2004-08-23, 13:41
Medlem
Inga sprängämnen är säkra, men det råder en enligt mig, en helt fel inställning mot peroxiders säkerhet. Kvicksilverfulminat smäller om man rispar det med ett plastverktyg och blyazid-hattar har många skadat sig på när de försökt avlägsna dessa från patroner. Anledningen till att exempelvis CTAP inte slagit igenom som militärt sprängämne är dess lagringsinstabilitet samt att detonationshastigheten inte är anmärkningsvärt hög.

Att CTAP har fått ett såpass dåligt rykte är att ämnet är oerhört lätt att framställa, vilket leder till att människor utan erfarenhet och allmänt kemi-vett framställer detta på golvet i sitt garage för att sedan borsta ihop det i en hög med en sopkvast...

En vanlig missuppfattning(masuppfittning) i Sverige är att HMTD är ett säkrare och kraftigare alternativ. Detta är således inte fallet eftersom HMTD är extremt instabilt på alla de tänkbara sätt. Lägger man lite HMTD på en kopparplåt så börjar ämnet ändra färg redan efter någon timme och inte heller aluminium får komma i kontakt med detta! Det har hänt olyckor när HMTD spontant har detonerat i metalltändhattar. Så jag skulle vilja utfärda en varning för HMTD istället för CTAP och påstå att om man inte har gedigen kunskap om organisk kemi så ska man definitivt inte syssla med kraftigare saker än socker/salpeter!
Citera
2004-08-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett

Att tillverka peroxider och använda dem är lättja och risktagande. Man kommer aldrig ifrån faktan att de spontandetonerar.

Att det är lättja kan jag hålla med om, speciellt för oss som hellre roar sig med ávancerade och roligare synteser än skjuter sönder grannens brevlåda med en TCAP smällare. Skulle jag tillverka ett primärsprängämne så skulle jag definitivt inte välja någon peroxid av den enkla anledningen att det finns bättre alternativ.

Men jag undrar varifrån din "fakta" kommer i från att dessa ämnen spontandetonerar? Detta är någonting jag aldrig hört talas om och jag ser det inte heller möjligt... Men du kanske pratar om peroxider i allmänhet...?
Citera
2004-08-24, 06:28
Medlem
...på tal om peroxider, så kan man.... om man är dum, spraya OK´s startgas i en påse i ett par sekunder. Denna påse ska tåla eter. ICA´s tvåliterspåsar klarar detta. Fila ner lite zinkanoder(finns på båtaffärer) eller fila lite på galvaniserad plåt...(zink). Blanda detta med startgasen(i påsen) i proportionerna ca: 50/50 (vikt) och låt detta stå över natten. Nu har du en ytterst instabil peroxid (löst i vätskan). Drämmer du till blandningen med en hammare så får du se på faen! OBS! Försök ej ens detta då eterperoxider är M Y C K E T instabila och kan närmast jämföras med AmmoniumTriJod. Dock så detoneras inte ovan nämnda peroxid utan yttre påverkan, som kvävetrijod.... som kan detonera av höga ljud!

Men som sagt, vill du smälla av dig fingrarna så ska inte jag vara en dum bromskloss. Information är kunskap....
Citera
2004-08-26, 21:48
Medlem
bomba_usas avatar
Fräckt!

Men enligt pyro 2k är ju HMTD realtivt okänsligt? hmmm
Citera
2004-08-27, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoHsJo
...på tal om peroxider, så kan man.... om man är dum, spraya OK´s startgas i en påse i ett par sekunder. Denna påse ska tåla eter. ICA´s tvåliterspåsar klarar detta. Fila ner lite zinkanoder(finns på båtaffärer) eller fila lite på galvaniserad plåt...(zink). Blanda detta med startgasen(i påsen) i proportionerna ca: 50/50 (vikt) och låt detta stå över natten. Nu har du en ytterst instabil peroxid (löst i vätskan). Drämmer du till blandningen med en hammare så får du se på faen! OBS! Försök ej ens detta då eterperoxider är M Y C K E T instabila och kan närmast jämföras med AmmoniumTriJod. Dock så detoneras inte ovan nämnda peroxid utan yttre påverkan, som kvävetrijod.... som kan detonera av höga ljud!

Men som sagt, vill du smälla av dig fingrarna så ska inte jag vara en dum bromskloss. Information är kunskap....

