2005-01-13, 23:29
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Ursäkta om jag har missuppfattat det hela men menar du kakning?

Om inte hur menar du då "omkristallisering"?
Citera
2005-01-13, 23:45
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Ursäkta om jag har missuppfattat det hela men menar du kakning?

Om inte hur menar du då "omkristallisering"?

Högt ångtryck --> bildas stora enkristaller
Citera
2005-01-13, 23:54
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Juste, TCAP smälter vid 98 grader celsius har jag för mig. Jag har aldrig själv lyckats med att smälta det i ett vattenbad, men på en sked så. Min först och ända olycka hitintills med ämnet. Jag smälte en liten hög på en sked och så råkade temperaturen skena iväg och skiten small i flytande form. Det tjöt i öronen i 2 timmar. Även när man hade skrapat loss det mesta av kristallerna prån skeden så vart det en redig smäll om man tände på skeden med stubin.

VoD när det är i pulverform ligger väl på 3750 m/s och vid densitet på 1,92 (helkristaller) så går det väl uppemot 5300 m/s

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2005-01-14, 12:15
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Juste, TCAP smälter vid 98 grader celsius har jag för mig. Jag har aldrig själv lyckats med att smälta det i ett vattenbad, men på en sked så. Min först och ända olycka hitintills med ämnet. Jag smälte en liten hög på en sked och så råkade temperaturen skena iväg och skiten small i flytande form. Det tjöt i öronen i 2 timmar. Även när man hade skrapat loss det mesta av kristallerna prån skeden så vart det en redig smäll om man tände på skeden med stubin.

VoD när det är i pulverform ligger väl på 3750 m/s och vid densitet på 1,92 (helkristaller) så går det väl uppemot 5300 m/s

Precis detta hände för mig. Den mängd som så bra gick att elda upp i pulverform framställde en helvetisk (detonation?). Smäller kändes helt klart annorlunda än "vanliga" deflagationsmällar. Mina öron mådde inte bra på hela dagen.
Citera
2005-01-14, 18:25
Medlem
ankdams avatar
Citat:

Men låt oss anta att du lyckas smälta TCAP och sedan använder det att spränga med. Är det känsligare eller okänsligare än vanlig i pulverform?
Citera
2005-01-14, 19:58
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Men låt oss anta att du lyckas smälta TCAP och sedan använder det att spränga med. Är det känsligare eller okänsligare än vanlig i pulverform?

Det blir naturligtvis mycket effektivare sprängämne, MEN jag tror att de stora kristalerna kommer bilda mer friktion om man har det tillsammans i en burk, man bör enligt mig göra max. 4-5 kristaller med ett gruskorns storlek och avverka det ganska omgående.

Om du inte är nöjd med svaret så får du nog fråga någon mer insatt
Citera
2005-01-14, 20:01
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Ett experiment som skulle vara kul, som jag inte tänker prova på är att göra en stor kristall med en pingisbolls storlek.
Citera
2005-01-15, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ett experiment som skulle vara kul, som jag inte tänker prova på är att göra en stor kristall med en pingisbolls storlek.

hehe man gör det, å sen lägger man in den i ungarnas lokala pingisrum
Citera
2005-01-15, 13:57
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Pingisborden har väl en teflon-liknande yta
Citera
2005-01-16, 14:59
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Pingisborden har väl en teflon-liknande yta

Det är bra, då bränner barnen inte fast i bordet av hettan i alla fall. Det är så jobbigt att skrapa bort
Citera
2005-01-16, 18:35
Medlem
Jomazis avatar
Nej, vad har ni fått det ifrån? Det är tyg.
Citera
2005-01-16, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Nej, vad har ni fått det ifrån? Det är tyg.

aj aj. lite skämmsigt? BILJARD = TYG
PINGIS = NÅTT ANNAT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in