2012-02-23, 13:35
Medlem
lnterpols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmyG
Dan Mattias Lindberg (fd Berner), som är anställd på Nationell Idag, skulle alltså vara ngn annan än Mattias Lindberg på Nationell Idag? Och bara råka dela mailadress?
Aha så han heter så numera? Då förstår jag.

Då är inte artikeln skriven under pseudonym?
Senast redigerad av lnterpol 2012-02-23 kl. 13:41.
Citera
2012-02-23, 13:41
Medlem
TimmyGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lnterpol
Jo jag läste också påståendet om det. Men gör man ett påstående som är en sådan allvarlig anklagelse så måste man redovisa hur man kom fram till den slutsatsen. Annars riskerar man att avfärdas som lögnare eller att det är en vild gissning.

1. Samma namn. 2. Samma mail. 3. Samma arbetsplats. 4. Andra nationella bekräftar det (se tex Patrik Forséns twitter).

Ser det ut som en gris, låter som en gris och beter sig som en gris kan vi nog lugnt anta det är en gris.
Citera
2012-02-23, 13:42
Medlem
lnterpols avatar
Citat:
1. Samma namn. 2. Samma mail. 3. Samma arbetsplats. 4. Andra nationella bekräftar det (se tex Patrik Forséns twitter).

Ser det ut som en gris, låter som en gris och beter sig som en gris kan vi nog lugnt anta det är en gris.
Jag har editerat mitt inlägg ovan.
Citera
2012-02-23, 13:47
Medlem
TimmyGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lnterpol
Aha så han heter så numera? Då förstår jag.

Då är inte artikeln skriven under pseudonym?

Den är skriven under hans andranamn och nya efternamn.

Så då kan vi lägga den diskussionen om "beviset" åt handlingarna.
Citera
2012-02-23, 13:51
Medlem
Citat:
Den är skriven under hans andranamn och nya efternamn.

Så då kan vi lägga den diskussionen om "beviset" åt handlingarna.

Så då var det ingen pseudonym? Faller inte hela tråden och upplägget rätt platt isf.
Citera
2012-02-23, 14:00
Medlem
Burquettes avatar
nej eftersom tråden börjar med den här frågeställningen:

Citat:
Vad tycker folk om hela grejen, vad är det för skillnad på Dan Berner som knivhögg ihjäl sin lärare med 26 knivhugg och redaktören ifråga?
Är mord okej ifall man är nasse?

är det det?

äntligen på topic igen
Citera
2012-02-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burquette
nej eftersom tråden börjar med den här frågeställningen:

är det det?

äntligen på topic igen

Men var Mattias Lindberg (Dan) nasse vid den tiden? Och var dådet ett uttryck för en politisk åskådning?

Är mord som metod okej? Släppa ut luft ur cykeldäck och rota i soptunnor är en sak, men mord?
Citera
2012-02-23, 14:21
Medlem
5449000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Så då var det ingen pseudonym? Faller inte hela tråden och upplägget rätt platt isf.

Nationell Idag har halvt om halvt dolt vem artikelförfattaren är och Researchgruppen la ihop två och två. NI la ut information om artikeln den 21 februari och RG släppte sin dagen efter (på Berners födelsedag!).

Folk har gått i försvar och sagt att det lika gärna kan vara drottning Siliva, Ekokrigare skriver en sida bakåt: "Dan Bernér jobbar inte på Nationell Idag och han har inte skrivit artikeln.".

och så vidare...

Jag anser att folks tvekan och försvar av Berner pekar på att NI (om än på simpelt sätt) dolde artikelförfattarens verkliga identitet. Möjligen en simpel research, det köper jag, men det faller inte helt platt.
Citera
2012-02-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5449000
Nationell Idag har halvt om halvt dolt vem artikelförfattaren är och Researchgruppen la ihop två och två. NI la ut information om artikeln den 21 februari och RG släppte sin dagen efter (på Berners födelsedag!).

Folk har gått i försvar och sagt att det lika gärna kan vara drottning Siliva, Ekokrigare skriver en sida bakåt: "Dan Bernér jobbar inte på Nationell Idag och han har inte skrivit artikeln.".

och så vidare...

Jag anser att folks tvekan och försvar av Berner pekar på att NI (om än på simpelt sätt) dolde artikelförfattarens verkliga identitet. Möjligen en simpel research, det köper jag, men det faller inte helt platt.

Nej, verkar inte som att de medvetet försökt dölja nånting. De har bara inte basunerat ut nåt. Och i vänsterkretsar är ju sånt tillräckligt för personförföljelse. "Nazzizzterna kommer..."
Citera
2012-02-23, 14:38
Medlem
TimmyGs avatar
Citat:
Nej, verkar inte som att de medvetet försökt dölja nånting. De har bara inte basunerat ut nåt. Och i vänsterkretsar är ju sånt tillräckligt för personförföljelse. "Nazzizzterna kommer..."

Artikeln om Wallner är alltså okej, men artikeln om Berner personförföljelse? Hur tänker du nu?

Vad skiljer fallen med journalister dömda för dråp?
Hade det inte varit samma hycklande om Wallner skrivit en sån artikel om Berner?
Citera
2012-02-23, 14:44
Medlem
Citat:
Artikeln om Wallner är alltså okej, men artikeln om Berner personförföljelse? Hur tänker du nu?

Vad skiljer fallen med journalister dömda för dråp?
Hade det inte varit samma hycklande om Wallner skrivit en sån artikel om Berner?

Men artikeln handlar inte om journalism per se, utan om påföljden av brott beroende på förövare och offer. En syndikalist och jude som mördar har inget problem, en nasse som mördar blir stämplad i evighet. Hur var det med läkarstudenten?
Citera
2012-02-23, 15:02
Medlem
5449000s avatar
Citat:

Lek med tanken att Aftonpressen släpper en granskning gjord av Gustav Persson med mailadress gustavpersson45[snabel-a]gmail.com. Är det en självklarhet att författaren är självaste Leif GW Persson, eller har tidningen dolt något? GW-affären luktar skumt..

Tillbaka till Berner.
Vi kan stryka punkten att han av någon anledning bytt efternamn.
Då kvarstår den lilla detaljen att han kallar sig Mattias, som inte är hans tilltalsnamn.
Jag köper inte att han på gamla dagar föredrar att bli kallad för Matte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in