Detta skall jag testa! ha det göt klorexx55!
Citera
2004-08-30, 20:44
Awaiting Email Confirmation
Vilka ämnen används i TCAP?
Citera
2004-08-30, 22:06
Medlem
KemiRockarFetts avatar
b

Citat:
Ursprungligen postat av JoHsJo

Ett reduktionsmedel som är så pass effektivt som zink blandat med eter ger troligen ingen peroxid. Du vill att etern ska peroxidera och du menar att zink skulle katalysera reaktionen mellan etern och luftens syra ? I dont think so.
Men visst bildar eter peroxider det är allmänt känt men varför försöka göra dem med ett reduktionsmedel och eter i en påse?
Förklara gärna hur du menar.
Citera
2004-09-06, 16:34
Medlem
är det acetontricykloperoxid som det talas om?
Citera
2004-09-09, 23:06
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Såg att Johso undrar var jag fått uppgifter från som säger att peroxider spontandetonerar. Svar eftesom elektropotentialerna för väteperoxid ligger på ett sådant sätt att ämnet kan fungera som reduktions resp oxidations medel och därmed reagera med en spännvidd av ämnen. Metaller som tex Al bildar som bekant katjoner med stor formell laddning och den redan försvagade peroxidbildningen mattas då på elektrontäthet i närvaro av en sådan lewissyra.
Peroxidbindningen är mkt ömtålig och den upphör väldigt lätt i närvaro av annat ämne, damm tex, eller vid exponering för ljus av rätt våglängd och följden i många fall blir fria radikaler. Man använder jusst peroxider som härdare i limmer för att starta initeringen av polymerisationen då jusst peroxiden bildrar fria radikaler som angriper dubbelbindningar och därmed så är processen igång.
I fall där peroxider , tex HMTD, blandas med organisk nitrat som NC eller NG så blir följden ofta en blandare mindre eftersom sådana mixar uppfyller de krav som NG och NC har för att detonera spontant, dvs de mixas med ngt som ger fria radikaler som är det som får dessa föreningar att detonera. Det är klassiskt att folk löser upp tex NC i aceton och häller i HMTD och hoppas på det bästa, det detonerar emmerltid ofta när acetonet dunstat av.
Peroxider i allmänhet har stora problem i kemisk instabilitet och dess friktionstal för initering är skrämmande lågt.
I många fall så packas peroxid i en burk och en stubintråd sätts i, stubinen innehåller krut som innehåller svavel som har svaveloxider på ytan. Det är inte heller bra. För att inte tala om risken att statisk elektricitet initerar peroxiden, sådant kan ske vid hällning tex ovanligt men förekommer.
Sen så gör många TCAP med svavelsyra vilket inte rekommenderas.
Citera
2004-10-06, 22:47
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Compatibility with explosives. Equal wt of
peroxide with PA, TNT, RDX, PETN, tetryl,
KCIO3, AN, or Sb2 S3, stored for 40 days at
50°, registered 10SS of wt equal to about 50%
due to complete volatilization of the peroxide;
there was no decompn of PA, TNT, etc(Ref 1.3)
Compatibility with metals. Strips of metals
(CU, Al, Zn, Sn, brass or Fe) stored with peroxide
for 15 days showed no signs of corrosion:
a slight corrosion was observed with
lead(Ref 13)
Detonation velocity -5290 m/see as detnd in
column 6.3 mm diam and d 1.2(Ref 4); 3~5
m/see, as demd in a column 15 mm diam and
with d 0.68(Ref 11); 375o at d 0.92 and 5300
at d 1.18(Ref 5a)
Friction sensitivity. Extremely sensitive
(Ref 4a)
Impact sensitivity with But of Mines App and
500 g wt, 10 cm(Ref 10)
Impact sensitivity with the French app called
“petit mouton” using 50 g wt, 15 cm for 50%
detonationS(Ref 13)
Note: Results of impact sensitivity tests show ,
that acetone triperoxide is one of the most
sensitive explosives known
