2014-02-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Det har jag inte heller påstått, vad jag syftar till är att de kommer att förlora det då upplagan minskat drastiskt.

Ja det finns det väl människor som påstått de tre senaste åren. Inget som tyder på det vad jag kan se i alla fall. Senaste kollen var väl i december eller så?
Senast redigerad av lottaberg 2014-02-06 kl. 20:44.
Citera
2014-03-10, 02:16
Medlem
Det här känns som ett steg åt fel håll:
Citat:
Nationell idag som han nyligen blev redaktör för har SD-ledningen beskrivit som ledd av kryptonazister, väsenskild från Sverigedemokraterna. Patrik Ehn väljer att kalla tidningen oberoende sverigedemokratisk – nationalistisk och konservativ.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2304140-gp-har-foljt-ledande-sd-namn-efter-uteslutningen
Citera
2014-03-27, 18:39
Bannlyst
Windeskog petad som chefredaktör - Patrik Ehn tar över.
http://www.nationellidag.se/patrik-ehn-utsedd-till-ny-chefredaktor

Citat:
- Det är just det inrikespolitiskt journalistiska arbetet jag brinner för, att bevaka SD men självklart även de andra partierna. Sverige saknar en tidning som från nationalistiskt håll bevakar de stora allmänpolitiska frågorna. Det känns skönt att nu kunna fokusera på arbetet med att bevaka dessa frågor helhjärtat nu när Patrik Ehn tar över som chefredaktör, säger Jimmy Windeskog. - See more at: http://www.nationellidag.se/patrik-ehn-utsedd-till-ny-chefredaktor#sthash.qsqwybe7.dpuf

Numer är tidningen som sagt "oberoende Sverigedemokratisk".
Citera
2014-03-27, 19:28
Avslutad
Martin Kinnunen förbjuder partiföreträdare att tala med Nationell Idag:

Citat:
Noterar att nationell idag jämför sig med SVD. Några skillnader finns dock.

1. SvD s redaktion består inte av uteslutna fd moderater.

2. Redaktionen består ej av personer som motsätter sig moderaternas grundläggande värderingar.

3. Tidningen har möjlighet till intervjuer med partiets företrädare.

4. SvD fungerar som en i någon mån betydande opinionsbildare.

Citera
2014-03-27, 21:27
Medlem
Tror är ett helt dödfött projekt att försöka påverka SD i nån positiv riktning, men underhållande kan det nog bli om SD nu under valåret attackeras från olika håll, både från kvällspressen som laddat upp med filmer och avslöjanden och från NI som kritiserar från sin synvinkel och kommer att irritera dem. Förhoppningsvis blir SD riktigt hårt åtgångna.

Att ett parti förbjuder sina företrädare att tala med en viss tidning skulle knappast hända i något annat parti, ha ha. De är verkligen speciella.
Citera
2014-03-28, 00:02
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Martin Kinnunen förbjuder partiföreträdare att tala med Nationell Idag:

Märk väl att "Kukonnen" inte säger något om EXPO, där är det uppenbarligen ok
att uttala sig . Att sedan sedan kalla kristidningen SvD som en betydande opinionsbildare
känns fel, dessutom är det nog få potentiella väljare som läser den.
Citera
2014-03-28, 00:09
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anomiea
Tror är ett helt dödfött projekt att försöka påverka SD i nån positiv riktning, men underhållande kan det nog bli om SD nu under valåret attackeras från olika håll, både från kvällspressen som laddat upp med filmer och avslöjanden och från NI som kritiserar från sin synvinkel och kommer att irritera dem. Förhoppningsvis blir SD riktigt hårt åtgångna.

Att ett parti förbjuder sina företrädare att tala med en viss tidning skulle knappast hända i något annat parti, ha ha. De är verkligen speciella.

Då "fyran" i partiledningen har stengrepp om partiet och har rensat ut
nästan alla som skulle kunna föra in partiet i en ny riktning så blir
det väldigt svårt. Troligtvis så har SD's öde redan beseglats, man kommer öka
i detta val för att börja tappa 2018 och åka ut 2022 och småpåvarna kommer att
behålla makten till slutet.
Citera
2014-03-28, 00:16
Medlem
-Wasteland-s avatar
Det här med oberoende sverigedemokratisk är ju bara för dumt. Vet inte om det är löjeväckande eller ledsamt att uteslutna medlemmar fortfarande kallar sig för sverigedemokrater. Har dom ingen självaktning överhuvudtaget? Ehn verkar ju vara småvettig i andra sammanhang men har tydligen blivit besatt av SD.
Citera
2014-03-28, 00:19
Medlem
Framförallt måste man försöka göra en analys och dra vettiga slutsatser av att sverigedumokrater och halvidentitärer har tagit över en tidigare i allt väsentligt nationalistisk tidning. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; dessa typer (framför allt sverigedumokrater) måste behandlas och ses som de fiender de är.
Citera
2014-03-28, 00:31
Bannlyst
Jag får som sagt inte tidningen själv längre (men läser den då och då hos vänner), så jag kan inte avgöra exakt vilka förändringar som har gjorts, men det som publicerats på deras hemsida vad gäller ideologisk riktning känns ju inte allt för positivt direkt.

