2004-12-29, 06:11
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Varför använda sådana mängder av ett av de mest instabila och nyckfulla ämmen som nämns i litteraturen? Dessutom är ren TATP mest bristant och har dålig puching power. Du hade lätt kunnat blanda det med NH4NO3 och fått mkt kraftigare sprängmedel och mkt mindre känsliga. Ändå så detonerar du runt två kg av ngt som anses för känsligt för tändhattsbruk.

Då jag var yngre så fick jag en PET flaska full med HMTD av en polare som labbat med olika framställningsmetoder för just HMTD.

Gissa om det var nervöst och transportera den ut i skogen för destruktion (Räckte iallafall till att fälla en mindre tall med....).

Men mina erfarenheter av peroxider äratt om de är ordentligt tvättade, helst med bikarbonat upplöst i vatten och slutligen med ex. isopropanol om det gäller TCAP eller aceton för HMTD så är det egentligen inga problem att lagra SMÅ kvantiteter, med det menas under 5-10g.

Föredrar dock flash om jag bara vill att det ska smälla, ska det sprängas ska det vara säkrare doningar!!!
Citera
2004-12-29, 14:09
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Då jag var yngre så fick jag en PET flaska full med HMTD av en polare som labbat med olika framställningsmetoder för just HMTD.

Gissa om det var nervöst och transportera den ut i skogen för destruktion (Räckte iallafall till att fälla en mindre tall med....).

Men mina erfarenheter av peroxider äratt om de är ordentligt tvättade, helst med bikarbonat upplöst i vatten och slutligen med ex. isopropanol om det gäller TCAP eller aceton för HMTD så är det egentligen inga problem att lagra SMÅ kvantiteter, med det menas under 5-10g.

Föredrar dock flash om jag bara vill att det ska smälla, ska det sprängas ska det vara säkrare doningar!!!

Jag tvättar aldrig min TATP. Finns ofta stabilisatorer i väteperoxid som jag inte vill förlora. Saltsyran dunstar. Använd ALDRIG svavelsyra.
Citera
2004-12-29, 20:37
Bannlyst
Citat:
Jag tvättar aldrig min TATP. Finns ofta stabilisatorer i väteperoxid som jag inte vill förlora. Saltsyran dunstar. Använd ALDRIG svavelsyra.

Inte tvättar? Då lever du på lånad tid grabben. Vet själv hur saltsyrefuktigt acetonperoxid reagerar med organiska material. Det tar ett ganska bra tag innan saltsyran torkar. Det är klart att med dina tillverkningsmetoder att du har ett känsligt sprängämne. Men som sagt, det finns inget som heter "säkra" sprängämnen. Vet du inte med dig att du har vad som krävs för att framställa ett instabilt ämne är det vettigt att du låter bli.
Citera
2004-12-30, 18:40
Medlem
Jomazis avatar
En bild föreställande en alltför stor mängd TCAP
http://www.sciencemadness.org/talk/v...2601&pid=28685

Och en kille (som är fullständigt galen) som framställt ENKILOS batcher med TCAP (kallas "AP" på de flesta engelskspråkiga forum)
http://www.detonation.org.uk/tomthumb.htm
Självklart inget man ska göra, men kul att se
Citera
2004-12-31, 02:10
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damageman
Inte tvättar? Då lever du på lånad tid grabben. Vet själv hur saltsyrefuktigt acetonperoxid reagerar med organiska material. Det tar ett ganska bra tag innan saltsyran torkar. Det är klart att med dina tillverkningsmetoder att du har ett känsligt sprängämne. Men som sagt, det finns inget som heter "säkra" sprängämnen. Vet du inte med dig att du har vad som krävs för att framställa ett instabilt ämne är det vettigt att du låter bli.

