kan ju ha varit ett paket som ändå skulle få passera tullen utan problem.

Har du bra kontakt med försäljaren, så att du vet att du kan skriva ner värdet, eller begära att det skickas som varuprov, retur eller liknande?

Hur då? Så vitt jag vet är det en massa dokument som skall fyllas i när varan skickas tillbaka som skall refereras till vid återinförsel. Finns serienummer skall detta vara angivet.
Citera
2007-09-30, 23:01
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Hur då? Så vitt jag vet är det en massa dokument som skall fyllas i när varan skickas tillbaka som skall refereras till vid återinförsel. Finns serienummer skall detta vara angivet.

På klisterlappen på mitt paket stog det bara något i stil med att det var returer. Har till och med för mig att det fanns en "krysslåda" för den kategorin. Det var fiskeprylar från USA och ungefär två år sedan. Reglerna kanske har ändrats?
Citera
2007-10-01, 00:50
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
På klisterlappen på mitt paket stog det bara något i stil med att det var returer. Har till och med för mig att det fanns en "krysslåda" för den kategorin. Det var fiskeprylar från USA och ungefär två år sedan. Reglerna kanske har ändrats?

Jag vill nog påstå att det var mer tur än orsak och verkan.
Min erfarenhet är att det är ca 50/50 att det slinker igenom.

Denna chans minskar ju större kollit ifråga är.
Citera
2008-01-28, 19:02
Medlem
bogarleffes avatar
Bump

Funkar det att skriva att det är reparerat gods? Man ska ju inte behöva betala moms igen på något som är reparerat på garanti?
Citera
2008-01-28, 19:15
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Bump

Funkar det att skriva att det är reparerat gods? Man ska ju inte behöva betala moms igen på något som är reparerat på garanti?

Det är bara att hänvisa till enhetsdokumentet som upprättades när du skickade tillbaka den. Är det en större vara kan det tänkas att fraktbolaget gjorde en sådan åt dig under förutsättning att du underrättade dom att så var fallet.
Citera
2008-01-28, 20:30
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Det är bara att hänvisa till enhetsdokumentet som upprättades när du skickade tillbaka den. Är det en större vara kan det tänkas att fraktbolaget gjorde en sådan åt dig under förutsättning att du underrättade dom att så var fallet.

Nu är det ju så att jag inte har skickat tillbaka något, utan jag hade tänkt att beställa bilelektronik till ett värde av ungefär 1000 kr från USA. Måste ett sådant dokument finnas?
Citera
2008-01-28, 20:54
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Nu är det ju så att jag inte har skickat tillbaka något, utan jag hade tänkt att beställa bilelektronik till ett värde av ungefär 1000 kr från USA. Måste ett sådant dokument finnas?

Om du skall hävda att varken tull eller moms skall betalas när du får din vara åter måste du dokumentera detta i samband med när du returnerar den.

Trodde du att det var så enkelt?
Citera
2009-03-14, 18:41
Medlem
Moms + tull, privatperson skickar från USA?

Hej!

Jag gjorde tidigare en tråd i "musik"-delen där jag frågade huruvida vad som gäller om man får ett paket skickat från en privatperson USA men jag fick inte riktigt det svar jag var ute efter.

Det jag hade tänkt göra för att slippa moms + tull är helt enkelt att beställa min produkt (elgitarr i det här fallet) från internet och få den levererad till min kompis som för tillfället bor i USA. Sedan skulle min kompis paketera om gitarren (räcker det att stoppa in gitarren i det fodral jag också köper?) och skicka paketet hem till mig här i Sverige. På detta sätt slipper jag betala moms + tull och betalar endast frakten.

Mina frågor:

1. Fungerar detta eller har jag fått något om bakfoten?

2. Ifall detta skulle fungera. Hur ska min kompis gå tillväga för att skicka paketet? Måste han t.ex. skicka det som "gift" eller är det bara att skicka det som ett vanligt paket?

3. Om detta inte skulle fungera. Skulle han då kunna ta med sig gitarren på flyget hem när han flyger hem i juni? hur mycket skulle det kosta och hur skulle det gå till?

Uppskattar all sorts information men helst de som är relativt säkra på vad de snackar om då jag läst om många som sagt att det inte går och många som sagt att detta går. Vill helst vara säker på detta innan jag lägger i väg en beställning på 8000kr och vill inte riskera en extra avgift på 3000 i onödan.
Senast redigerad av xaedon 2009-03-14 kl. 19:25.
Citera
2009-03-14, 18:47
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
Hej!