Till saken hör naturligtvis att det är svenska radikala nationalister som byggt upp tidningen från grunden, raggat prenumeranter och stått och nasat den där satans tidningen på gator och torg för usel eller ingen lön alls. Att bli knullade av tidningens ägare på det här sättet är naturligtvis djupt problematiskt.

Vi minns väl alla hur NI skulle bli "rörelsens tidning", vad hände med det egentligen? De nya ägarna har naturligtvis ingen större skuld i det hela, de har ju aldrig lovat något. De gamla ägarna däremot borde skämmas ordentligt, och det hoppas jag också att de gör.
Senast redigerad av Straybullet 2014-03-28 kl. 01:01.
Citera
2014-03-28, 01:03
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Det här med oberoende sverigedemokratisk är ju bara för dumt. Vet inte om det är löjeväckande eller ledsamt att uteslutna medlemmar fortfarande kallar sig för sverigedemokrater. Har dom ingen självaktning överhuvudtaget? Ehn verkar ju vara småvettig i andra sammanhang men har tydligen blivit besatt av SD.
ND var ju från början ett utbrytarparti ur SD, så på sätt och vis var hela ND "oberoende sverigedemokratiskt". De var en falang inom den sverigedemokratiska rörelsen. Men beteckningen är väl om nåt en påminnelse till dagens SD:are om var de kommer ifrån. Nationell Idag med nuvarande redaktion har betydligt större rätt att kalla sig sverigedemokratisk än liberalerna i partiets ledning.

Intressant iallafall att följa spillrorna från ND, där Nationell Idag givetvis är en central skådeplats.
Senast redigerad av Nix-registret 2014-03-28 kl. 01:07.
Citera
2014-03-28, 10:45
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Jag får som sagt inte tidningen själv längre (men läser den då och då hos vänner), så jag kan inte avgöra exakt vilka förändringar som har gjorts, men det som publicerats på deras hemsida vad gäller ideologisk riktning känns ju inte allt för positivt direkt.

Till saken hör naturligtvis att det är svenska radikala nationalister som byggt upp tidningen från grunden, raggat prenumeranter och stått och nasat den där satans tidningen på gator och torg för usel eller ingen lön alls. Att bli knullade av tidningens ägare på det här sättet är naturligtvis djupt problematiskt.

Vi minns väl alla hur NI skulle bli "rörelsens tidning", vad hände med det egentligen? De nya ägarna har naturligtvis ingen större skuld i det hela, de har ju aldrig lovat något. De gamla ägarna däremot borde skämmas ordentligt, och det hoppas jag också att de gör.

Visst är det så, men jag tycker inte de nya ägarna (eller ja, det är ju samma ägare — föreningen Nationell Idag — men med en ny ledning) ska beskyllas för detta. Det var "hela rörelsens tidning" fram tills pengarna började rulla in, och den stora gränsen som passerades var ju när t ex Sanna Hill ville göra den tydligare partipolitiskt oberoende men förvägrades detta (och även sades upp från sitt jobb under rätt vidriga former). Man ville att tidningen skulle ta tydlig ställning för partiet ND, och framförallt inte skriva något — och om man gjorde det skulle det vara negativt och smutskastning — om SvP. Tidningen kördes sen verkligen i botten, och har under den senaste tiden närmast varit ett hafsverk som ingen kunnat ta seriöst.

Idag finns partiet inte mer än på pappret och tidningen har man fått lämna ifrån sig — väldigt synd på ett så lovande projekt.

De nya ägarna vill göra något annorlunda och även om de ideologiskt kanske kommer ännu ett snäpp ifrån mig (har jag inte kunnat avgöra än, men det finns ju indikationer ditåt) så tror jag ändå det är bättre. Det har dessutom skett öppet och man har varit tydliga med sin inställning, istället för att använda nationalister från hela "rörelsen" som arbetshästar och sedan vända dem ryggen när pengarna från presstödet kom in på kontot.

Det viktiga här är att förstå att det "stora sveket" inte kom med den nya ledningen, utan långt innan. Kan tidningen återigen bli en vettig och relevant röst, om än inte EXAKT som jag vill, så är det bättre än hur den var innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in