2020-09-11, 22:12
Medlem
Införselregler?

Någon som har något att säga om generella införselregler till Sverige ifrån EU (hur noga kollar de försenadelser, deklara innehåll etc)? Är det någon skillnad i fråga om införselregler ifrån UK (även innan brexit) och övriga eu? Hur skulle rent hypotetiskt en försenadelse innehållande modafinil klara sig?
Citera
2020-09-16, 15:32
Medlem
LA1905s avatar
Jag beställde piratkopierade kläder med diverse kända märken från en kinesisk sida, och nu har paketet fastnat hos tullen.

Efter ha skickat komplettering och kvitto (lägre summa än riktiga) så har nu tullen beslagtagit paketet och kontaktat varumärkena, enligt både min konversation med postnord och tullen.

Vad händer nu? Förstörs innehållet? Kommer jag få böter om Nike (t.ex) vill driva vidare ärendet?

Nån som har tips? Har ju redan skickat in kvitto med mitt namn osv.
Citera
2020-09-19, 22:58
Medlem
JWOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA1905
Jag beställde piratkopierade kläder med diverse kända märken från en kinesisk sida, och nu har paketet fastnat hos tullen.

Efter ha skickat komplettering och kvitto (lägre summa än riktiga) så har nu tullen beslagtagit paketet och kontaktat varumärkena, enligt både min konversation med postnord och tullen.

Vad händer nu? Förstörs innehållet? Kommer jag få böter om Nike (t.ex) vill driva vidare ärendet?

Jag har inga tips, men vet att min far köpte några mini lego grejs som heter nanoblocks från kina som fastande i tullen, dom tog dom och skickade dom till LEGO, men inget mer än så hände. Tydligen fastande dom i tullen eftersom det hade något med LEGOs design eller något. Blocken är typ mini mini legos.
Citera
2020-09-21, 16:47
Medlem
Någon som vet hur fasen man ska gå tillväga om man inte har ett kvitto?

Har fått en faktisk gåva till min flickväns födelsedag från en av hennes vänner från hennes hemland i Japan. Hon har alltså gått till affärer och köpt saker och sedan skickat från ett lokalt kontor i Japan.

Fastnar i tullen här och kräver kvitto. Problemet är ett det är inte sparat eftersom det är dels köpt längesedan, betalat med cash och är inte på engelska...

Antar att tullen tror att det är köpt från någon internetbutik och är en "gåva". Men detta är en faktisk gåva som blir fucked av tullen...
Citera
2020-09-21, 21:36
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edda123
Någon som vet hur fasen man ska gå tillväga om man inte har ett kvitto?

Har fått en faktisk gåva till min flickväns födelsedag från en av hennes vänner från hennes hemland i Japan. Hon har alltså gått till affärer och köpt saker och sedan skickat från ett lokalt kontor i Japan.

Fastnar i tullen här och kräver kvitto. Problemet är ett det är inte sparat eftersom det är dels köpt längesedan, betalat med cash och är inte på engelska...

Antar att tullen tror att det är köpt från någon internetbutik och är en "gåva". Men detta är en faktisk gåva som blir fucked av tullen...

säg att du verkligen fyller år eller din tjej och att du får oftast bara en present sådär en gång om året,. det hände mig en gång fick en present från utlandet jag bestred det och slapp avgiften och sa varför ska jag betala tull för nåt som är avsett som present när man fyller år .. värder var väl under 1500kr... man sparar inte kvitto när man skickar gåvor till nån som fyller år posten måste ju vara bra dumma i huvet som begär sånt.

man har rätt att få presenter från utlandet om det sker 1 gång om året bara.
Citera
2020-09-29, 15:45
Medlem
ATmegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
så finns det något enkelt smidigt sätt att kringå tull och avgifter och skit? tex ifrån kina, ebay, aliexpress etc?

eller är den här tråden 50 sidor lång utan något matnyttigt?
Tjena, nu är ju det här inlägget väldigt gammalt men jag har ett sätt att kringgå betala tull osv.
Det går till så här att man får meddelandet från Postnord om att man ska betala avgiften, då kontaktar man kundsupport och väljer att paketet är ifrån Wish, där kan du skriva in ett wish order ID och byt ut tracking numret till det paketet som är från Kina... Har gjort detta flertalet gånger och det fungerar utan problem. Hoppas nu inte alla gör det här och förstör trixet
Citera
2020-09-29, 15:47
Medlem
ATmegas avatar
Citat:

Vet en som beställde massor med piratkopierad jeans, kommer inte riktigt ihåg vad som hände men dem blev iaf förstörda...
Citera
2020-10-15, 15:39
Medlem
itworkss avatar
Någon som har en aning om hur länge de håller koll på ens adress efter man fått ett brev med liten mängd beslagtagen? Är den alltid rödlistad efter?
Citera
2020-10-15, 21:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Hade du bott i Italien så hade du väl fått dyra böter. Sverige är lite snällare, här åtalas inte köpare av piratkopierade saker.

Dock så kan rättighetssinnehavaren välja att stämma i ett tvistemål om de vill ha skadestånd, vet inte hur ofta det ser dock.
Citera
2020-10-16, 10:53
Medlem
Citat:

Har väl lite att göra med hur stora kvantiteter du har beställt... Misstänks att du ska sälja vidare så finns nog risk att man undersöker det närmare men för privat bruk är det väl inte olagligt att ha piratkopierat i Sverige....
Citera
2020-10-16, 10:57
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itworks
Någon som har en aning om hur länge de håller koll på ens adress efter man fått ett brev med liten mängd beslagtagen? Är den alltid rödlistad efter?
Typ,iaf så länge du bor där.
Citera
2020-10-17, 09:53
Medlem
itworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Typ,iaf så länge du bor där.

Misstänker att det är så. Det var längesedan de tog en liten mängd gräs av mig, nu kan man alltså inte köpa något utrikes förrän man flyttar. Suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in