2007-06-15, 10:45
Bannlyst
Har mailat dom och ljugit lite att jag fick skorna skickad i present till mig när jag fyllde år för en polare var minsan i USA
Citera
2007-06-15, 13:23
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Har du beställt skorna från USA? Skor är med på listan över produkter med tilläggstull från USA som är 15%.
Då blir det tullavgift + moms + tilläggstull + frakt (tull->hem). 400kr låter ganska normalt med alla dessa avgifter.

Ordningen är: Tull+tillägg+frakt sedan räknas moms på hela summan plus inköpssumman. Det jäkliga är att man får betala moms på alla avgifterna, det känns orimligt men pappa staten skall ha sina blodspengar.
Citera
2007-06-15, 21:05
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
GÅVA heter det på svenska...

När jag handlat på Ebay ber jag alltid att säljaren skriver " gåva " ( "gift" ) på paketet.
Då har tullen inte rätt att lägga skatt / moms på ditt paket.

Hur funkar egentligen detta?

Jag beställde två paket från två olika leverantörer i asien. Båda hade skrivit "gift" på sina paket samt ett värde på 0:-

ändå så tog tullen det ena paketet (givetvis det dyraste) och bad mig komma in med ett kvitto eller liknande på köpet. Kan man komma undan avgifterna på något vis i det skedet?

(detta var också ett E-bay köp)
Citera
2007-06-16, 08:54
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Hur funkar egentligen detta?

Jag beställde två paket från två olika leverantörer i asien. Båda hade skrivit "gift" på sina paket samt ett värde på 0:-

ändå så tog tullen det ena paketet (givetvis det dyraste) och bad mig komma in med ett kvitto eller liknande på köpet. Kan man komma undan avgifterna på något vis i det skedet?

(detta var också ett E-bay köp)

Om de har skickat en gåva, inte skall väl du visa kvitto?

Har säljaren stoppat ned en köpslip eller dylikt i paketet och tullen öppnat och sett den, då är du rökt, men om de inte har det, så kan du ju höra av dig till tullen och fråga hur fan DU skall kunna visa kvitto på en GÅVA???

Det är ju en present från en polare i asien eller hur?

Maila säljaren och fråga hur de gjort.
Citera
2007-06-16, 19:19
Medlem
removes avatar
För du har klantat dig och bett dom skriva 0?
På deklarationen ska det stå VÄRDET på innehållet, allt har ett värde och tullen vill veta värdet, dom frågar efter kvitto för dom tror ju du försöker blåsa dom.
Hade du bett säljaren skriva 150kr och gåva hade du sluppit tråkigheter, hade det stått över 500kr hade du fått tråkigheter.
LÄS länken som nån postade här innan till tullverket.se och där det står om Gåva och värde på försändelsen.

Att skriva att nåt har 0 som värde är som att nolltaxera på deklarationen, dom kollar upp det.
Citera
2007-06-17, 16:19
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remove
För du har klantat dig och bett dom skriva 0?
På deklarationen ska det stå VÄRDET på innehållet, allt har ett värde och tullen vill veta värdet, dom frågar efter kvitto för dom tror ju du försöker blåsa dom.
Hade du bett säljaren skriva 150kr och gåva hade du sluppit tråkigheter, hade det stått över 500kr hade du fått tråkigheter.
LÄS länken som nån postade här innan till tullverket.se och där det står om Gåva och värde på försändelsen.

Att skriva att nåt har 0 som värde är som att nolltaxera på deklarationen, dom kollar upp det.

Ja men det stod "Gift" Commersial sample eller liknande. Och att paketet innehöll ett "hairdressing-tool" without customer value.

Om jag ber dom att skriva typ 3 dollar som värde nästa gång, då borde det vara grönt va?
Citera
2007-06-17, 17:25
Medlem
swebarbs avatar
Värde på 0 kan ni inte göra, det ska vara ett värde under 500kr, helst nånstans runt 100-300kr för det är ju trots allt gåvor ändå.
Citera
2007-09-30, 10:07
Medlem
Rogge-s avatar
Gällande tull och moms

Vet inte om det här är helt rätt ställe för den här typen av frågor, men chansar.

Det gäller iaf tull och moms. Funderar på att beställa en pryl från usa som är i storleken av en pc till ett värde av tusentals dollar. Metoden för frakt företaget använder sig av som saxat från mail; "We ship
UPS worldwide and they collect VAT before delivery."

Med moms och andra ocker hamnar man slutligen på ett påslag kring 30%, vilket är rätt mycket slantar i det här fallet. Och som den oärliga jävel jag är vill jag naturligtvis kringå denna utgift om det är möjligt.
De metoderna jag vet finns är att föreslå att företaget uppger ett lägre värde på varan vilket resulterar i mindre total moms. Gåvor till ett värde för under 500sek slinker igenom, men troligen är just det en dålig metod i detta fall med tanke på värdet och storleken på varan.

Det jag funderat lite på är om det är möjligt att kringå systemet helt genom att påstå att det är returvara, dvs exempelvis något som tidigare gått sönder och nu ska tillbaka till mig. Man kan ju inte momsa två gånger på samma vara är logiken här. Är dock osäker på vad det kräver för papper och om det innebär orimligt med strul för säljaren.

All fakta och övriga tips är välkomna.

Kan nämna i övrigt att det är ett litet företag det handlar om med en "flexibel" personal.
Citera
2007-09-30, 11:58
Medlem
pieces avatar
En framkomlig väg är att få någon att packa upp grejerna och packa om det i annat emballage och hävda att det är begagnad utrustning vilket sänker totalvärdet. Det ska gärna tas isär en del oxå. Detta tillämpas frisk inom en sport jag håller på med där i princip all utrustning tillverkas i USA och privatimporteras till Sverige
Citera
2007-09-30, 17:12
Medlem
grens avatar
Tänk på att transportförsäkringen går hand i hand med värdet på varan.

Om DHL/UPS/FedEx osv får ett paket med värdet U$20 så kan du slippa moms, men tappar företaget paketet i marken och det går sönder, så får du bara ut U$20 istället för de tusentals dollar som varan egentligen kostade.

Jag brukar låta företagen skriva ner värdet, men jag beställer aldrig något för tusentals dollar.
Citera
2007-09-30, 18:16
Medlem
Rogge-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Tänk på att transportförsäkringen går hand i hand med värdet på varan.

Om DHL/UPS/FedEx osv får ett paket med värdet U$20 så kan du slippa moms, men tappar företaget paketet i marken och det går sönder, så får du bara ut U$20 istället för de tusentals dollar som varan egentligen kostade.

Jag brukar låta företagen skriva ner värdet, men jag beställer aldrig något för tusentals dollar.

Jo, har tänkt på det. Därför jag ställer mig tveksam till att fibbla med värdet på varan. Det är det här med retur jag funderar över om det är möjligt.
Kan kanske iofs gå åt helvete där också, ifall något händer och dom vill se kvitto på den första deklarationen som ju i det fallet aldrig ägt rum.

Någon som har ens något litet hum om hur systemet för retur fungerar internationellt?
Citera
2007-09-30, 19:53
Medlem
grens avatar
Retur fungerar enligt egen erfarenhet, från just USA, men om det fungerar rent juridiskt vet jag inte. Det kan ju ha varit ett paket som ändå skulle få passera tullen utan problem.

Har du bra kontakt med försäljaren, så att du vet att du kan skriva ner värdet, eller begära att det skickas som varuprov, retur eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in