2014-02-06, 12:38
Medlem
-Nattugglan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Har du något fel i huvudet eller? Bevisa det du påstår istället för att bete dig som en efterbliven 14-åring.

Nu är bevisen presenterade, sekten heter SSPX, har du något att tillägga nu eller ska du befästa din roll som tönt och dåre?
Citera
2014-02-06, 12:45
Medlem
-Nattugglan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Jaha, vad är kraven för en sådan negativ påstående att SSPX är en sekt? Jag är själv inte mer insatt i ämnet, mer än att flertal katoliker ber att de ska enas med den stora katolska kyrkan igen. Fast Paul Morgan skrev 2009 "St. Pius X:s Prästbrödraskap är engagerat i att upprätthålla påvarnas traditionella lära i motsats mot de neomodernistiska irrläror och, tillbakavisar fullständigt alla anklagelser om att stå "utanför kyrkan". Eller att Helle Klein själv ville stoppa dem (bloggar.aftonbladet.se/helleklein/2009/01/1094706/) när det skreks så mycket om förintelseförnekelse och antisemitism vid den tiden. Och så vidare.

Blir intressant att höra vad du anser vara en sekt. Då en följdfråga; är det en internationell sekt enligt dig, eller är det enbart det på svensk mark? Och om enbart på svensk mark, är det på grund av personerna eller organisationen?

Att SSPX är en sekt är väl de flesta överens om, det verkar ju vara dess huvudfunktion. Att även sekter kan ha fördelar även om namnet sekt är negativt är också något en del anser. Att SSPX verkar som en sekt gentemot den katolska kyrkan har jag inget problem med eftersom deras värld inte angår mig men när de för över detta fenomen till den nationella oppositionen i Sverige och verkar subversivt här är oerhört negativt.
Citera
2014-02-06, 13:13
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nattugglan-
Att SSPX är en sekt är väl de flesta överens om, det verkar ju vara dess huvudfunktion.
Jag bryr mig inte om majoritetens bestämmelser, eller passiv acceptans för en etikett. Sedan påstår du att majoriteten tycker så. Trodde du skulle komma med någon fakta än påstående.
Citat:
Att även sekter kan ha fördelar även om namnet sekt är negativt är också något en del anser.
Jag utgick att du använde den negativa klangen på ordet sekt.
Citat:
Att SSPX verkar som en sekt gentemot den katolska kyrkan har jag inget problem med eftersom deras värld inte angår mig...
Håller med. Vi bör inte debattera katolska världens vara eller icke vara då det är oväsentligt i viss mån.
Citat:
...men när de för över detta fenomen till den nationella oppositionen i Sverige och verkar subversivt här är oerhört negativt.
Vilket fenomen? Ett sekt fenomen? Om du menar splittringar så beskyller jag inte dem på att folk faktiskt går på mässor på en söndag. Det finns väl större problem som bristande ifrågasättande av folk som kontinuerligt får sitta på ledande positioner som i en form av tacksamhet för deras arbete; där intriger verkar grunda sig på personliga konflikter och sårade känslor än ideologiska skillnader och sedan uttråkad folk som hejar på.

Det du gör är slöseri med tid när det behövs en större storstädning och upphöjning av moral enligt mig.
Citera
2014-02-06, 14:21
Medlem
Ahrkantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
De har inget sinne för affärer, identitärerna.

Visst är det så. Och tur är väl det?

De konservativa utgör därför endast ett problem när de är med på det egna skeppet. Nu när de däremot tagit över ett strandat vrak kan man lika gärna korka upp champagnen.

Trots att en del verkar vara födda med silversked i mun verkar de fullständigt oförmögna att bygga upp något eget eller ens utveckla sådant de tar över. Fast det har väl sin förklaring i att de inbillar sig att evolutionen är en bluff. Helst av allt vill de väl stanna klocka eller kanske ännu hellre dra tillbaka den några tusen år i tiden.

• BRISTANDE FINANSIELL IQ

Anledning till att de saknar finansiell IQ har också sin lilla förklaring. Det är nämligen så att det finns en motsättning mellan:

Matematisk begåvning (beräknande) och vidskeplighet (troende).
samt mellan:
Visionär attityd (drömmare) och småpåvementalitet (administratörer).