Initiation test. A O.O5 g charge of peroxide,
compressed at 250 kg/cma, caused PETN to
detonate. When compression of the peroxide
was increased to 500 kg/cm2 partial failures
resulted(Ref 11); min chge of peroxide to
detonate TNT at d 1.35 in Cu tube ().16 g(Ref5a)
Power by the Trauzl Test A 10 g sample gave
expansion of 250 cc VS 285 cc for TNT(Ref 11)
Minimum detonating charge of MF in the sand
test 0.19 g(Ref 10)
Toxicity, Fir e & Explosion Hazards are discussed
in Ref ’18
Volatility. Sublimes even at ord temp(14-18°),
losing about 6.5z of its wt in 24 hrs(Ref 11);
loses 68.6% of its wt in 14 days at room
temp(Ref 10); loses 1.5% in 2 hrs at 50°
(Ref 11), loses 100%” in 3 hrs(Ref 10). At
100° it volatilizes very rapidly, depositing
fine needles on the cover(Ref 11)
Uses. It has been recommended for use in
primers, detomtors, etc(Refs 13,14 & a),
but due to its high volaty and high sensitivity
it does not seem very desirable for
military use
Re/s on Trimeric Acetone Peroxide: l)Beil
1,645 & [714] 2)R.Wolfenstein,Ber28,2265
(1895) 3) A. Baeyer & V.Vi11iger,Ber32,
3632(1899) & 33,859 & 2680(1900) 4) Anon,
Jahresber CTR 5,111(1926) & 6,100(1927)
4a) F. Schoofs & M. Bohet, CA 23,5008(1929)
5) A. Rieche, “Alkylperox ide and Ozonide,’ ‘
Steinkopf,Dresden( 1931) (Reproduced by
Edwards Bros, Ann Arbor, Mich) 5a)H. Muraour,
Bull F’r[4],51, 1157(1932) 5b)Pepin Lehalleur
(1935),137 6) A. Rieche, “Die Bedeutung der
organischen Peroxyd fur die chemische
Wissenschaft und Technik,’ ‘ Enke,Stuttgart
(1936) 7)M.Parry,SS 32,177& 231(1937)
8) W. Dikhey et al, JPrChem154,219( 1940)
9) A. Rieche & K. Koch, Ber75,1016-28(1942)
10) A. J. Phillips, Picatinny Arsenal” Technical
Report 1202(1942) 1l)M. Rohrlich & W. Sauermilch,
SS 38,97-9(1943) 12) A. F. Belyaev &
E. E. Belyaeva, DoklAkadN 52,503–5(1946)
13)H. Ficheroulle & A. Kovache, MP 31,20-
21(1949) 14)C. E. Mavrodi, BritP 620,498
(1949) & CA43,6418(1949) 15)K.I.Ivanov
et al , ZhurObshKhim 16,1003(1949) 16)Kirk
& 0thmer10(1953) (not found under Peroxides)
17)Tobolsky & Mesrobian(1954), 172 & 179
18)Sax( 1957),234
Addnl Refs on Trimeric Acetone Peroxide:
a)Sprengstoffwerke Dr Nahsen,Ger P 423,
176(1925)& Brit CA,Sect B, 1926,613 (Use
of acet peroxide in detonators, caps and
fuzes in lieu of MF) b)A.E.Thiemann, ChZtr
194211,2757 -8(Acet peroxides are claimed
to be effective ignition promoters when added
to Diesel fuels) c)R.Acree & H.L.Hailer,
Citera
2004-10-07, 21:25
Medlem
När jag nyligen skulle flytta på en flaska innehållande väteperoxid hörde jag ett "krasande ljud" från flaskan. Vid en närmare titt såg jag att flaskan innehöll en mängd stora kristaller. Är den någon som har en ide om vad detta kan vara? Själv utgår jag ifrån att det är någon typ av peroxid, men jag förstår inte hur den har bildats. Flaskan har hållits stängd, så några organiska ämnen bör ju inte väteperoxiden ha kommit i kontakt med...
Citera
2004-10-07, 21:57
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mokeman
När jag nyligen skulle flytta på en flaska innehållande väteperoxid hörde jag ett "krasande ljud" från flaskan. Vid en närmare titt såg jag att flaskan innehöll en mängd stora kristaller. Är den någon som har en ide om vad detta kan vara? Själv utgår jag ifrån att det är någon typ av peroxid, men jag förstår inte hur den har bildats. Flaskan har hållits stängd, så några organiska ämnen bör ju inte väteperoxiden ha kommit i kontakt med...

Det är såklart något som hänt ! Peroxiden är kontaminerad av något och produkten du ser skulle jag ta och torka lite av o testa att antända. Se upp !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in