Citat:
Ursprungligen postat av
Straybullet
Jag får som sagt inte tidningen själv längre (men läser den då och då hos vänner), så jag kan inte avgöra exakt vilka förändringar som har gjorts, men det som publicerats på deras hemsida vad gäller ideologisk riktning känns ju inte allt för positivt direkt.
Till saken hör naturligtvis att det är svenska radikala nationalister som byggt upp tidningen från grunden, raggat prenumeranter och stått och nasat den där satans tidningen på gator och torg för usel eller ingen lön alls. Att bli knullade av tidningens ägare på det här sättet är naturligtvis djupt problematiskt.
Vi minns väl alla hur NI skulle bli "rörelsens tidning", vad hände med det egentligen? De nya ägarna har naturligtvis ingen större skuld i det hela, de har ju aldrig lovat något. De gamla ägarna däremot borde skämmas ordentligt, och det hoppas jag också att de gör.
Visst är det så, men jag tycker inte de nya ägarna (eller ja, det är ju samma ägare — föreningen Nationell Idag — men med en ny ledning) ska beskyllas för detta. Det var "hela rörelsens tidning" fram tills pengarna började rulla in, och den stora gränsen som passerades var ju när t ex Sanna Hill ville göra den tydligare partipolitiskt oberoende men förvägrades detta (och även sades upp från sitt jobb under rätt vidriga former). Man ville att tidningen skulle ta tydlig ställning för partiet ND, och framförallt inte skriva något — och om man gjorde det skulle det vara negativt och smutskastning — om SvP. Tidningen kördes sen verkligen i botten, och har under den senaste tiden närmast varit ett hafsverk som ingen kunnat ta seriöst.
Idag finns partiet inte mer än på pappret och tidningen har man fått lämna ifrån sig — väldigt synd på ett så lovande projekt.
De nya ägarna vill göra något annorlunda och även om de ideologiskt kanske kommer ännu ett snäpp ifrån mig (har jag inte kunnat avgöra än, men det finns ju indikationer ditåt) så tror jag ändå det är bättre. Det har dessutom skett öppet och man har varit tydliga med sin inställning, istället för att använda nationalister från hela "rörelsen" som arbetshästar och sedan vända dem ryggen när pengarna från presstödet kom in på kontot.
Det viktiga här är att förstå att det "stora sveket" inte kom med den nya ledningen, utan långt innan. Kan tidningen återigen bli en vettig och relevant röst, om än inte EXAKT som jag vill, så är det bättre än hur den var innan.