De två kombinationer som dominerar bland de konservativa är:

A ) Vidskepliga drömmare.
och
B ) Beräknande småpåvar.

Slösa pengar och stanna utvecklingen är de duktiga på - att bygga imperium däremot är helt enkelt inte alls deras grej.

• INGET SINNE FÖR AFFÄRER - INGET SINNE FÖR STRATEGI

Det säger också sig självt att nya utmaningar kräver nya lösningar. De förstod nationalisterna i Frankrike. De behövde utveckla sin egen rörelse och sin egen ideologi. De förstod att varken tysk eller amerikansk nationalism skulle gå hem i Frankrike. De förstod även att den misslyckade Codreanu inte skulle återuppstå från de döda för att komma till deras räddning. Så de skapade identitarismen - en fransk nationalism som var skräddarsydd efter deras utmaningar och behov.

Identitärerna i Sverige har alltså med all tydlighet inte alla böneträlar i kyrkan. För om inte tysk nationalism fungerat, och inte amerikansk heller... Varför försöker man då med fransk nationalism?

_
Citera
2014-02-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Identitärerna i Sverige har alltså med all tydlighet inte alla böneträlar i kyrkan. För om inte tysk nationalism fungerat, och inte amerikansk heller... Varför försöker man då med fransk nationalism?

Det är nästan så att man kan tro att Sverige och svenskarna är i behov av en svensk nationalism...

Skulle det rent av kunna vara en bra utgångspunkt att en stat för att rättfärdiga sin existens i möjligaste mån ska värna sitt folks intressen utifrån de förutsättningar som finns och att politik och propaganda bör utformas i enlighet med denna utgångspunkt?
Citera
2014-02-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
De har inget sinne för affärer, identitärerna.
De köper en tidning som har tappat alla sina prenumeranter.

Deras ideologi - neo-fascism har en så liten publik att de inte en är i majoritet på sitt eget forum Nordisk.nu.

Det går inte heller bra för deras prospekteringsbolag,

http://www.aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?InstrumentID=SE0001659756&La nguage=1&Graph=4

Nationell Idag ju presstöd, det ger att de har över 1500 prenumeranter och gör den klart störst bland norra Europas nationella tidningar?
Citera
2014-02-06, 19:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Nationell Idag ju presstöd, det ger att de har över 1500 prenumeranter och gör den klart störst bland norra Europas nationella tidningar?

Fast deras prenumeranter är om inte ideologiskt medvetna i alla fall medvetna om vilken ideologi de gillar.
Kommer då de vara kvar när tidningen byter ägare och hamnar i händerna på folk som företräder en aningen annorlunda ideologi?
Citera
2014-02-06, 19:47
Bannlyst
Citat:
Har de fortfarande kvar dessa 1500 prenumeranter, eller gick de flesta över till Nya Tider?
Citera
2014-02-06, 19:56
Medlem
Citat:
Nya Tider har ju också presstöd och jag tyckte att jag läste något om att de har beviljats en högre nivå presstöd, så antagligen är de större än Nationell Idag.
Citera
2014-02-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Nya Tider har ju också presstöd och jag tyckte att jag läste något om att de har beviljats en högre nivå presstöd, så antagligen är de större än Nationell Idag.

Kan man kalla det för en nationell tidning? De försöker väl vara mer av en vanlig nyhetstidning? Hur som helst har de inte en högre nivå av presstöd än NI.

Citat:
Har de fortfarande kvar dessa 1500 prenumeranter, eller gick de flesta över till Nya Tider?

Jo man har kvar sitt presstöd. Var har du fått för dig att de inte skulle ha det?
Citera
2014-02-06, 20:18
Medlem
Citat:
Kan man kalla det för en nationell tidning? De försöker väl vara mer av en vanlig nyhetstidning? Hur som helst har de inte en högre nivå av presstöd än NI.
Nya Tider är iofs jäkligt neutrala och nedtonade, men i vilket fall så skulle jag nog säga att personerna bakom Nya Tider är mer nationella än den socialkonservative Patrik Ehn och hans identitära polare.
Citera
2014-02-06, 20:27
Bannlyst
Citat:
Jo man har kvar sitt presstöd. Var har du fått för dig att de inte skulle ha det?
Det har jag inte heller påstått, vad jag syftar till är att de kommer att förlora det då upplagan minskat drastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in