2024-10-21, 02:03
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Vad tror vi om Jons nya ”revolutionerande” företagsidé där han ska samla in investeringaskapital från sina följare med någon fransman han träffat nyligen.

Är Jon godtrogen här? Det ringer många varningsklockor.

Edit: Efter lite efterforskning gissar jag det är kopplat till Akka App och Jon startar en nordisk filial. Känns väldigt shady detta

Vad Akka app går ut på är att de påstår sig sitta på möjligheter investera i start ups som ingen annan har möjlighet till. Innan man får tillgång till detta behöver man bli medlem. På sidan just nu finns det bland annat en spansk influencer och för att gå med i hans klubb finns det olika medlemskap som kostar mellan €1000 till €10 000 per år. Ju dyrare medlemskap desto större summa kan du investera. Detta är alltså bara för själva medlemskapet. Sen tar de avgifter cirka 5 % av allt investerat kapital. De tar ytterligare årliga avgifter så länge du är kvar i din investering. Dessutom tar sidan 20 % av eventuell vinst.

Sidans mål är att tiodubbla insatt kapital (framgår ingen tidsperiod). Om det är detta Jon väljer ansluta sig till så är mitt råd håll er långt borta från detta
Senast redigerad av hagsatra 2024-10-21 kl. 02:20.
Citera
2024-10-21, 13:47
Från att ha startat upp företag som Yniq, Douchebags/db och cestnormal till att slå ihop sig med en shady fransman (?) och lova guld och gröna skogar.

Kommentarerna på hans senaste video är till 95% negativa. Tror detta kommer att skada hans personliga varumärke grovt.
Citera
2024-10-21, 14:22
Medlem
Fast såna här företag finns redan och funkar. Om jag inte har fel så är det väl i princip liknande detta koncept som visas i Tv-serier som Chark Tank och Dragons Den. Eller rätta mig om jag har fel, har inte mer än snabbkollat Jon,s senaste vlogg.
Citera
2024-10-21, 19:08
Medlem
Låter som ett pyramidspel och jag litar inte på fransmän.
Vad blir det efter det här, kryptosatsningar à la Andrew Tate och Logan Paul?
Citera
2024-10-22, 10:35
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swdrdz
Från att ha startat upp företag som Yniq, Douchebags/db och cestnormal till att slå ihop sig med en shady fransman (?) och lova guld och gröna skogar.

Kommentarerna på hans senaste video är till 95% negativa. Tror detta kommer att skada hans personliga varumärke grovt.

Nu har jag inte sett hela videon men jag kan bara hålla med dig om det sistnämnda.
Citera
2024-10-23, 06:11
Medlem
B´stards avatar
I bolaget "JO unlimited ab" så har det gjorts ett aktieägartillskott om 12.6 miljoner - men balansräkningen utgörs av 10.9 miljoner "goodwill" en kassa om 1.3 miljoner och kortfristiga fodringar om 1.6. Han har beviljat sig en utdelning om 3.5 miljoner - hur tusan ska det gå till? Belåna goodwillen eller?

I holdingbolaget har han 108.5 miljoner i tillgångar, men balansräkningen utgörs av 107.3 miljoner i "andelar i koncernföretag" 1.2 miljoner i omsättningstillgångar.

Nedskrivningar om 13.7 miljoner (samma summa i resultat från intresseföretag)

Även Jannis balansuträkningar har stor andel "goodwilll", doch har hon iallafall 8.6 miljoner i kassan.

Man undrar ju hur mycket substans bolagen egentligen har...

Tomten köptes in för 39 miljoner, inteckningar om 30. Ovanpå det ska han bygga ett gigantiskt hus (typ 1000 kvadrat totalt vill jag minnas?) Han är nog lite överansträngd ekonomiskt...
Citera
2024-10-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Fast såna här företag finns redan och funkar. Om jag inte har fel så är det väl i princip liknande detta koncept som visas i Tv-serier som Chark Tank och Dragons Den. Eller rätta mig om jag har fel, har inte mer än snabbkollat Jon,s senaste vlogg.

Skillnaden är väl att Shark* Tank är professionella investerare eller relativt förmögna personer/ex- företagsgrundare som cashat ut som själva gör ängelinvesteringar/saminvesteringar med en annan ängel i programmet i tidiga startupfaser. Samtidigt är det ett TV-jippo där man får ta del av startuppitchar samt lite ståhej om värderingar och potentiella "affärer" som avslutats men inget formellt/juridiskt sker ju egentligen i programmet.

Akka konceptet liknar enligt mig mest en influencerdriven crowdfunding plattform fast med en dyr medlemsavgift + andra avgifter och du förlitar dig på Jon Olsson och liknande folk att hitta investeringsobjekt? Verkar ju väldigt high risk. Man kan väl hitta startups genom mer välrenommerade kanaler är fyller de något hål här egentligen?
Senast redigerad av 919191 2024-10-28 kl. 20:31.
Citera
2024-11-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swdrdz
Vad tror vi om cest normal's framtid utan Jon som dragplåster?

Känns som att dom som köpt kläderna mestadels är följare till Jon. Tror det företaget är på väg nedåt.

Deras nya kollektion känns inte alls lika "hype" utan honom så det finns nog bara en väg och den är inte uppåt iaf
Citera
2024-11-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
I bolaget "JO unlimited ab" så har det gjorts ett aktieägartillskott om 12.6 miljoner - men balansräkningen utgörs av 10.9 miljoner "goodwill" en kassa om 1.3 miljoner och kortfristiga fodringar om 1.6. Han har beviljat sig en utdelning om 3.5 miljoner - hur tusan ska det gå till? Belåna goodwillen eller?

I holdingbolaget har han 108.5 miljoner i tillgångar, men balansräkningen utgörs av 107.3 miljoner i "andelar i koncernföretag" 1.2 miljoner i omsättningstillgångar.

Nedskrivningar om 13.7 miljoner (samma summa i resultat från intresseföretag)

Även Jannis balansuträkningar har stor andel "goodwilll", doch har hon iallafall 8.6 miljoner i kassan.

Man undrar ju hur mycket substans bolagen egentligen har...

Tomten köptes in för 39 miljoner, inteckningar om 30. Ovanpå det ska han bygga ett gigantiskt hus (typ 1000 kvadrat totalt vill jag minnas?) Han är nog lite överansträngd ekonomiskt...

Det ramlar väl in lite varje månad från alla bolag, inkl YouTube?

Och går det åt helvete så kan han ju alltid sälja tomten…

Det är inte värre än så.
Citera
2024-11-01, 21:11
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det ramlar väl in lite varje månad från alla bolag, inkl YouTube?

Och går det åt helvete så kan han ju alltid sälja tomten…

Det är inte värre än så.

Det gör det säkert, men kan man besluta om utdelning större än kassan vid årsbokslut? Jag är ju inte expert på området, men det låter lite halvt oseriöst...
Citera
2024-11-01, 23:05
Medlem
Citat:
Det gör det säkert, men kan man besluta om utdelning större än kassan vid årsbokslut? Jag är ju inte expert på området, men det låter lite halvt oseriöst...

Jag är ingen ekonom.
Sålde han inte ett bolag (DB) och fick in typ 200M? (Enligt honom själv).
Citera
2024-11-02, 14:59
Medlem
Citat:

Du måste ha likvida medel för att kunna göra en utdelning. Har du en kassa på tex 100.000 kan du göra en utdelning på 100.000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in