2010-11-18, 21:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Dessutom låter han bli att kommentera det mest grundläggande i Allan Widmans debattinlägg, nämligen att Sverige är ett land med högst begränsade resurser och att miljardsatsningar då rimligtvis påverkar den övriga verksamheten. Det går inte att ha både många nya Gripen och ett starkt försvar i övrigt för ett litet land som Sverige.

Det går inte ens att upprätthålla ett trovärdigt flygförsvar med den stridsledning och basinfrastruktur på marken som krävs för krigstida bruk. Det är något Allan Widman har tagit upp ett flertal gånger och det är en kritik som Sten Tolgfors är väl medveten om. Det är idiotsatsningar som är anledningen till att det svenska försvaret är nedmonterat i dag. Att då fortsätta med idiotsatsningar istället för att reparera skadan är landsförräderi.

Han nämner Visbykorvetterna som ett exempel. Dessa impotenta lyxyachter som inte ens utrustas med luftvärnsrobotar eller moderna sjömålsrobotar. Det är för mig uppenbart att sådana som Sten Tolgfors är likgiltiga inför hela situationen. Han är som sagt en marionett.

Fast att vi inte har ett krigsbassystem beror på att vi fokuserat på att INTE ha det, inte att vi inte har råd. Det hade antagligen kostat mindre att behålla dessa baser och behålla diverse andra anläggningar än att riva dem.
Citera
2010-11-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Han är lite inkonsekvent. I början vill han poängtera att det inte handlar om den kostnadsnivå som Allan Widman hävdar är aktuell, senare skriver han att ingenting är klart ännu och att det är önskvärt med samarbete med andra länder för att sänka kostnaderna.

Han verkar sakna en uppfattning om vad det rör sig om för kostnader. Det känns som om han blivit lite förvirrad nu när Allan Widman upplyst honom om att det kan röra sig om så mycket som 50 miljarder kronor. Det går säkerligen inte ihop med den bild han fått sig levererad av Saabs reklambyrå.

Mot slutet svamlar han på rejält om förmågeutveckling i omvärlden. Som om det inte redan står skrivet i stjärnorna och är uppenbart för alla att Sverige kommer anskaffa Gripen E/F för att rädda Saab, tillsammans med delaktighet i en massa andra omkringprojekt som är relaterade till Gripen.

Han är inte ens duktig på att vara en marionettdocka då det blir för uppenbart att han uttalar sig å andras vägnar. Har karln en egen uppfattning överhuvudtaget?

Ofta när Allan W skriver en ledare eller ett debattinlägg blir det ett lite halvinkonsekvent hopkok utav faktafel, egna åsikter, svammel, självklarheter, missuppfattningar, halvsanningar, påståenden & faktoider, SAMT en del vettiga, bra och välgrundade åsikter!

Gillar honom inte riktigt. Trots att jag é borgerlig.
Kåtgubben Ahlin (S) är nästan bättre tycker jag!
Senast redigerad av Macke85 2010-11-18 kl. 21:24.
Citera
2010-11-18, 22:59
Medlem
Zalmans avatar
Hmm jag trodde att det var klart att det skulle komma en uppföljare till Gripen? Flygsystem 2020, en Stealth Gripen. Jag tycker den ser riktigt snygg ut! Undrar vad prislappen kommer hamna på. Vore ballt om den fick thrust vectoring.

http://www.youtube.com/watch?v=B-_BvFadE7w

Jag noterade att den endast har en motor. Om jag minns rätt så är en tumregel att jaktplan ska endast ha en motor, inte två. Stämmer det? Om det stämmer kan nån förklara för mig varför det är så?

mvh
Citera
2010-11-18, 23:18
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Jag noterade att den endast har en motor. Om jag minns rätt så är en tumregel att jaktplan ska endast ha en motor, inte två. Stämmer det? Om det stämmer kan nån förklara för mig varför det är så?

mvh

Nej det är absolut ingen tumregel.
Snarare tvärtom om något, om man ser till övriga moderna jaktflygplan,
som Rafale, Super Hornet, F-15, F-22, EF2000, MiG-35, Su-30 o.s.v.
Citera
2010-11-19, 02:29
Medlem
Har helt missat FS2020 konceptet men nu vet jag vad jag ska rösta på i valet år 2014 (om ryssen nu inte hunnit förslava oss och avskaffat allmänna val tills dess), det parti som förordar utveckling utav Flygsystem2020

Risken är dock mycket stor att inget riksdagsparti kommer att vara sugen på detta
Citera
2010-11-19, 02:33
Medlem
SD kommer med all säkerhet stödja detta likväl kommer ev Folkpartiet det med
Citera
2010-11-19, 02:45
Medlem
Nja. Enstaka folkpartister och moderater kommer att hissa. Den samlade bergerligheten kommer att dissa (det kommer Anders Borg att se till)!

SD är jag lite osäker på ändå..

Kanske blir en blankröst
Citera
2010-11-19, 02:59
Medlem
Osäker att lägga din röst på dem eller att de skulle stödja iden?

Nej rösta på dig själv då
Citera
2010-11-19, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
Osäker att lägga din röst på dem eller att de skulle stödja iden?

Nej rösta på dig själv då

Osäker på att jag kommer att stödja SD och osäker på att SD kommer att stödja FS2020

Det kan bli ett läge i samband med att förvaret debatteras där oppositionen försöker samla billiga poäng genom att hacka på alliansens försvarspolitik!
I ett sådant läge kan oppositionen komma att föra fram ett förslag om en återgång mot en något bredare och trubbigare försvarsinriktning med mindre fokus på dyra spjutspetsprojekt och mera "bang for the buck".
I detta läge kan SD eventuellt komma att stödja en sådan inriktning..
Citera
2010-11-19, 03:26
Medlem
Tycker vi bör utveckla det första ordentliga förarlösa stridsflyget. Inget halvdant recon plan men nån hellfire utan ett som bär riktigt tung bestyckning riktigt långt.
Citera
2010-11-19, 06:13
Medlem
Kallevinks avatar
Tydligen har Allan Widman läst det här inlägget från Volvo Aero: http://www.volvoaero.com/SiteCollect...motorvalet.pdf

Det verkar intressant på papperet, men man ska komma ihåg att Volvo naturligtvis talar i egen sak och jag kan se en del luckor i resonemanget. Först och främst handlar det om en jämförelse mellan dagens F414 kontra en framtida utvecklad RM12, medan det finns långt utvecklade planer på nya versioner av F414, nämligen EDE och EPE med längre livslängd och bättre dragkraft. Dessutom tycker jag att jämförelsen är lite diffus och verkar bygga på ett scenario som är maximalt gynnsam för Volvo Aero.

Slående är att Allan Widman så skamlöst för fram en partsinlaga som sin egen åsikt utan att tala om varifrån den kommer och utan att visa på någon oberoende bedömning som verifierar siffrorna.
Citera
2010-11-19, 12:26
Medlem
Woffeltoffels avatar
Volvo Aero har nu helt plötsligt tagit bort F414 från sin hemsida..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in