Vad bra då. Det var väldigt intressant att höra att saltsyran torkar och att den reagerar med organiskt material. Kan du förklara för mig på vilket vis saltsyran föreligger tillsammans med TATP:n då den är helt torr?
Som komplex salt där peroxidsyrena är protonerade ? Det hade jag kunnat gå med på med en amin eller liknande.
Det finns gott om helt säkra sprängämnen som kräver booster för att initeras samt slutet rum. TATP är dock ett mkt känsligt primär sprängmedel med hyggliga initeringsegenskaper.
Citera
2004-12-31, 02:17
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
En bild föreställande en alltför stor mängd TCAP
http://www.sciencemadness.org/talk/v...2601&pid=28685

Och en kille (som är fullständigt galen) som framställt ENKILOS batcher med TCAP (kallas "AP" på de flesta engelskspråkiga forum)
http://www.detonation.org.uk/tomthumb.htm
Självklart inget man ska göra, men kul att se

haha vilken lirare ! Han och phone som sprängde sig i umeå förra året får snart lite att prata om i himlen.
Killen på filmen är störd, varför använda ett klent sprängämne som AP som huvudladdning ? Ämnet har ju usel puching power. Tänk riskerna att hantera så stora mängder. En enda liten gnista eller att det tex ligger i solen och karln är körd. Eller när han packar ner skiten i burkarna, han var ju intelligent nog att inte köra det i mixern allafall De ggr jag undersökt ämnets initeringsförmåga, således använt det i tändhattar så har jag gjort dem i en sandhink och hela tiden räknat med detonation, dvs trycket tas upp av sanden. Då handlar det om ngt hundratal mg peroxid uppe på ngt lämpligt sekundsprängmedel. Killen på filmen är snart antingen upplyst eller nergrävd.
Citera
2005-01-11, 23:06
Medlem
ankdams avatar
Citat:

Tackar! Det hade jag ingen jävla aning om, men det kanske är därför jag fortfarande lever
Jag tvättade aldrig heller min TATP, och packade trots allt så mycket som 50g i papphylsor, använde träpinne i typ balsa eller nåt.
Förvarade det utspritt, då det inte detonerar utan brinner mycket snabbt.
Fast om det kommit ett slag istället för gnista...
Slutat tillverka nu, men kan komma på tapeten i tändhattar i typ 0,5g.
Ajajaj!
Citera
2005-01-12, 01:00
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Tackar! Det hade jag ingen jävla aning om, men det kanske är därför jag fortfarande lever
Jag tvättade aldrig heller min TATP, och packade trots allt så mycket som 50g i papphylsor, använde träpinne i typ balsa eller nåt.
Förvarade det utspritt, då det inte detonerar utan brinner mycket snabbt.
Fast om det kommit ett slag istället för gnista...
Slutat tillverka nu, men kan komma på tapeten i tändhattar i typ 0,5g.
Ajajaj!

Detonerar även om det ligger utspritt om du har minsta enkristall eller lite för stor mängd.
Citera
2005-01-12, 12:36
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Detonerar även om det ligger utspritt om du har minsta enkristall eller lite för stor mängd.

Oki, det verkade inte så när jag provade... Men jag får väl lita på dig...
Citera
2005-01-13, 21:16
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Det minsta jag har fått att detonera fritt var lite mindre än en halv filmburk. Upptäckte under mina tester att om man sprider ut pulvret lite grann så detonerar det inte. Jag spred ut en hel filmburk ca 5mm tjockt lager ungefär ½dm2, det bildade bara ett eldmoln, men en halv burk i en hög bara detonerade.
Citera
2005-01-13, 22:56
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Det minsta jag har fått att detonera fritt var lite mindre än en halv filmburk. Upptäckte under mina tester att om man sprider ut pulvret lite grann så detonerar det inte. Jag spred ut en hel filmburk ca 5mm tjockt lager ungefär ½dm2, det bildade bara ett eldmoln, men en halv burk i en hög bara detonerade.

Jag gjorde samma observationer och arbetade mig upp till 30-40 gram utspritt
Det vägrade detonera, men som du säger, med en hög så detonerade det på en gång vid antändning.
Citera
2005-01-13, 23:19
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Ni måste förstå att ämnet omkritalliserar och då detonerar en enda kristall av det vid antändning !
Märkte det en gång när jag skulle provtända lite TATP som jag lagrat. Small hårt och var mindre mängd än ett kryddmått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in