Jag gjorde tidigare en tråd i "musik"-delen där jag frågade huruvida vad som gäller om man får ett paket skickat från en privatperson USA men jag fick inte riktigt det svar jag var ute efter.

Det jag hade tänkt göra för att slippa moms + tull är helt enkelt att beställa min produkt (elgitarr i det här fallet) från internet och få den levererad till min kompis som för tillfället bor i USA. Sedan skulle min kompis paketera om gitarren (räcker det att stoppa in gitarren i det fodral jag också köper?) och skicka paketet hem till mig här i Sverige. På detta sätt slipper jag betala moms + tull och betalar endast frakten.

Mina frågor:

1. Fungerar detta eller har jag fått något om bakfoten?

2. Ifall detta skulle fungera. Hur ska min kompis gå tillväga för att skicka paketet? Måste han t.ex. skicka det som "gift" eller är det bara att skicka det som ett vanligt paket?

3. Om detta inte skulle fungera. Skulle han då kunna ta med sig gitarren på flyget hem när han flyger hem i juni? hur mycket skulle det kosta och hur skulle det gå till?

Uppskattar all sorts information men helst de som är relativt säkra på vad de snackar om då jag läst om många som sagt att det inte går och många som sagt att detta går. Vill helst vara säker på detta innan jag lägger i väg en beställning på 8000k och vill inte riskera en extra avgift på 3000 i onödan.
Det var ju fan en dyr gitarr, 8 000 000. Har du råd med det tycker jag du kan betala moms och tull på ynka 3k ;-)

Skämt och sido.
Om vi ska vara helt lagliga så får din kompis bara ta in varor köpa utomlands i sverige till ett värde av 1750 har jag för mig. Därefter ska det betalas moms och tull på allt. Dock så är det ju jäkligt svårt att kontrollera detta och jag skulle tro att de flesta tullare på arlanda skiter hårt i just denna typ av "brottslighet".

Om paket kontrolleras har jag dålig koll på så det får någon annan svara på.
Citera
2009-03-14, 19:14
Medlem
lallees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piglet
Det var ju fan en dyr gitarr, 8 000 000. Har du råd med det tycker jag du kan betala moms och tull på ynka 3k ;-)

Det lär ju bli lite saftigare än tretusen? moms 25% o tull 10% man tullar även på frakten.

Har endast beställt direkt hem till mig och då brukar jag be sändaren skriva ner värdet och sedan märka det som tex i det här fallet "used guitar"

nackdelen är dock om paketet skulle försvinna, då värdet är ner skrivet får lägre ersättning

det har dock aldrig hänt mig och då har jag skickat efter mycket grejer, dock aldrig varor över 5k

kanske inte var så mycket till hjälp men.

/lalle
Citera
2009-03-14, 21:58
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallee
Det lär ju bli lite saftigare än tretusen? moms 25% o tull 10% man tullar även på frakten.

Har endast beställt direkt hem till mig och då brukar jag be sändaren skriva ner värdet och sedan märka det som tex i det här fallet "used guitar"

nackdelen är dock om paketet skulle försvinna, då värdet är ner skrivet får lägre ersättning

det har dock aldrig hänt mig och då har jag skickat efter mycket grejer, dock aldrig varor över 5k

kanske inte var så mycket till hjälp men.

/lalle

Nej, det är ingen tull på frakten.
Däremot så betalar du moms på värdet av frakten.
Huruvida det är tull på musikinstrument vet jag inte. Det beror också på avsändarland, men tullavgiften brukar sällan överstiga momsen utan möjligtvis vara mindre än 10%.

Vissa saker kan gå igenom som "gåva" vissa inte. Är dom misstänksamma så kollar dom, kontaktar dig för kopia på kvitto, och om dom inte tror på dig så uppskattar dom värdet själva.
Tillkommer expeditionsavgift, kommer tyvärr inte ihåg vad den ligger på idag.

Jag har svårt att tro att en el-gitarr kommer att kunna klassas som gåva.
http://www.tullverket.se/sokordao/g/...280005731.html
Citera
2009-03-15, 14:47
Medlem
Bergsmongos avatar
Tog hem en gitarr från USA för några månader sen, dock inte som styckegods utan som bagage. Ett tips här är att kontakta (alla!) flygbolag som är inblandade i flygrutten så ni vet hur ni skall göra. Vissa skickar det som "special special "only for you my friend"", andra som kategorin musikinstrument (många bolag har detta). Vissa ville att man tog det som handbagage och en lämplig flygvärdinna tog hand om den vid boarding. Kan vara bra att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in